• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

  • Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

György György · 2025.03.16.
· Kult+Múlt

A budapesti gőzvontatás különleges járművei

A 19. század végén a városi közlekedésben a lovak biztosították a mozgatóerőt, míg a távolsági közlekedésben a gőzmozdonyok domináltak. Budapesten azonban a gőzvontatás csak néhány különleges esetben jelent meg. Miért nem vált elterjedtté, és hol alkalmazták mégis ezt a technológiát?

A Budavári Sikló 1870. március 1-jén kezdte meg működését, és újdonságot hozott a városi közlekedésben: ez volt Budapest első géperejű közlekedési eszköze, amelyet gőzgép hajtott. A várba vezető pálya alig 100 méter hosszú, de forradalmi volt abból a szempontból, hogy leváltotta a lóvontatást — írja a PestBuda.

A sikló gőzgépe azonban helyhez kötött volt, az alsó állomáson működött, és kábelekkel mozgatta fel-le a két kocsit. Ez az üzemeltetési mód jelentős előnyt jelentett, hiszen nem kellett mozgó gőzmozdonyokat alkalmazni a városon belül.

A fogaskerekű vasút: a gőzmozdony tolta fel a kocsikat

A sikló után a következő gőzvontatású városi közlekedési eszköz Budapesten a fogaskerekű vasút volt. A fogaskerekű esetében már mozdonyról beszélhetünk, azaz a gőzgép a szerelvény részeként működött.

A fogaskerekű vasút sajátossága az volt, hogy a mozdony mindig a kocsi völgy felőli oldalán helyezkedett el, és vagy tolta felfelé, vagy fékezte lefelé a szerelvényt. Ez a rendszer biztosította a megfelelő tapadást a meredek hegyi szakaszokon.

Miért nem terjedt el a gőzvontatás a városi közlekedésben?

Bár több próbálkozás is történt a gőzvontatás városi bevezetésére, végül gazdasági és gyakorlati okokból nem terjedt el.

  1. Magas üzemeltetési költségek
    • A gőzmozdonyok üzemeltetése drágább volt, mint a lóvontatás.
    • A karbantartás és az üzemanyagellátás költségei jelentősek voltak.
  2. Környezetvédelmi és közegészségügyi problémák
    • A gőzgépek működése füstöt és kormot termelt, ami városi környezetben zavaró volt.
    • A városi utak porosak és szennyezettek lettek volna a folyamatos gőzkibocsátás miatt.
  3. Alternatív közlekedési megoldások
    • Balázs Mór, egy élelmes vállalkozó, gőzvontatású közúti vasutat javasolt, amelyet a lóvasúttal szemben engedélyeztek volna.
    • Azonban a villamosvontatás technológiai fejlődése miatt gyorsan nyilvánvalóvá vált, hogy a jövő nem a gőz, hanem az elektromos meghajtás.
  4. A lóvasutak elég hatékonyak voltak
    • A lóvasúti társaságoknak nem volt érdekük áttérni a drágább gőzüzemre.
    • A Margit hídon például engedélyezték a gőzüzemű segítséget, de erre nem volt szükség – csak egy extra lovat kellett befogni az emelkedőkön.

A gőzvontatás egyetlen városi vasútja Budapesten

Egyetlen gőzvontatású városi közúti vasút üzemelt Budapesten 1891 és 1894 között. Ez a rákoskeresztúri Új köztemetőhöz vezető vonal volt, amelynek nyomvonalán ma a 37-es villamos halad.

1894-re azonban ezt a vonalat is villamosították, ezzel megszűnt az utolsó gőzüzemű városi közlekedési vonal Budapesten.

Egy másik kivétel a Margit körút vonala volt, amely ipari vasútként működött, és gőzmozdonyokat alkalmaztak a környék üzemeinek kiszolgálására.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Budapesttől Alexandriáig: A magyar tengerjárás úttörője
Valójában ez a magyar király lehetett Sir Lancelot?

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest közlekedés Magyarország történelem vasút

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Kitalálod, hogy Nyugat-Magyarországon melyik vármegyében van a legtöbb gyógyvízű termálkút és gyógyfürdő?

Tovább olvasok
Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Világgazdasági válság küszöbén? IMF szerint az államadósság elszabadult, Magyarország is bajban lehet

Tovább olvasok
Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Kína Izraelt a gázai támadások leállítására szólította fel, ENSZ szerint népirtás történt

Tovább olvasok
Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Figyelem, autósok! Élesedik a szupertraffipax Magyarországon

Tovább olvasok
Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Használod a Duolingo alkalmazást? Most tisztességtelen gyakorlat miatt eljárás indult Magyarországon

Tovább olvasok
Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Visszataszító és hihetetlen szokás: testvérházasságok az ókori Egyiptomban

Tovább olvasok
Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Szenzációs lelet – 117 éves időkapszulára bukkantak a debreceni templomtoronyban

Tovább olvasok
Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Októbertől csak ujjlenyomattal és arcfelismeréssel utazhatnak sok európai országba, Magyarországra is

Tovább olvasok
Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Visszatér az ország legjobb cukrászdája -képek

Tovább olvasok
<b>Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe</b>

Visszanyerte látását 20 év után a férfi, akinek a fogát ültették be a szemébe

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4