Rengeteg európai járatot szüntet be a Ryanair: mi lesz a budapestiekkel?

A Ryanair, Európa egyik legnagyobb fapados légitársasága ismét jelentős lépésre szánta el magát: több országban is törli vagy csökkenti járatait a megemelkedett adók és repülőtéri díjak miatt. A döntés főként Nyugat- és Észak-Európa forgalmas repülőterein érezteti majd hatását, míg Közép- és Kelet-Európa, köztük Magyarország, akár nyertese is lehet a változásoknak.

A társaság közleménye szerint, amelyről a Euronews számolt be, az intézkedés Spanyolországot, Franciaországot, Németországot, Ausztriát, Észtországot és Lettországot érinti leginkább. Litvániában ugyan nem várható járatleállás, de a cég bejelentette, hogy „nem fog növekedni” az ottani működése, mivel Vilnius és Palanga repülőterein jelentős adóemeléseket hajtottak végre.

ryanair-utazas-jaratok-europa
Fotó: depositphotos.com

Emelkedő reptéri díjak és állami illetékek

A Ryanair az indoklásban világosan fogalmazott: az egyre magasabb repülőtéri díjak és állami illetékek ellehetetlenítik a fapados modellt. „Míg olyan országok, mint Albánia, Magyarország, Lengyelország, Svédország és Olaszország csökkentik a belépési költségeket, hogy ösztönözzék a légi forgalom növekedését, addig sok más állam az ellenkező irányba halad” – írta a cég legfrissebb közleménye.

A konkrét változások országonként eltérők. Németországban a cég több mint 800 ezer ülőhelyet von vissza a téli menetrendből, és 24 járatot töröl kilenc, drága üzemeltetésű repülőtérről, köztük Berlinből, Hamburgból és Memmingenből. Franciaországban szintén drasztikus visszavonások várhatók: 25 útvonalat és 750 ezer ülőhelyet törölnek a téli időszakban, többek között a dél-franciaországi Brive és Bergerac, valamint a keleti Strasbourg repülőterei szenvedik majd meg a változásokat.

Spanyolországban a következő nyáron 10 százalékkal, mintegy 1,2 millió ülőhellyel csökkentik a menetrendet, válaszul az ország legnagyobb repülőtér-üzemeltetője, az Aena adóemelésére. Az asztúriai járatokat teljesen megszüntetik, és már a 2025-ös téli szezonban is egymillióval kevesebb ülőhelyet kínálnak a spanyol célállomásokon.

Ausztriában a Ryanair három repülőgép kivonásáról döntött a bécsi bázisról, és megszünteti a Billundba, Santanderbe és Tallinnba tartó járatait. A vállalat szerint a bécsi repülőtér „túlzott díjai” már nem teszik fenntarthatóvá az ottani működést. Észtországban 40 százalékos kapacitáscsökkenés jön, Tallinnból öt nemzetközi útvonalat is törölnek, köztük a Róma-Ciampino és Milánó-Bergamo járatokat. Rigából, a lett fővárosból hét nemzetközi járat tűnik el, köztük Berlin, Edinburgh és Göteborg irányába.

Magyarország ellenben jól járhat

A Ryanair nem titkolja, hogy ezzel párhuzamosan olyan országokban kíván bővíteni, ahol a kormányok és repülőterek nem emelnek díjakat, sőt, inkább a forgalom ösztönzésére törekednek. A cég a bővülés lehetőségét Magyarországon, Lengyelországban, Svédországban, Szlovákiában, Albániában, Marokkóban és Olaszország egyes régióiban látja.

A légitársaság döntése nem csupán üzleti kérdés, hanem egyfajta üzenet az európai légiközlekedési piac szereplőinek is: ha a repülőtér-üzemeltetők és a kormányok túlságosan megterhelik az utasokat és a cégeket adókkal, az a forgalom azonnali csökkenéséhez vezet. A Világgazdaság szerint ez hosszú távon akár a low-cost modell végét is jelezheti Nyugat-Európában, miközben Közép-Európa, így Magyarország, továbbra is vonzó célpont maradhat a fapados óriás számára.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük