Bármit, csak itthon dolgozzunk? Új autópálya épül a Balatonnál
Lázár János építési és közlekedési miniszter Sopronban bejelentette, hogy a kormány célja Nyugat-Magyarország munkahelyekkel való megerősítése, hogy a régióban, például Szombathelyen, Sopronban és Győrben ne kelljen a lakosságnak Ausztriába átjárni dolgozni. Ennek érdekében új autópálya-építési és négysávosítási program indul a régióban.
Új autópálya és bővítések is tervben
A VG beszámolója szerint a miniszter elmondta, hogy logisztikai megközelíthetőség javítása miatt épült már autópálya Sopronba, és a következő lépésként egy új autópálya építését kezdik meg 2026-ban a Kőszeg–Szombathely–Körmend útvonalon. Ezzel párhuzamosan a 84-es autóút négysávosítása is indul, amely a Balaton felé vezet.
Az elképzelések szerint a kormány újjáépíti a Soprontól a Balatonig húzódó mintegy 100 kilométeres szakaszt, hogy ez a városközpont minden irányból logisztikailag megkerülhetetlen legyen. Az új közúti infrastruktúra Szombathely és Körmend, valamint Szombathely és Kőszeg között összeköttetést biztosít, melyek együttes építési költsége várhatóan kétszázmilliárd forint lesz.
A beruházások tervezett időtartama három év, amelyhez szükséges területmeg szerzéshez az állam idén 500 millió, jövőre pedig 1,5 milliárd forintot biztosít. A projekt finanszírozásának pontos forrását még nem tisztázták, azonban a kormány nyitott arra is, hogy az út nyugati elkerülő szakasza kooperációban vagy együttműködésben valósuljon meg. Érdekesség, hogy az M87-es autópálya első három kilométere Szombathely környékén része lesz ennek az elkerülő útnak.
Továbbá haladást ígérnek az M100-as autóút építésében is, amely az M1-es autópályát köti össze Esztergommal. A közbeszerzési eljárást 2026 elején írják ki, és a tervek szerint a kivitelezés 2026 végén kezdődhet el, bár a projekthez szükséges források pontos eredete még kérdéses.
A sebességkorlátozásokon is változtatni fognak?
Lázár egy néhány héttel ezelőtti „közlekedésinfón” arról beszélt, hogy technikailag lehetséges lenne az autópályákon a jelenlegi 130 km/órás sebességhatár 140-re emelése, ám a lakossági vélemények eddig nem támogatták az ötletet. A 444 beszámolója szerint a kormány ezért egyfajta nemzeti konzultációt indít a KRESZ esetleges módosításairól.
A miniszter felvetette, hogy a buszok és a nagyobb teherautók is 10 km/órával gyorsabban közlekedhetnének, de ez még kérdéses. Hangsúlyozta: a városokban inkább lassabb forgalmat szeretne, míg az autópályákon némi gyorsítást engedne. Rámutatott, hogy a sebesség helytelen megválasztása a súlyos balesetek harmadáért felelős, ugyanakkor a leggyakoribb ok az elsőbbség meg nem adása.
„Nem a sebesség öl, hanem a felelőtlenség”
Lázár szerint a valóságban már most is sokan 140–160 km/órás tempóval haladnak, ezért a személyes felelősség kérdését tartja döntőnek. Példaként a német rendszert említette, ahol szakaszos sebességkorlátozások vannak, és a baleseti mutatók kedvezőbbek, de hozzátette: Magyarországon nincs társadalmi igény a hasonló modell átvételére.
Szóba került az átlagsebesség-mérés is, amely hosszabb szakaszokon ellenőrizné a járművek tempóját. Bár ez hatékonyabban szűrné ki a gyorshajtókat, a kormány nem tervezi bevezetni, mert „kellőképpen genyó rendszernek” tartják. A konzultáció tehát több kérdést is érint majd, de a végső döntéshez a lakosság véleményét veszik alapul.