Újabb mélyponton a budapesti dugóhelyzet – 100 óránál is többet töltünk dugóban évente

A főváros legtöbb pontján már közel fél óra szükséges 10 kilométer megtételéhez, csúcsidőben pedig még ennél is hosszabb araszolás vár az autósokra. A budapesti dugóhelyzet továbbra is a középmezőnyben van a legzsúfoltabb európai nagyvárosokhoz képest.

Budapesten ismét tovább romlott a közlekedési helyzet az elmúlt években megszokotthoz képest – a legfrissebb adatok szerint 2024-ben ugyanis átlagosan 26 perc 33 másodperc kellett ahhoz, hogy az autósok 10 kilométert megtegyenek a belvárosban, ami egy teljes perccel több, mint egy évvel korábban, írja a Pénzcentrum.

Napokat vesz el tőlünk a csúcsforgalom

A reggeli és délutáni csúcsban még lassabban lehetett haladni – előbbi időszakban 31 és fél perc, utóbbiban pedig több mint 34 perc volt ugyanez a táv. Aki minden hétköznap naponta 10–10 kilométert utazott csúcsidőben, az év végére összesen 110 órát, vagyis 4 napot és 14 órát vesztett a torlódások miatt, ami majdnem 12 órával több, mint 2023-ban.

A legtöbb kihívással járó nap szeptember 17-e volt, amikor a rakpartok árvíz miatti lezárásának következtében 35 perc 45 másodpercbe telt 10 kilométer megtétele.

A budapesti dugóhelyzet a középmezőnyt erősíti az európai nagyvárosok listáján

A TomTom rangsora szerint Budapest a 21. helyen áll Európa legforgalmasabb városai között. A magyar fővárosnál valamivel rosszabb helyzetben van Poznan, és Milánó, míg szinte azonos torlódási szintet mutat Frankfurt, Zürich, Szófia és Valencia.

A Koppenhágában uralkodó állapotok alig néhány másodperccel előzik meg budapesti dugóhelyzetet, így fővárosunk továbbra is az európai középmezőny felső részében helyezkedik el, de a dugók így is jelentős terhet jelentenek a közlekedőknek.

forgalom klímaváltozás szén-dioxid kibocsátás
Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

London, Dublin és Barcelona a dobogósok

Európa leginkább túlterhelt városa továbbra is London, ahol átlagosan 33 perc 17 másodperc szükséges 10 kilométerhez, ez az érték pedig még romlott is az előző évhez képest.

Utána Dublin és Barcelona következik, mindkettő jóval 30 perc feletti átlaggal, évente akár 100–155 órányi csúcsidős veszteglést okozva az autósoknak. A top mezőnyben szerepel még Bukarest, Bordeaux, Brüsszel, Róma, valamint Athén, Bécs és Wrocław, utóbbi az egyetlen város, ahol minimális javulás történt.

Minden településtípusnál jellemző a növekedés

A KSH adatai szerint nem csupán a budapesti dugóhelyzet súlyosbodott, hanem országosan is jelentősen nőtt a közlekedésre fordított idő az elmúlt közel négy évtizedben.

A fővárosban a napi átlagos utazási idő az ezredfordulón jellemző 88 percről 2024/2025-re 116 percre emelkedett. A vármegyeszékhelyeken ugyanez az érték 74 percről 98 percre nőtt, az egyéb városokban pedig 73 percről szintén 98 percre.

Még a kisebb községekben élők is egyre több időt töltenek az utakon – náluk 71 percről 95 percre nőtt a napi átlag, a vidéki ingázók esete pedig még inkább kétségbeejtő, hiszen egy lakóhelytől távol eső munkahely órákat is hozzáadhat a forgalomban töltött időhöz.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük