• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.05.04.
· Kult+Múlt

A történelem legnagyobb hajói mellett az európai hajók eltörpültek

ming kincses hajó

Fotó: wikimedia Commons/Mike Peel

A Ming-kincshajók, vagyis a világ legnagyobb ismert faépítésű hajói, a 15. század elején uralták az óceánokat – ezek a monumentális hajók nemcsak technológiai csodák voltak, hanem a kínai birodalmi hatalom kiterjesztésének és presztízsének szimbólumai is.

A történet kezdete egy tízéves fiúval indul, aki Jünnan tartományban, a mongolok által uralt vidéken élt. Miután apját elvesztette, a fiú a Ming hadsereg kezébe került, majd kasztrálták, hogy eunuchként szolgálhasson a császári udvarban. Ezt követően nőtt fel a Ming-dinasztia alapítójának fiával, aki később Yongle császár néven vált ismertté. A fiú, akit később Zheng Hének neveztek el, közel két méteres magasságával és lojalitásával kiemelkedett társai közül, így lett a világ legnagyobb hajóflottájának parancsnoka — számolt be róla a Hoog.

A Yongle-császár nagyratörő tervei

A Ming-dinasztia kezdetén a császár célja a birodalom hatalmának megerősítése és a környező államok meghódoltatása volt. A konfuciánus világkép szerint Kína volt a „Középső Királyság”, a világ közepe, amelyhez a környező országoknak tisztelettel kellett viszonyulniuk. Ennek érdekében Yongle hatalmas flottát építtetett: több száz szállító-, hadihajót és ellátóhajót, de mindenekelőtt 36 kincshajót – ezek a hajók voltak a flotta ékkövei.

A kincshajók mérete és felépítése

A kincshajók mérete szinte hihetetlen: körülbelül 136 méter hosszúak és 56 méter szélesek voltak, négy fedélzettel és kilenc, közel 30 méter magas árbóccal. Ezek a hajók hatalmas mennyiségű árut, lovakat, katonákat és egzotikus ajándékokat szállítottak. Fedélzeteik különböző funkciókat láttak el: az alsó szintek ballasztsúlyokat és raktárakat tartalmaztak, míg a felső szintek konyháknak, lakótereknek és harcállásoknak adtak helyet, bronzágyúkkal felszerelve.

A világ körüli expedíciók

Zheng He irányításával a flotta hatalmas utakat tett meg: eljutottak Malajziába, Indonéziába, Srí Lankára, Indiába, Iránba és egészen Afrika keleti partjáig, a mai Kenya területéig. Minden kikötéskor a helyi uralkodók ajándékokat adtak át, és elismerték Kína felsőbbrendűségét, cserébe védelmet és kereskedelmi előnyöket kaptak.

Az aranykor vége és a feledésbe merülés

A Yongle-császár halála után utódai már nem tekintettek jó szemmel a költséges tengeri expedíciókra. A konfuciánus bürokrácia is ellenezte az eunuchok megnövekedett befolyását, így a flotta expedíciói megszűntek, a hajókat szétszerelték, és Kína befelé fordult, elszigetelődve a külvilágtól.

A modern kor kérdései: legendák vagy valóság?

A történészek között máig vita folyik arról, hogy a kincshajók valóban elérték-e az általuk feltételezett hatalmas méreteket. Egyes szakértők szerint a kínai ácsok technológiai tudása a Ming-korban nem tette volna lehetővé ekkora hajók biztonságos megépítését. Ráadásul nincs elegendő bizonyíték a hatalmas mennyiségű fa felhasználásáról sem. Ugyanakkor egy 1957-ben Nanjing közelében feltárt 11 méteres farönk azt sugallja, hogy legalább részben igaz lehet a legenda.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
hajózás Kína történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

  • Tokaj: a borok királya és a királyok bora

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

  • Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Kapcsolódó cikkek

hordó Tokaj bor
2025.05.22.

Tokaj: a borok királya és a királyok bora


Olvasson tovább
szarkofág
2025.05.22.

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek


Olvasson tovább
Római Birodalom nyelv Forum Romanum római beton
2025.05.21.

Hogyan tart a római beton 2000 éve?


Olvasson tovább
Városligeti-tó International Travel Awards Vajdahunyad vára
2025.05.21.

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4