Magyarok az orosz gépek ellen a Baltikumban: kulisszatitkok a magyar alezredestől – képek

A magyar légierő Gripen vadászgépei az elmúlt három és fél hónapban 20 éles bevetést hajtottak végre elsősorban orosz gépek, drónok és fehérorosz ballonokkal szemben a NATO Baltic Air Policing (BAP) missziója keretében a balti államok légtérrendészetében. Az éles riasztásokat főként orosz Il-20-as elektronikai felderítőgépek, valamint SZU és MIG típusú vadászgépek és katonai szállítógépek miat kellett elrendelni. Ezek azonosítatlanul jelentek meg a balti légtérben, elsősorban a kalinyingrádi orosz exklávé és Szentpétervár közötti keskeny légi útvonalon.

20 éles bevetést teljesítettek már a magyarok

A Magyar Honvédség négy JAS-39C Gripen vadászgéppel, valamint mintegy 80 fős személyzettel, augusztus 1. és december 1. között látja el a balti országok légterének védelmét. Erre azért van szükség, mert Észtország, Lettország és Litvánia nem rendelkezik légierővel, így légterüket a NATO-tagállamok egymással összefogva látják el. 2015, 2019 és 2022 után ezúttal vezető nemzetként a spanyol és az olasz légierővel látjuj el ezt a feladatot. A magyar pilóták eddig összesen 300 felszállást hajtottak végre, több mint 365 repült órával, ami 20 ALFA riasztás mellett 76 gyakorlaton alapuló TANGO elfogást és 53 kiképzési repülést jelentett.

Gripen orosz gépek Baltikum
Forrás: MTI/Hegedüs Róbert

A BAP missziót 2004 óta rotációban látják el a NATO-tagállamok. A magyar légierő Gripenjei most negyedik alkalommal vesz részt a feladatban, másodszor az orosz-ukrán konfliktus kitörése után.

Azonosítatlan orosz gépektől védik a magyarok a Baltikumot

A magyar kontingens elsősorban úgynevezett Quick Reaction Alert feladatot lát el, amelynek során a Gripenek 15 percen belül harckész állapotban felszállnak ismeretlen repülőgépek azonosítására, mondta el Tősér Péter, a Magyar Honvédség Fegyveres Légvédelmi Készenléti Alegység vezetője egy sajtóbejáráson. Ezek általában orosz vadászgépek, katonai szállítógépek és felderítőgépek, amelyek azonosítatlanul repülnek a Baltikumhoz közeli nemzetközi légtérben, írja az MTI.

Gripen orosz gépek Baltikum
Forrás: MTI/Hegedüs Róbert

Ezt azt jelenti, hogy nem rendelkeznek bejelentett repülési tervvel, vagy nem vették fel a légtérellenőrzést végzőkkel a rádiókapcsolatot, esetleg kikapcsolt fedélzeti helyzetjelzővel közlekednek. Ilyenkor szükséges a fizikai azonosítás, amelyet vadászgépek végeznek el, ám meglehetősen távolról, hisz 40 mérföldről már lehetséges annak megállapítása, hogy vadászgéppel van dolguk, 10 mérföldről pedig már az is, hogy milyen típusú a repülő.

És hogy milyen gépeket fogtak el? Orosz Il-20-as elektronikai felderítőgépek mellett többek között SZU-24-es, SZU-30-as, SZU-35-ös és MIG-31-es vadászgépeket.

Gripen orosz gépek Baltikum
Forrás: MTI/Hegedüs Róbert

Nem csak orosz gépek miatt van éles riasztás

A magyar alakulat nem csak légi elfogásokat hajt végre: részt vesznek drónelfogási gyakorlatokon, kísérik amerikai stratégiai bombázókat, és légiharcot gyakorolnak más NATO-tagországokkal együtt. Az orosz-ukrán konfliktus mellett a Balti-tenger stratégiai jelentősége és a kalinyingrádi orosz exklávé miatt is kritikus a folyamatos légtérellenőrzés, ahol gyakran előfordulnak navigációs hibák vagy illegális tevékenységek, például csempészballonok indítása Fehéroroszországból.

A legkomolyabb incidens szeptember 9-én történt, amikor 20-30 orosz drón lépett be Lengyelország légterébe, és a NATO először lőtt le több ilyen drónt is. Emellett az orosz olajszállító árnyékflotta tevékenysége is rendszeres kihívást jelent, például amikor egy SZU-30-as vadászgép akadályozta meg egy észt hatósági helikopter leszállását az egyik hajónál.

Gripen orosz gépek Baltikum
Forrás: MTI/Hegedüs Róbert

Farkas Pál navigációs százados szerint az egyik legmeredekebb incidensek között volt, amikor szeptember 22-én három MIG-31-es vadászbombázó sértette meg Észtország légterét, illetve nyolc nappal később légiutántöltés közben a tanker gép és egy SZU-30-as vadászgép átsodródott Litvániába.

December 5-én utaznak vissza a magyarok

A misszió ellátását a logisztika is komoly kihívásként szolgálja: több mint 60 tonna felszerelést szállítottak Litvániába katonai gépekkel, és a hazaszállítás december elején várható.

Gripen orosz gépek Baltikum
Forrás: MTI/Hegedüs Róbert

A magyar kontingens a hadászati feladatokon túl civil kezdeményezésekben is részt vesz, például jótékonysági adománygyűjtésben és sporteseményeken. A balti régió két támaszpontja közül a magyar és spanyol légierő Siauliai-ban állomásozik, míg az olasz erők az észtországi Amariban teljesítenek szolgálatot.

A magyar légierő jelenleg összesen hét NATO ország légtérrendészetében vesz részt, többek között Horvátországban, Szlovákiában és Szlovéniában is, ahol a vadászgépek cseréje vagy hiánya miatt továbbra is szükséges a nemzetközi támogatás.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük