• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.06.08.
· Kult+Múlt

Miért vásárolt Budapest csehszlovák és nem magyar villamosokat 1979-ben?

1979. január 5-én két csehszlovák gyártású Tatra villamos gördült be Budapestre, majd őket több száz társuk követte. Ez a lépés sokakat meglepett, hiszen Magyarország évtizedek óta saját fejlesztésű és gyártású villamosokat használt, a Ganz vállalatok pedig nagy tapasztalattal rendelkeztek ezen a területen. Miért döntöttek mégis az import mellett?

Az 1970-es évek közepére a budapesti villamosok zöme súlyosan elavult. A járművek átlagéletkora 36 év volt, és 30 különböző típus közlekedett a főváros utcáin. Bár még elfogadhatónak tartották a 375 darab UV típusú és 124 darab ipari csuklós Ganz villamost, valamint 56 Bengálit, a korszerűsítés halaszthatatlanná vált. Az utazások 40 százaléka még mindig villamossal történt, miközben ez volt a legelmaradottabb tömegközlekedési forma — írja a PestBuda.

A Ganz gyártókapacitása nem volt elegendő

A Ganz-MÁVAG 1975 és 1980 között mindössze 60 új villamost tudott gyártani, ami alig 12 000 férőhelyet biztosított, miközben legalább 45 000 új férőhelyre lett volna szükség. Egy új típus fejlesztése és a gyártási kapacitás bővítése jelentős beruházást igényelt volna. Ráadásul a Ganznál a villamos nem volt fő termék, így a sorozatgyártás költségei magasak maradtak. Az ipari csuklósok ára például 1970-ben 5,1 millió forint volt, 1975-ben már 7 millió fölé emelkedett, majd 1976-ban elérte a 9,4 millió forintot.

A Tatra villamos: gazdaságosabb és elérhetőbb megoldás

A csehszlovák Tatra vállalat nagy sorozatban gyártott villamosokat, így azok egy férőhelyre vetített ára mindössze 20–22 ezer forint volt. A Ganz járműveinél ez az ár már 47 ezer forintra emelkedett. A döntéshozók így az import felé fordultak, különösen mivel a Tatra vállalta, hogy egy új, Budapest igényeire szabott típust fejleszt ki – ez lett a Tatra T5C5, amelyet eleinte 85 490 rubelért kínáltak.

Kompromisszum: korszerű járművek, de rendszerátalakítás árán

A Tatra villamosok bevezetése nem volt problémamentes. A járművek 20 centiméterrel szélesebbek voltak a magyar típusoknál, nagyobb volt az energiaigényük, és nem minden vonalon voltak bevethetők. Az új típushoz a budapesti pályahálózatot is részben át kellett alakítani. Mindezek ellenére az import így is olcsóbbnak bizonyult: a teljes rekonstrukció költsége hazai gyártás esetén 1,5 milliárd forint lett volna, míg a cseh villamosokkal és az átalakításokkal együtt is csak 800 millió forintra becsülték.

A döntés hosszú távú következményei

A döntéshozók tudták, hogy ezzel lényegében véget ér a hazai villamosgyártás. A Tatra első szállítmányai ugyan gazdaságosnak bizonyultak, de később az árak emelkedtek: a második széria darabára már 142 800 rubel lett. Még így is korszerűbbek voltak, mint a Ganz ipari csuklósai, ám kérdés maradt, hogy mire lett volna képes a hazai ipar, ha támogatást kap egy új típus fejlesztésére.

A történelem azonban eldőlt: 46 évvel ezelőtt a gazdasági racionalitás felülírta a hazai ipar érdekeit, és Budapest csehszlovák villamosokra váltott.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Milyen volt az egyesült Budapest közlekedése?
1000 avar sírt is találhattak Tatabánya határában

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest Magyarország tömegközlekedés történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

  • Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

  • Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

  • Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

  • A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

  • Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Kapcsolódó cikkek

Városligeti-tó International Travel Awards Vajdahunyad vára park
2025.06.16.

Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja


Olvasson tovább
Gabillou barlangrajz
2025.06.15.

Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?


Olvasson tovább
mappae mundi térkép
2025.06.15.

A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei


Olvasson tovább
Göbekli Tepe emlékmű Törökország naptár
2025.06.15.

Göbekli Tepe: Az emberiség első temploma?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Magyarország a világ 10 legbiztonságosabb úti célja között 2025-ben

Tovább olvasok
Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Ez található meg a százévesek vérében, ami a többi emberében nem

Tovább olvasok
Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Így spórolhatsz a Balatonnál anélkül, hogy megvonnád magadtól az élményeket

Tovább olvasok
Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Parajd tragédiája miatt súlyos környezeti katasztrófa fenyegeti Magyarországot is

Tovább olvasok
<b>A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA</b>

A Naprendszer peremén bukkant kozmikus tűzfalra a NASA

Tovább olvasok
Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Városszéli mocsárból lett Budapest legkedveltebb parkja

Tovább olvasok
Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Verde Casino vélemények: Érdemes játszani 2025-ben?

Tovább olvasok
Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Eladásra kínálják a Kékestető ikonikus antennatornyát

Tovább olvasok
Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Mitől rémültek meg a régészek egy 20 000 éves barlangrajz láttán?

Tovább olvasok
A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

A térképészet legnagyobb bakijai — a történelem legfurcsább a térképei

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4