• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.01.01.
· MIX

Miért kell még mindig repülési üzemmódban tartanunk a telefonunkat a repülő fedélzetén?

Az ünnepek közeledtekor rengeteg ember száll repülőre, hogy távoli rokonaikat látogassák meg, vagy azért, hogy egzotikus helyszíneken töltsék a karácsonyt és az újévet.

A repülő fedélzetén még mindig az az utasítás fogadja az utasokat, hogy állítsák át hordozható elektronikus eszközeiket repülőgép üzemmódra, vagy teljesen kapcsolják ki azokat. Ennek oka nagyon sokáig az volt, hogy a mobiltelefonok zavarhatják a repülőgép rendszereit, írja a Popular Science.

Az Európai Unió azonban 2022-ben feloldotta a mobilhasználat tilalmát a repülőkön

Miért kell akkor a járatok nagy többségén továbbra is repülőgép üzemmódban használnunk eszközeinket? Richard Levy hosszú évekig az American Airlines pilótájaként dolgozott, majd a Southwest Airlines oktatója lett. Elmagyarázta, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) hivatalos álláspontja szerint a mobiltelefonok jelei megzavarhatják a légi közlekedésben használt kommunikációs és navigációs eszközöket. A hivatal nem kommentálta bővebben az ügyet, csak a szabályzatokra hivatkozott, amelyek megkövetelik, hogy az utasok kövessék a személyzet biztonsági utasításait.

De vajon mekkora a valós kockázat?

repülőgép repülő üzemmód telefon repülés baleset

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

Nos, Levy szerint a modern repülőgépeknél a navigációs berendezések zavara minimális. „A legújabb Boeing- és Airbus-gépek navigációs rendszerei GPS-en alapulnak, akárcsak az autókban. Nem azt mondom, hogy a mobiltelefonok nullához közeli eséllyel okoznak zavart, de nagyon kicsi a valószínűsége.”

A kommunikációs berendezések esetében érdemes az FAA tanácsadói körlevelére hivatkozni, amely a hordozható elektronikus eszközök használatáról szól a repülőgépeken. A dokumentum történelmi részéből kiderül, hogy a tilalmat 1961-ben vezették be, hogy megakadályozzák az FM-rádióvevők okozta zavarokat a navigációs és kommunikációs rendszerekben. Ez logikus, hiszen az FM-rádiók és a légi kommunikáció hasonló frekvenciasávot használnak. Az FM-rádiók 87,5 és 108 MHz között működnek, míg a légi kommunikációs frekvenciák 120 MHz-nél kezdődnek.

A mobiltelefonok viszont sokkal magasabb frekvencián működnek, mint az FM-rádiók. A legalacsonyabb mobil frekvenciasáv 698 MHz-nél kezdődik, a modern 4G és 5G hálózatok pedig már a GHz tartományban vannak, emiatt rendkívül valószítlen, hogy a mobiltelefonok zavart okoznának a repülőgépeken.

Az FAA két tanulmányt is készíttetett – 2006-ban és 2012-ben –, amelyek nem találtak bizonyítékot arra, hogy a mobiltelefonok jelei zavarnák a repülőrendszereket. Ennek ellenére számos történet kering a zavarokról. Egy pilóta nemrég TikTokon mesélte el, hogy tapasztalt interferenciát a vezetékes fejhallgatójában, amely „úgy hangzott, mint egy szúnyog”. A pilóta magyarázata szerint ha egy repülőgépen három-négy ember telefonja egyszerre próbál kapcsolatot létesíteni egy adótoronnyal, az olyan rádióhullámokat küldhet, amelyek megzavarhatják a pilóták által használt fejhallgatókat. Levy azonban nem biztos benne, hogy ezek az esetek valóban a mobiltelefonokhoz köthetők, mert sok más forrás is okozhat statikus zajokat.

