• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

  • Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

György · 2025.05.04.
· Belföld

Az Ikarus 415: egy sikertelen korszakváltás története

ikarus 415

Fotó: Fortepan/Prohászka Imre (289028)

Az Ikarus 415-ös autóbusz a magyar járműgyártás egyik nagy lehetősége volt, amely a 200-as széria világsikerét követően próbálta megújítani a városi közlekedést, de a típus a magas elvárások ellenére sem tudott maradandó nyomot hagyni Budapesten és a világban.

Az 1980-as évek elejére Budapesten szinte kizárólag az Ikarus 200-as család tagjai szállították az utasokat, ami egyedülálló homogén járműparkot eredményezett. A 200-as sorozat – különösen az Ikarus 260 és 280 modellek – hatalmas nemzetközi sikert arattak, a Szovjetuniótól az Egyesült Államokig exportálták őket. A járművek megbízhatósága, korszerűsége, esztétikája és elérhető ára miatt váltak a városi közlekedés ikonjává — írja PestBuda.

Az új generáció születése: a 400-as sorozat

A technológiai fejlődés azonban megállíthatatlan volt, így az Ikarus mérnökei már a 200-as széria gyártásának megkezdése után dolgozni kezdtek az új városi típuscsaládon, a 400-ason. A cél az volt, hogy a városi közlekedésre még korszerűbb, ergonómikusabb járművek készüljenek. A 415-ös típus, amely 1985-ben jelent meg Budapesten, modernebb karosszériát, alacsonyabb, de nem teljesen alacsony padlót, erősebb motort és hosszabb kocsitestet kínált. A dizájnt továbbra is Finta László neve fémjelezte, aki korábban a 200-as család elegáns vonalait is megalkotta.

Az első budapesti Ikarus 415-ös

1985. április 19-én indult el az első Ikarus 415-ös Budapesten, a 30-as vonalon. A jármű környezetkímélő Rába–List motorral, modern égéstérrel, 74 centiméteres padlómagassággal és 29 ülőhellyel rendelkezett. Az első tesztüzem során azonban a jármű hamar szembesült problémákkal: gyakori meghibásodások, szervizelések és műszaki gondok hátráltatták a típus elterjedését.

Miért nem váltotta be a reményeket?

A 415-ös nem tudott igazi előrelépést kínálni a 200-ashoz képest, pedig az elvárások hatalmasak voltak. Az alacsonyabb padló nem jelentett akkora kényelmi ugrást, hogy igazán meghódítsa az utasokat és az üzemeltetőket. Emellett az új típus dizájnját is sok kritika érte: míg a 200-asok letisztult eleganciát sugároztak, addig a 415-ös formavilágát sokan zavarónak és esztétikailag kifogásolhatónak találták. Vadas József a Kritika hasábjain például „ősállatként” jellemezte az autóbusz szemből nézve szokatlan megjelenését.

Szerény gyártási és eladási eredmények

Noha 1987-ben egy kisebb szériát beszerzett a BKV, a 415-ös nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A belföldi értékesítés gyenge maradt, és a nemzetközi piacon sem aratott sikert – különösen a tőkés országokban, ahol az eladások 1986-ra mindössze 61%-át érték el a korábbi időszakoknak. Mindezt maga az Ikarus vállalat is elismerte 1988 elején.

A típus lassú leépülése

A 415-ös típus sosem lett meghatározó része a budapesti tömegközlekedésnek. A néhány tucat beszerzett jármű a 200-asok tömegében szinte észrevétlen maradt. Bár több évtizeden át szolgálták az utasokat, a 415-ösök 2021. január 29-én hivatalosan is búcsút intettek Budapest útjainak, ezzel lezárva egy sikertelen, ám mégis fontos korszakot a magyar autóbuszgyártás történetében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

  • Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

  • A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

  • Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

  • A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?

  • Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

Kapcsolódó cikkek

Sulyok Tamás köztársasági elnök
2025.08.21.

A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját


Olvasson tovább
Vendégmunkás
2025.08.21.

Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben


Olvasson tovább
Népliget Planetárium X.kerület felújítás Budapest
2025.08.21.

Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában


Olvasson tovább
vendégmunkások Szombathely pékség
2025.08.20.

A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

Buszra ülni veszélyes Budapesten? Megdöbbentő adatokat közöltek a sok kigyulladás, elfüstölés után

Tovább olvasok
Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

Meghökkentő alakú háromezer forintosokat bocsát ki a jegybank

Tovább olvasok
A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

A magyar köztársasági elnök nem merte leírni, hogy az oroszok támadták meg Kárpátalját

Tovább olvasok
Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

Embertelen, családellenes szabályt alkalmaz Magyarország a vendégmunkásokkal szemben

Tovább olvasok
A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?

A maxiruha sokoldalúsága: hogyan viseljük nappal és este?

Tovább olvasok
Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

Orosz támadás Kárpátalján: mérgező is lehet a magyar határtól nem messze gomolygó fekete füst

Tovább olvasok
Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Mi lesz a Népligettel? Elkeserítő állapotok uralkodnak Budapest legnagyobb közparkjában

Tovább olvasok
Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Két HÉV vonal teljes megújulása várható, az M2 metrót is bevonják

Tovább olvasok
KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

KÉPEK, VIDEÓ: Lenyűgöző tűzijátékkal ünnepelte Magyarország az államalapítást

Tovább olvasok
A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

A Fülöp-szigetektől Szombathelyig: vendégmunkások a magyar szolgáltató szektorban

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4