• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.04.21.
· Kult+Múlt

A budai oldali busz közlekedés közel sem volt olyan egyszerű, mint Pesten

2024. október 1-én az első autóbuszok áthaladtak a Lánchídon, és megindult a rendszeres buszközlekedés Budán. Bár ma már természetesnek tűnik, hogy a pesti és budai oldal között könnyedén közlekednek a járművek, a 20. század elején ez még komoly műszaki és infrastrukturális kihívást jelentett. A budai oldal meghódítása nem volt egyszerű: még a Lánchíd enyhe emelkedése is komoly akadályt jelentett az akkori technológiának.

Bár az autóbusz-közlekedés Budapesten 1921-ben újraindult az I. világháborút követően, eleinte kizárólag a pesti oldalra korlátozódott. A hídon való átkelést az akkori gyenge motorok, és a hidak struktúrája is akadályozta. A Lánchíd – amelynek pályája középen emelkedik – különösen problémásnak bizonyult. Még korábban is plusz lovakat kellett befogni a lóvasúthoz, hogy áthúzzák a járműveket a híd közepéig. Az 1920-as évek elején használt buszok teljesítménye még nem volt elegendő ehhez — írja a PestBuda.

Csak 1924 augusztusában került sor az első komoly próbára: két autóbusz hajtott fel egyszerre a Lánchídra, hogy teszteljék, kibírja-e a szerkezet a súlyukat, és egyáltalán elférnek-e egymás mellett. A korabeli lapok, mint az Ujság, drámaian számoltak be az eseményről – a híd „sírt és jajongott” az áthaladó buszok súlya alatt. A próbák sikeresek voltak, de kiderült: a pilonok alatt a járművek nem tudnak egyszerre közlekedni – az egyiknek meg kellett várnia a másikat.

A rendszeres járatok indulása és a budaiak csalódása

Végül 1924. szeptember 27-én indult meg az első rendszeres autóbuszjárat Budára, amely a Krisztina tér és a pesti oldalon a Vilmos császár út (ma Bajcsy-Zsilinszky út) között közlekedett. A budaiak azonban csalódottak voltak: a régi omnibuszok ugyanis a Városligetig jártak, az új járat viszont nem érte el a népszerű parkot. A Magyarország napilap cikkírója szerint az átszállás lehetősége „csak elméleti jog” maradt, mert az autóbuszok zsúfoltak voltak, az időveszteség pedig jelentős.

Technikai kihívások és a buszok típusa

Nem minden busz mehetett át a Lánchídon. Csak a benzinmotoros járművek voltak erre képesek, az akkoriban használt villamos hajtású emeletes buszok nem tudtak megbirkózni az emelkedővel. A hidat érő terhelésről Wolff Károly, a fővárosi törvényhatósági bizottság tagja 1926-ban már így fogalmazott:

„Valahányszor a parlamentbe megyek gyalog a Lánchídon és átrobog egy autóbusz az ő telegummijával, az egész hídtest elkezd remegni. Két ízben voltam tanuja, hogy a nagy lámpák az oszlopaikról lezuhantak.”

Egy korszak kezdete

A Lánchídon való átkelés és a budai buszjáratok megindítása fordulópontot jelentett Budapest tömegközlekedésének történetében. A száz évvel ezelőtti fejlesztések megnyitották az utat a modern közlekedés előtt, és ma már elképzelhetetlen lenne a főváros mindkét oldala közötti közvetlen kapcsolat nélkül.

A budai buszok története emlékeztet bennünket arra, hogy a fejlődés mindig küzdelmekkel, újításokkal és kitartással jár – és hogy még a „síró Lánchíd” is képes volt alkalmazkodni az új kor igényeihez.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Közvetlen repülhetünk Budapestről Japánba?
Száz éve szigorították a reklámtáblákra vonatkozó szabályokat

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

  • Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

  • Tokaj: a borok királya és a királyok bora

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Kapcsolódó cikkek

hordó Tokaj bor
2025.05.22.

Tokaj: a borok királya és a királyok bora


Olvasson tovább
szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
Városligeti-tó International Travel Awards Vajdahunyad vára
2025.05.21.

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Te ismered a budapesti Anonymus-szobor legendáit?

Tovább olvasok
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4