Mennyivel nőnek az autópályadíjak és kinek jár majd jelentős kedvezmény? – mutatjuk

Érezhetően nőni fognak az autópálya-matricák árai miután megérkezett az augusztusi inflációs adat, de öt vármegyében még a mainál is sokkal olcsóbb lesz a matrica és vélhetően nem csupán a helyi lakosoknak, vagy oda ingázóknak, hanem mindenkinek. A részletek tisztázása azonban még várat magára.

Mennyivel lesz drágább az autópálya-matrica jövőre?

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) közzétette az augusztusi inflációs adatot (4,3 százalék), amely meghatározza az autópálya használati díjak emelkedését. Az autopalyamatrica.hu számításai szerint 2026-ban várhatóan a személyautók a napi matricáért 5.550 forintot fizethetnek (az uniós előírások alapján ennek mértéke az éves matrica árának legfeljebb 9 százaléka lehet). A 10 napos országos matrica 6910 forintba, a havi országos 11.170 forintba kerülhet, a legnépszerűbbnek számító éves vármegyei matricák ára (a fentebb említett öt kivételtől eltekintve) 7190 forintra emelkedhet, míg az éves országos matricáé 61.760 forintra nőhet.

új autópálya-szakaszok fizetős utak M76-os Keszthely Közlekedés
Fotó: FB/NÚSZ

Hol lesz olcsóbb autózni?

Az MTI szerint, a korábbiakban jelzettekkel ellentétben négy helyett öt vármegyében lesz olcsóbb autópályán közlekedni jövőre és nem csupán a helyi lakosoknak, hanem mindenkinek.

Az állami hírügynökség szerint

  • még soha nem volt példa díjcsökkentésre a gyorsforgalmi utak fizetőssé tétele óta;
  • a mostani ok az M1-es bővítése és az M30-as felújítása miatti forgalomkorlátozások;
Indul az autópálya bővítés
Forrás: FB/MKIF

Milyen munka kezdődik az M1-esen?

  • Az M1-es évekig tartó felújítása és kiszélesítése kezdődött el idén szeptemberben.
  • Ezért Lázár bejelentette, hogy az érintett négy vármegyében (Pest, Fejér, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron) élők mindössze 15 ezer forintért – körülbelül féláron – használhatják majd a Budapest és Győr között az M1-est.
  • Az intézkedés következtében évente mintegy 7 milliárd forint marad az autósok zsebében, a bővítés után pedig tovább javul a közlekedésbiztonság Magyarország legforgalmasabb autópályáján.

Mi történt az M30-assal?

  • 2024 februárjában teljes szélességében le kellett zárni az M30-as autópálya Miskolc észak és Szikszó közötti szakaszát, mert az megsüllyedt. A helyreállítási munkálatok jelenleg is zajlanak.
  • Idén áprilisban az építésügyi és közlekedési miniszter, Lázár János közölte, hogy kompenzációként a Borsod-Abaúj-Zemplén vármegyeieknek mintegy 65 százalékos kedvezményt biztosítanak az útdíjból 2026-ban.
  • A megjelent rendelet alapján azonban nemcsak az ott élők, hanem minden ott közlekedő számára 2500 forintba kerül az autópálya-matrica jövőre.
  • Emellett a kedvezmény pedig vonatkozik az M30-as teljes hosszára és az M3-ra is, vagyis a vármegye minden fizetős útjára.

Ki jár rosszul?

Sok még a tisztázatlan kérdés, ám tény, hogy Lázár korábban arról beszélt, hogy a fenti kedvezmények nem járnak majd sem a budapestieknek, sem pedig a céges autóval közlekedőknek. Ám azt még senki sem tudja, hogy miként tesznek különbséget egy helyben élő, egy átutazó magyar és egy átutazó külföldi személyautós között.

Ugyanígy kérdéses még, hogy miért élhetne a kedvezménnyel egy Tatabányán élő, de Budapesten dolgozó (vagy oda rendszeresen járó) autós, miközben egy Budapesten élő, de Tatabányán dolgozó nem. Valószínűbbnek tűnik, hogy az M30-ashoz hasonlóan az M1-es esetében sem kell majd lakcímkártya a matrica vásárlásához. Mindez feltehetőleg az elkövetkező hetekben derül ki.

Közlekedés archívumunkért kattints.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük