• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • A szlovák miniszter sorkatonaságot javasol, Magyarország területi fenyegetésétől is tartanak

Vendégszerző Vendégszerző · 2025.06.07.
· Belföld

Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában

Lesújtó képet fest Budapestről egy friss európai felmérés, amely a nagyvárosok gyerekbarát közlekedési megoldásait vizsgálta. A 36 várost rangsoroló lista szerint a magyar főváros a 30. helyen végzett, mindössze 16 százalékos eredménnyel az „Urban Mobility for Children” rangsorban, amelyet a Clean Cities Campaign állított össze az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség égisze alatt.

A tanulmány három fő szempont alapján vizsgálta a városokat: léteznek-e Iskola utcák, vagyis olyan, iskolák körüli útszakaszok, ahol csúcsidőben korlátozzák a járműforgalmat, milyen arányban korlátozzák a sebességet 30 km/h-ra vagy az alá az utcákon, valamint milyen mértékben áll rendelkezésre fizikailag védett kerékpáros infrastruktúra. Ezek a tényezők kulcsfontosságúak annak érdekében, hogy a gyerekek – és általában a városlakók – biztonságosan, önállóan és fenntartható módon közlekedhessenek.

Amíg Párizs vezeti a rangsort 79 százalékos eredménnyel – az utak 89 százaléka 30 km/h-s sebességkorlátozás alatt van, és a kerékpárutak közel fele fizikailag el van választva az autóforgalomtól – addig Budapest jelentős lemaradásban van. A fővárosban hivatalosan nulla Iskola utcát jelöltek ki, és az utak csupán 44 százalékán érvényes 30 km/h-s sebességkorlátozás. A kerékpáros közlekedés területén még rosszabb a helyzet: a főváros bringás infrastruktúrájának mindössze 4 százaléka védett fizikailag az autóforgalomtól.

budapest gyerekbarát közlekedés biztonság

Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

Szakértők szerint ezek a hiányosságok nemcsak a gyerekeket, hanem a felnőtteket is elriasztják a biciklizéstől. Egy közelmúltbeli felmérés szerint a válaszadók többsége a biztonság hiányát nevezte meg fő okként, amiért kerülik a biciklis közlekedést Budapesten.

Szegő Judit, a Clean Cities Campaign magyar projektvezetője kiemelte, hogy az ilyen várostervezési problémák túlmutatnak a közlekedésen. „A gyerekbarát városok mindannyiunk számára jobbak” – hangsúlyozta. A lassabb forgalom, a tisztább levegő és a biztonságosabb utcák arra ösztönöznek többeket, hogy gyalog vagy biciklivel közlekedjenek, ezzel csökkentve a zajt, a kibocsátásokat, s javítva a közegészségi mutatókat is.

Olyan városok is, amelyek hasonló infrastruktúra-problémákkal küzdenek mint Budapest – például Barcelona –, innovatív megoldásokat vezettek be a biztonságosabb gyerek-közlekedés támogatására. A Qubit beszámolója szerint az egyik legfigyelemreméltóbb ilyen kezdeményezés a Bicibus, egy olyan biciklis konvoj, amelyben iskolások felnőtt kísérettel – időnként rendőri biztosítással – jutnak el együtt az iskolába.

A kampány végső üzenete szerint a politikai akarat a legfontosabb feltétel, ha biztonságosabbá és egészségesebbé akarjuk tenni a városokat a gyerekek számára. Azok a települések, amelyek ezt prioritásként kezelték, gyors és mérhető javulást tapasztaltak. Ha Budapest is szeretne előrelépni az ilyen rangsorokban, s valóban élhető környezetet kíván teremteni a jövő generációi számára, sürgős és bátor lépésekre van szükség a fenntartható városi közlekedés terén.

Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary

Érdemes elolvasni:

  • Tudtad, hogy Sisi hercegnőnek tetoválása is volt? És azt, hogy titokban beszélt magyarul?
  • Szabályszegés a kamerák előtt: így büntetnek a városi megfigyelőrendszerek
  • Ingyenes nyitóhétvégével indul a szezon Budapest egyik legnépszerűbb strandján
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
Budapest DailyNewsHungary Európa felmérés kutatás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Átment Kósa névtörvény-módosítása, de Legolász és Orália mégis maradnak a listán

Tovább olvasok
Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Te kibírnád? 29 órás repülőút indul idén: íme a világ leghosszabb közvetlen járata

Tovább olvasok
Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Három osztrák apáca megszökött az idősek otthonából és hazatért régi kolostorába

Tovább olvasok
Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Különleges ázsiai bolt hódít Budapesten: már két üzletet is nyitott, Te meglátogattad már?

Tovább olvasok
Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Vannak helyek a Földön, ahol az iránytű használhatatlanná válik: melyek ezek?

Tovább olvasok
Ausztria és Magyarország új autópályás összeköttetése nyílik meg szeptemberben!

Ausztria és Magyarország új autópályás összeköttetése nyílik meg szeptemberben!

Tovább olvasok
Halálbüntetés külföldi média fogyasztásáért: újabb jelentés az észak-koreai rezsim brutalitásáról

Halálbüntetés külföldi média fogyasztásáért: újabb jelentés az észak-koreai rezsim brutalitásáról

Tovább olvasok
Eszkaláció a láthatáron? Lengyelország ENSZ-választ követel az orosz dróntámadások után

Eszkaláció a láthatáron? Lengyelország ENSZ-választ követel az orosz dróntámadások után

Tovább olvasok
Teljes napfogyatkozás közeleg: Elképesztő égi jelenség várható 2026-ban

Teljes napfogyatkozás közeleg: Elképesztő égi jelenség várható 2026-ban

Tovább olvasok
Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Ismét kigyulladt egy busz Budapesten

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4