Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában
Lesújtó képet fest Budapestről egy friss európai felmérés, amely a nagyvárosok gyerekbarát közlekedési megoldásait vizsgálta. A 36 várost rangsoroló lista szerint a magyar főváros a 30. helyen végzett, mindössze 16 százalékos eredménnyel az „Urban Mobility for Children” rangsorban, amelyet a Clean Cities Campaign állított össze az Európai Közlekedési és Környezetvédelmi Szövetség égisze alatt.
A tanulmány három fő szempont alapján vizsgálta a városokat: léteznek-e Iskola utcák, vagyis olyan, iskolák körüli útszakaszok, ahol csúcsidőben korlátozzák a járműforgalmat, milyen arányban korlátozzák a sebességet 30 km/h-ra vagy az alá az utcákon, valamint milyen mértékben áll rendelkezésre fizikailag védett kerékpáros infrastruktúra. Ezek a tényezők kulcsfontosságúak annak érdekében, hogy a gyerekek – és általában a városlakók – biztonságosan, önállóan és fenntartható módon közlekedhessenek.
Amíg Párizs vezeti a rangsort 79 százalékos eredménnyel – az utak 89 százaléka 30 km/h-s sebességkorlátozás alatt van, és a kerékpárutak közel fele fizikailag el van választva az autóforgalomtól – addig Budapest jelentős lemaradásban van. A fővárosban hivatalosan nulla Iskola utcát jelöltek ki, és az utak csupán 44 százalékán érvényes 30 km/h-s sebességkorlátozás. A kerékpáros közlekedés területén még rosszabb a helyzet: a főváros bringás infrastruktúrájának mindössze 4 százaléka védett fizikailag az autóforgalomtól.
Szakértők szerint ezek a hiányosságok nemcsak a gyerekeket, hanem a felnőtteket is elriasztják a biciklizéstől. Egy közelmúltbeli felmérés szerint a válaszadók többsége a biztonság hiányát nevezte meg fő okként, amiért kerülik a biciklis közlekedést Budapesten.
Szegő Judit, a Clean Cities Campaign magyar projektvezetője kiemelte, hogy az ilyen várostervezési problémák túlmutatnak a közlekedésen. „A gyerekbarát városok mindannyiunk számára jobbak” – hangsúlyozta. A lassabb forgalom, a tisztább levegő és a biztonságosabb utcák arra ösztönöznek többeket, hogy gyalog vagy biciklivel közlekedjenek, ezzel csökkentve a zajt, a kibocsátásokat, s javítva a közegészségi mutatókat is.
Olyan városok is, amelyek hasonló infrastruktúra-problémákkal küzdenek mint Budapest – például Barcelona –, innovatív megoldásokat vezettek be a biztonságosabb gyerek-közlekedés támogatására. A Qubit beszámolója szerint az egyik legfigyelemreméltóbb ilyen kezdeményezés a Bicibus, egy olyan biciklis konvoj, amelyben iskolások felnőtt kísérettel – időnként rendőri biztosítással – jutnak el együtt az iskolába.
A kampány végső üzenete szerint a politikai akarat a legfontosabb feltétel, ha biztonságosabbá és egészségesebbé akarjuk tenni a városokat a gyerekek számára. Azok a települések, amelyek ezt prioritásként kezelték, gyors és mérhető javulást tapasztaltak. Ha Budapest is szeretne előrelépni az ilyen rangsorokban, s valóban élhető környezetet kíván teremteni a jövő generációi számára, sürgős és bátor lépésekre van szükség a fenntartható városi közlekedés terén.
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén
Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt
MI-vel fedeztek fel egy 5 ezer éves, elveszett civilizációt a világ legnagyobb sivatagában
A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét
Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten
A világ legősibb piramisát lehet, hogy nem is emberek építették