• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • BREAKING – Könnyebb lesz Amerikába utazni, visszaállt tagságunk a vízummentességi programban!

  • Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

György György · 2025.03.09.
· Kult+Múlt

Budapesttől Alexandriáig: A magyar tengerjárás úttörője

Budapest hajó

Fotó: Fortepan/133074

90 évvel ezelőtt, 1934. Október 6-án egy különleges hajó indult útnak Budapestről azzal a céllal, hogy elérje az egyiptomi Alexandriát. Ez a hajó nem egy kis folyami csónak volt, hanem egy teljes értékű tengerjáró teherhajó, amely 50 vagonnyi, vagyis közel 500 tonna rakományt szállított. A Magyar Folyam- és Tengerhajózási Rt. (MFTR) Budapest névre keresztelt hajója egy úttörő vállalkozás része volt: a Duna-tengerjáró hajózás megindítása.

A folyami és a tengeri hajók tervezése teljesen eltér egymástól. A tengeri hajóknak ellen kell állniuk az óriási hullámoknak és viharoknak, míg a folyami hajókat a zátonyok és a homokpadok jelentik a legnagyobb kihívást. A tengeri hajók mélyebben merülnek, míg a folyami hajóknak alkalmazkodniuk kell a hidak magasságához és a kikötői létesítményekhez — írja a PestBuda.

A magyar mérnökök – a kihívásokra válaszul – olyan hajót terveztek, amely mindkét közegben képes hatékonyan közlekedni. A 56,2 méter hosszú és 8,5 méter széles Budapest hajó egyszerre felelt meg a folyami és a tengeri közlekedés követelményeinek. A Ganz–Jendrassik dízelmotorok által hajtott generátorok biztosították a hajó villanymotoros meghajtását, amely jelentős helymegtakarítást eredményezett.

Az első próbaút és az indulás

A Budapest hajó az indulás előtt Szobig tett egy próbautat, hogy teljes rakománnyal teszteljék a rendszereit. A Budapesti Hírlap korabeli beszámolója szerint:

„Indulása előtt próbautat tett a Budapest teljes rakománnyal. A Szobig tartó próbaútjára elkísértük a dunai és tengerjáró hajót, amely ebben a nemben nemcsak Magyarországon, hanem az egész világon az első.”

A hajó parancsnoka Kádár Ferenc kapitány volt, míg első tisztként Korbuly László szolgált. A legénység fiatal és elszánt volt, hogy sikeresen teljesítsék a történelmi jelentőségű utat.

Az út és a rakomány

A Budapest első útja során Isztambulban, Jaffában, Bejrútban és végül Alexandriában kötött ki. A rakomány, amelyet magával vitt, rendkívül praktikus volt: például kádakat szállított, amelyeket csomagolás nélkül lehetett útnak indítani, így jelentősen csökkentve a szállítási költségeket.

A számítások szerint a közvetlen Duna-tengerjárás a hagyományos, vasúti és tengeri kombinált szállítási módhoz képest akár 50-70%-kal csökkentette az áruszállítás költségeit. A sikeres vállalkozásnak köszönhetően hamarosan más hajók is csatlakoztak a Budapest példájához.

Egy sikeres vállalkozás öröksége

A Budapest hajó 1934. November 4-én érkezett meg Alexandriába, ahol a rakományát kirakták, majd új árut vett fel a hazafelé vezető útra. A sikeres kísérleti út után más magyar hajótársaságok is belevágtak a folyam-tengerjáró üzletbe, például a Neptun Tengerhajózási Rt. Duna nevű hajójával, amelyet eredetileg Franciaországban építettek, de Magyarországra kerülve új életet kapott.

A Budapest hajó egészen 1962-ig szolgálta a magyar tengeri és folyami áruszállítást, majd leselejtezték, és egy ideig raktárhajóként használták. 1988-ban végleg lebontották.

A magyar folyam-tengerhajózás jelentősége

Bár a folyam-tengerhajózás nem magyar találmány, a hazai mérnökök és hajóépítők kitűnő munkája révén Budapest és a Duna valódi tengeri kikötővé vált. A Budapest hajó első útja nemcsak technológiai bravúr volt, hanem Magyarország számára egy új gazdasági lehetőség kapuját is megnyitotta, amely elősegítette a hazai áruk versenyképesebb megjelenését a mediterrán piacokon.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Tudtad, hogy Elvis Presley Budapest díszpolgára?
A Sas-hegyet hogyan kerülte el a beépítés?

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest hajózás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Tovább olvasok
<b>Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe</b>

Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe

Tovább olvasok
Kivételes értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza, Te is megnézheted – képek

Kivételes értékű és szépségű Zsolnay óriásvázát hoztak haza, Te is megnézheted – képek

Tovább olvasok
BREAKING – Könnyebb lesz Amerikába utazni, visszaállt tagságunk a vízummentességi programban!

BREAKING – Könnyebb lesz Amerikába utazni, visszaállt tagságunk a vízummentességi programban!

Tovább olvasok
Több éves csúcson a forint, de vajon meddig tart a lendület?

Több éves csúcson a forint, de vajon meddig tart a lendület?

Tovább olvasok
Elképesztő dunai panorámás luxushotel nyitotta meg kapuit Budapesten – képek

Elképesztő dunai panorámás luxushotel nyitotta meg kapuit Budapesten – képek

Tovább olvasok
Az EU-s Chat Controllal az Orbán-kormány hamarosan belenézhet majd minden Messenger, Telegram, Signal üzenetedbe?

Az EU-s Chat Controllal az Orbán-kormány hamarosan belenézhet majd minden Messenger, Telegram, Signal üzenetedbe?

Tovább olvasok
Milliárdokból készült nagyszabású magyar történelmi film kerül a mozikba októberben

Milliárdokból készült nagyszabású magyar történelmi film kerül a mozikba októberben

Tovább olvasok
<strong>Kim Dzsongun lánya és a többiek: a történelem leghíresebb diktátorgyerekei</strong>

Kim Dzsongun lánya és a többiek: a történelem leghíresebb diktátorgyerekei

Tovább olvasok
Legjobb CBD olaj – melyiket válasszuk a felhozatalból?

Legjobb CBD olaj – melyiket válasszuk a felhozatalból?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4