Hatalmas az ellenállás Izraelben azzal szemben, hogy a Wizz Air bázist nyisson a Ben Gurion reptéren és ezzel az izraeli légitársaságokkal egyenrangúvá váljon a piacon. Az ötletgazdának tűnő és a projektet vivő közlekedési minisztérium szerint a Wizz Air segíthetne csökkenteni az árakat, egyes légitársaságok és szabályozók viszont veszélyekre figyelmeztetnek a magyar fapados kapcsán. A Wizz Air vezetői óvatosan fogalmaznak, de úgy tűnik, részükről is megvan a nyitottság.
Erről írunk a cikkben:
Izraeli légitársaságok a Wizz Air ellen
Augusztusban számoltunk be arról, hogy az izraeli nemzeti légitársaság, az El Al egyenesen nemzetbiztonsági kockázatnak tartja a Wizz Air megjelenését a Ben Gurion-reptéren, de az Israir és az Arkia is protestál. Ennek oka, hogy úgy gondolják, háborús helyzetben a külföldi légitársaságok elhagyják az országot (ahogyan a magyar fapados is tette az iráni háború idején) magára hagyva az ott lakókat, akiknek egyedüli lehetősége a tenger vagy a levegő, ha el akarják hagyni országukat.
A The Jerusalem Post ugyanakkor arra is felhívta a figyelmet annak idején, hogy az El Al légitársaság sem járhatott el túlságosan tisztességesen a 2023. október 7-i, Hamász által végrehajtott, pusztító terrortámadás után. Monopolhelyzetbe kerülve tudatosan emelte a jegyárakat, ami miatt kártérítési pert indítottak ellene negyedmilliárd forintra.

Pontosan ezt a monopolhelyzetet szeretné úgy tűnik elkerülni az izraeli közlekedési minisztérium, amelynek küldöttsége – az izraeli reptéri hatóság vezetőjével együtt – nemrég Budapestre, a Wizz Air központjába érkezett tárgyalni. A minisztérium azt szeretné, ha a magyar fapados bázisnyitása a Ben Gurion-reptéren mérsékelné az árakat.
- Óriási bírságot kapott a Wizz Air egy európai országban az „All You Can Fly” előfizetés miatt
Vizsgálják a lehetőségeket
A látogatásról egyébként a legnagyobb izraeli, angol nyelven is szolgáltató lap, a Ynetnews számolt be, akik szintén eljöttek Budapestre, hogy tudósítsanak a fejleményekről. A Wizz Air-t többször is megdicsérték jelezve, hogy ez volt az izraeli nemzeti légitársaság, az El Al után a második legnagyobb légitársaság a gázai háború kitörése előtt.
A médiaház szerint a közlekedési minisztériumot számos kritika érte a gázai háború alatt a légiközlekedés helyzete miatt, ezért is szeretné növelni a versenyt az új légitársaság bevonásával.

Radó András, a Wizz Air kommunikációs vezetője szerint azonban a bázinyitás nem fog megvalósulni rövid távon, hisz még mindig vizsgálják, hogy nekik megéri-e egy ilyen lépés. Ráadásul több problémával is szembesültek, például azzal, hogy izraeli személyzetet jelenleg, külföldi légitársaságként nem alkalmazhatnak pedig anélkül biztosan nem tudnak elindulni, hisz költséget csökkent számukra a helyi munkaerő. Emellett nem kellene többé megfelenie a szigorú izraeli biztonsági szabályoknak, amelyeknek ráadásul a koordinátora a versenytársuk, az El Al. Ráadásul parkoltathatná gépeit a reptéren és még apróbb javításokat is elvégeztethetne rajtuk.
- 3 új gépet is eladott a Wizz Air: Problémák a háttérben vagy stratégiai átalakulás?
Sokat nyerhetne a Wizz Air az új bázissal
A Ynetnews szerint hatalmas előrelépés lenne a Wizz Air számára, ha bázist tudna nyitni. A legnagyobb előny az lenne, hogy hozzáférne kora reggeli és késő esti résidőkhöz (amit a turisták a leginkább kedvelnek), emellett munkatársait is állomásoztathatná Izraelben. Ezáltal több tucat százalékkal növelhetnék a járataik számát például a Balkánra, a Kaukázusba vagy éppen Marokkóba és az Egyesült Arab Emirátusokba.
Az izraeliek ahhoz ragaszkodnának cserébe, hogy a magyar fapados belföldi járatot is üzemeltessen Eilat és Tel-Aviv között.

A Wizz Air kommunikációs igazgatója a lapnak elmondta, hogy nem igazán érdekli őket az izraeli légitársaságok ellenállása. Hozzátette, izraeli pilótákat is alkalmaznának más helyi személyzet mellett.
Repülnek, ameddig nincs veszély
A biztonsági helyzet kapcsán Radó annyit mondott, hogy ameddig biztonságos az utazás Izraelbe, addig menni fognak. A háborút követő visszatérést egyébként a magyar fapados egy hónappal korábban realizálta az eredeti tervhez képest. Azt is hozzátette, hogy az izraeli utasok pontosan tudják hogyan működik egy fapados és tudatosan tartják alacsonyan repülési költségeiket, így nincs sok konfliktus ebből.
Ugyanakkor a magyar fapados a profitabilitást tartja az első számú szempontnak. Ezért is hagyták ott múlt szeptemberben Abu Dhabit, áprilisban pedig Bécset.
Nagy tapasztalat, bővülő lehetőségek
A Wizz Air 2013-ban érkezett Izraelbe és több mint 10 millióan utaztak eddig a légitársasággal. Jelenleg 21 járatot üzemeltetnek európai desztinációkra többek között Görögországban, Ausztriában, Bulgáriában vagy épp Olaszországban. 2025-ben heti 117 járatot biztosítottak 1,55 millió hellyel.

A magyar fapados kb. 200 reptérre repül jelenleg és több mint 50 országban van jelen. 32 bázist működtetnek 250 repülőből álló flottájuk számára. Radó jelezte, hogy nem terveznek keskeny törzsű, nagy hatótávolságú gépekkel repülni, így például thaiföldi utakra ne számítsunk tőlük. Az A321XLR gépek hatótávolsága 7 óra és ezzel be is tudják utazni a szükséges távolságokat, ennél messzebbre egyelőre nem terveznek.
Olvass tovább nálunk Wizz Air témában.
Forrás:


