Bár Budapest a világ élvonalába tartozott a tömegközlekedés fejlesztésében – elég a földalattira vagy a villamosokra gondolni –, az autótaxik megjelenése jócskán késlekedett. Az első automobilok már az 1890-es évek elején feltűntek a főváros utcáin, mégis több mint húsz évet kellett várni arra, hogy az első hivatalos autótaxik elinduljanak Budapesten. Ennek oka elsősorban a bérkocsisok heves ellenállása és politikai nyomásgyakorlása volt.
AA lóvontatású bérkocsik tulajdonosai és szervezetei jelentős befolyással bírtak a fővárosi hatóságokra, és mindent megtettek annak érdekében, hogy ne jelenjenek meg konkurensként az autótaxik. Gazdasági helyzetük folyamatosan romlott, hiszen a villamosközlekedés elterjedésével egyre kevesebb utasuk volt, de ettől függetlenül igyekeztek blokkolni az új szolgáltatás elindítását — írja a PestBuda.
A hatóságok a bérkocsisokat védték
A fővárosi tanács sokáig elutasította az autótaxis szolgáltatás elindítására vonatkozó kérelmeket, mondván, hogy az új közlekedési forma veszélyes, technikailag megbízhatatlan, és csak tovább nehezítené a már egyébként is szenvedő bérkocsisok helyzetét. 1906-ban memorandumot adtak át Bárczy István polgármesternek, amelyben például londoni balesetekre hivatkozva próbálták elérni az autótaxik betiltását.
A kompromisszumos megoldás: engedély autóra bérkocsi leadása mellett
Végül az 1910-es évekre a hatóságok belátták, hogy az autós közlekedés elkerülhetetlen. A kereskedelemügyi miniszterrel együttműködve bevezették azt a rendszert, amely szerint csak úgy lehetett autótaxi-engedélyhez jutni, ha közben a kérelmező leadott két kétfogatú vagy három egyfogatú bérkocsit. Ez a szabályozás lehetőséget adott a bérkocsisok számára, hogy átléphessenek az új közlekedési formára.
Mégsem a bérkocsisoké lett a taxipiac
Bár a bérkocsisok szövetkezete készült a váltásra, végül a főváros más megoldást választott. 1913-ban három nagyobb vállalat – a MARTA, a Benz Rt. és a Magyar Lloyd Rt. – kapta meg az első hivatalos taxiengedélyeket, összesen 500 darabot. Csak ezután engedélyezték, hogy a bérkocsisok is hozzájuthassanak 250 engedélyhez.
1913.június 1-jén elindulnak az első autótaxik
A történelmi indulásra 1913. június 1-jén került sor. Ekkor a három cég összesen 37 autóval kezdte meg a szolgáltatást: a MARTA 25, a Benz 10, a Magyar Lloyd pedig 2 villamos meghajtású autóval. A sofőröket szigorúan vizsgáztatták, nemcsak a városismeretből, hanem a viteldíjmérő kezeléséből is. A díjszabás sokkal összetettebb volt, mint ma: számított az utasok száma, az irány, a napszak és még a hajtásmód is.
A bérkocsisokat kiszorították, megszületik a Főtaxi elődje
A bérkocsisok piaci részesedése gyorsan csökkent. A Benz Rt. és a MARTA már 1913 végén egyesült, Haltenberger Samu vezetésével megalapítva az Autotaxi Budapesti Automobil Közlekedési Rt.-t. Ez a vállalat lett a mai Főtaxi jogelődje. Az I. világháború kitöréséig összesen 204 autótaxi közlekedett Budapesten.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Tudtad, hogy idén márciusig nem az angol volt az USA hivatalos nyelve?
Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben
Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem
Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket
Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is
A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA