A Wizz Air mégsem repül a közeljövőben a világ legnépesebb országába: mi történt?

A Wizz Air csendben felfüggesztette a Budapest és India közötti járatok indításáról szóló terveit, annak ellenére, hogy a kormány korábban napi járatot ígért Mumbaiba még az idén. A fapados légitársaság az Mfornak megerősítette, hogy az indiai terjeszkedést “függőben van”, bár Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter márciusban kijelentette, hogy a járatra vonatkozó összes megállapodás már végleges.

A légitársaság közlése szerint a döntés nem kapcsolódik a korábbi abu-dzabi bázisuk bezárásához. A cég korábban a Dél-Ázsiai útvonalakhoz újonnan rendelt, nagy hatótávolságú Airbus A321XLR gépekre kívánt támaszkodni, de később jelentősen csökkentette a megrendelt mennyiséget (47 gépről 11-re), és a hangsúlyt ismét a jól ismert A321neo típusra helyezte.

Mumbai, India.
Mumbai, India. Forrás: Helló Magyar/Daily News Hungary

A Wizz Air érzi a régiós instabilitást

A Wizz Air a mai napig a regionális instabilitás következményeivel küzd. Az orosz–ukrán háború előtt a légitársaság öt ukrajnai és három oroszországi repülőteret szolgált ki: ezek olyan veszteségek, amelyek a cég szerint a Wizz Air működését súlyosabban érintették, mint bármely hasonló társaságét.

A nehézségek ellenére a Wizz Air tervei szerint elsőként indítaná újra a járatokat Ukrajnába, amint biztonságos lesz a repülés. A vállalat állítólag részletes tervekkel rendelkezik a gyors újraindításra, ha és amikor a légterekre vonatkozó korlátozásokat feloldják.

A háború, valamint az üzemeltetési nyomás szintén hozzájárult az abu-dzabi bázis megszüntetéséhez. Ennek ellenére az emírségi főváros ma már ismét elérhető több európai városból, köztük Budapestről, Bukarestből, Krakkóból, Katowicéből, Szófiából és Lárnakából.

Wizzair hajtómű Pratt & Whitney újra felszállhatnak repülő légitársaság
Fotó: Wizz Air

Északi városok a célkeresztben, Budapesten nő a Wizz Air hálózata

Jelenleg a Wizz Air 74 útvonalat üzemeltet Budapestről, de célja, hogy meghaladja a 100-at, a növekvő kereslet pedig alakítja, merre bővül a légitársaság – írja az Mfor. A cég szerint a nyári utazási minták növekvő érdeklődést mutatnak az északi célállomások iránt, illetve sokan mennek továbbra is 2-4 napos kiruccanásokra.

Ez azt jelzi, hogy Oslo, Helsinki vagy Göteborg hamarosan visszatérhet (vagy debütálhat) a magyar fővárosról elérhető úti célok között. A Wizz Air korábban Budapestről indított járatokat Oslo és Göteborg felé, de később visszavonult a versenytársak általi nyomás és politikai viták miatt. Norvégiában a légitársaság teljesen kiszállt a piacról, miután Erna Solberg akkori miniszterelnök bírálta, hogy a cég munkavállalói nem alkothatnak szakszervezeteket. Azóta a Wizz Air újra belépett a norvég piacra Bergenbe tartó járatokkal.

Svédországban Göteborgot 2023 elején hagyták el sokéves működés után, így a Ryanair maradt az egyetlen fapados versenytárs az útvonalon. Hasonló helyzet alakult ki Skóciában is, ahol a Wizz Air októberben megszüntette a glasgow-i járatot, miközben a Ryanair megtartotta a Budapest–Edinburgh kapcsolatot.

Helsinki azonban stratégiai jelentőségű lenne: jelenleg egyetlen fapados légitársaság sem közlekedik Budapestről a finn fővárosba, a járatot csak a prémiumáras Finnair üzemelteti.

Flottanövekedés és új mérföldkő a Wizz Airnél

A Wizz Air nemrég új flottamérföldkőhöz érkezett: bemutatta a 250. gépét, mindössze egy évvel azután, hogy üdvözölte a 200. repülőgépét. Az egyedi festést a magyar művész, Hauser Balázs tervezte.

Váradi József vezérigazgató megerősítette, hogy a légitársaság célja a flotta megduplázása, vagyis 500 gép üzemeltetése a következő évtizedben: ezt a határidőt már többször is kitolták. A Wizz Air a világ egyik legfiatalabb flottáját üzemelteti, és továbbra is a legnagyobb globális vásárlója az Airbus A321neo típusnak. 2029-re a teljes flottát ennek a 239 üléses modellnek a gépei alkotják majd.

Az utasszám is folyamatosan nő: tavaly 62,8 millió utast szállítottak, idén ez a szám akár 72 millió is lehet.

A terjeszkedés azonban nem lesz könnyű. A Wizz Air Hungary bevétele három egymást követő évben csökkent, és a 2023-as adózott eredmény mindössze 14,9 milliárd forint volt, ami jelentős visszaesés a 2022-es 238,4 milliárd forinthoz képest. A részvényesek is érezték a turbulenciát: a cég részvényeinek árfolyama a 2021-es érték ötödére csökkent.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük