• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.05.04.
· Belföld

Az Ikarus 415: egy sikertelen korszakváltás története

ikarus 415

Fotó: Fortepan/Prohászka Imre (289028)

Az Ikarus 415-ös autóbusz a magyar járműgyártás egyik nagy lehetősége volt, amely a 200-as széria világsikerét követően próbálta megújítani a városi közlekedést, de a típus a magas elvárások ellenére sem tudott maradandó nyomot hagyni Budapesten és a világban.

Az 1980-as évek elejére Budapesten szinte kizárólag az Ikarus 200-as család tagjai szállították az utasokat, ami egyedülálló homogén járműparkot eredményezett. A 200-as sorozat – különösen az Ikarus 260 és 280 modellek – hatalmas nemzetközi sikert arattak, a Szovjetuniótól az Egyesült Államokig exportálták őket. A járművek megbízhatósága, korszerűsége, esztétikája és elérhető ára miatt váltak a városi közlekedés ikonjává — írja PestBuda.

Az új generáció születése: a 400-as sorozat

A technológiai fejlődés azonban megállíthatatlan volt, így az Ikarus mérnökei már a 200-as széria gyártásának megkezdése után dolgozni kezdtek az új városi típuscsaládon, a 400-ason. A cél az volt, hogy a városi közlekedésre még korszerűbb, ergonómikusabb járművek készüljenek. A 415-ös típus, amely 1985-ben jelent meg Budapesten, modernebb karosszériát, alacsonyabb, de nem teljesen alacsony padlót, erősebb motort és hosszabb kocsitestet kínált. A dizájnt továbbra is Finta László neve fémjelezte, aki korábban a 200-as család elegáns vonalait is megalkotta.

Az első budapesti Ikarus 415-ös

1985. április 19-én indult el az első Ikarus 415-ös Budapesten, a 30-as vonalon. A jármű környezetkímélő Rába–List motorral, modern égéstérrel, 74 centiméteres padlómagassággal és 29 ülőhellyel rendelkezett. Az első tesztüzem során azonban a jármű hamar szembesült problémákkal: gyakori meghibásodások, szervizelések és műszaki gondok hátráltatták a típus elterjedését.

Miért nem váltotta be a reményeket?

A 415-ös nem tudott igazi előrelépést kínálni a 200-ashoz képest, pedig az elvárások hatalmasak voltak. Az alacsonyabb padló nem jelentett akkora kényelmi ugrást, hogy igazán meghódítsa az utasokat és az üzemeltetőket. Emellett az új típus dizájnját is sok kritika érte: míg a 200-asok letisztult eleganciát sugároztak, addig a 415-ös formavilágát sokan zavarónak és esztétikailag kifogásolhatónak találták. Vadas József a Kritika hasábjain például „ősállatként” jellemezte az autóbusz szemből nézve szokatlan megjelenését.

Szerény gyártási és eladási eredmények

Noha 1987-ben egy kisebb szériát beszerzett a BKV, a 415-ös nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket. A belföldi értékesítés gyenge maradt, és a nemzetközi piacon sem aratott sikert – különösen a tőkés országokban, ahol az eladások 1986-ra mindössze 61%-át érték el a korábbi időszakoknak. Mindezt maga az Ikarus vállalat is elismerte 1988 elején.

A típus lassú leépülése

A 415-ös típus sosem lett meghatározó része a budapesti tömegközlekedésnek. A néhány tucat beszerzett jármű a 200-asok tömegében szinte észrevétlen maradt. Bár több évtizeden át szolgálták az utasokat, a 415-ösök 2021. január 29-én hivatalosan is búcsút intettek Budapest útjainak, ezzel lezárva egy sikertelen, ám mégis fontos korszakot a magyar autóbuszgyártás történetében.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Hunyadi János zseniális harcmodora – Stratégia a túlerő ellen
Amit még a magyarok sem tudtak az 1848-as forradalomról

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

  • Tokaj: a borok királya és a királyok bora

  • Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

  • Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

  • Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

  • Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Kapcsolódó cikkek

Balaton Velencei-tó Tisza-tó ingatlan nyaralás
2025.05.22.

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni


Olvasson tovább
Wizz Air Airbus A321XLR légitársaság
2025.05.21.

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air


Olvasson tovább
Állatkert
2025.05.21.

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága


Olvasson tovább
depresszió szomorú
2025.05.20.

Megdöbbentő: még a 30 ezer forintot sem éri el a katások várható nyugdíja – frissítve


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Felejtsd el Velencét és a Balatont: Itt érdemes nyaralni és ingatlant is venni

Tovább olvasok
Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tokaj: a borok királya és a királyok bora

Tovább olvasok
<b>Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek</b>

Egy 2000 éves szarkofágban bukkantak hihetetlen leletre a régészek

Tovább olvasok
Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Átvette első hosszú távú Airbus A321XLR gépét a Wizz Air

Tovább olvasok
Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Újranyit az Állatkert kedvenc látványossága

Tovább olvasok
Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Hogyan tart a római beton 2000 éve?

Tovább olvasok
XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

XIV. Leó pápa is beszállt a béketárgyalásokba

Tovább olvasok
Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Így menekült meg Vajdahunyadvár az elbontástól

Tovább olvasok
Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Víz alatt tárták fel az első szervezett civilizációt?

Tovább olvasok
Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Trump átengedte Putyinnak a győzelmet a telefonhívásban az európai vezetők szerint

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4