Más oka is van a tilalomnak

De miért nem oldják fel a tilalmat például az Egyesült Államokban? Egyes elemzések szerint az okok nem tudományosak, hanem pragmatikusak. A Gizmodo év eleji elemzése szerint a tilalom fő oka az lehet, hogy meg akarják előzni az utasok közötti konfliktusokat. Egy 2012-es FAA tanulmány is erre utal, amely szerint az utasok többsége ellenezte a mobiltelefonok használatát, mert zavarónak találták a hangos beszélgetéseket. Levy is egyetértett, és azzal érvelt, hogy valószínűleg mind átéltük már, hogy valaki a boltban túl hangosan beszélt telefonon. Egy repülőgépen azonban nincs lehetőség elmenekülni.

A tilalom feloldására azonban kevés az esély. Az FAA és a Szövetségi Kommunikációs Bizottság (FCC) szabályozásai egyaránt tiltják a mobiltelefonok használatát, és mindkét szövetségi hatóságnak meg kellene változtatnia álláspontját. Ráadásul az amerikai légiközlekedési szakszervezetek is támogathatják a jelenlegi szabályozás fenntartását. Levy szerint az Egyesült Államok ebben a kérdésben konzervatív, és valószínűleg addig nem változtat, amíg nem lát meggyőző bizonyítékot arról, hogy nincs semmilyen kockázat.

Érdemes elolvasni:

  • Az emberi agy lassúsága meghökkentő, még a wifi is gyorsabb nála
  • Stuxnet: A kibertámadás, amely megrázta a világot
  • Mutatjuk: döbbenetes jóslatok érkeztek 2025-re
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
tech tudomány utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

  • A NATO főtitkára 400%-os rakétavédelmi fejlesztést sürget

  • Tudtad, hogy a kereket Magyarország területén találhatták fel?

  • Olyan exobolygót találtak a csillagászok, amely „ki-be járkál” a lakhatósági zónájából

  • Meghaladták az egymillió főt az orosz veszteségek az ukrán háborúban

  • Így néz ki most Egyiptom új fővárosa

Kapcsolódó cikkek

Föld szuperföld csillagászat exobolygó
2025.06.12.

Olyan exobolygót találtak a csillagászok, amely „ki-be járkál” a lakhatósági zónájából


Olvasson tovább
UFO földön kívüli idegen űrhajó fénysebesség űrutazás
2025.06.12.

Ezért vallana kudarcot a fénysebességgel való űrutazás


Olvasson tovább
Egy csók is halálos lehetett a kőkorszakban mutatjuk miért neandervölgyi ember
2025.06.12.

Megfejtették a neandervölgyiek vándorlási útvonalát


Olvasson tovább
mobil okostelefon agy
2025.06.12.

Elképesztő dolog történik az agyunkkal, ha 3 napig nem mobilozunk


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Külföldi szakemberekkel enyhítenék az ápolóhiányt Magyarországon

Tovább olvasok
A NATO főtitkára 400%-os rakétavédelmi fejlesztést sürget

A NATO főtitkára 400%-os rakétavédelmi fejlesztést sürget

Tovább olvasok
Tudtad, hogy a kereket Magyarország területén találhatták fel?

Tudtad, hogy a kereket Magyarország területén találhatták fel?

Tovább olvasok
Olyan exobolygót találtak a csillagászok, amely „ki-be járkál” a lakhatósági zónájából

Olyan exobolygót találtak a csillagászok, amely „ki-be járkál” a lakhatósági zónájából

Tovább olvasok
Meghaladták az egymillió főt az orosz veszteségek az ukrán háborúban

Meghaladták az egymillió főt az orosz veszteségek az ukrán háborúban

Tovább olvasok
Így néz ki most Egyiptom új fővárosa

Így néz ki most Egyiptom új fővárosa

Tovább olvasok
Ezért vallana kudarcot a fénysebességgel való űrutazás

Ezért vallana kudarcot a fénysebességgel való űrutazás

Tovább olvasok
Megfejtették a neandervölgyiek vándorlási útvonalát

Megfejtették a neandervölgyiek vándorlási útvonalát

Tovább olvasok
Új autópálya-szakaszok váltak fizetőssé, tervben egy autóút folytatása

Új autópálya-szakaszok váltak fizetőssé, tervben egy autóút folytatása

Tovább olvasok
Ezek voltak a halál leggyakoribb okai a Római Birodalomban

Ezek voltak a halál leggyakoribb okai a Római Birodalomban

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4