Négy olajipari óriáscéget támadtak meg, elszállhat az olaj ára
Több, mint egy hétig is eltarthat, amíg normalizálódik a helyzet a hollandiai Antwerpenben. Itt található Európa második legnagyobb kikötője, mely többek között a kontinens legnagyobb olajelosztó központja is.
Az Európába érkező tartályhajók és uszályok jó része itt köt ki, nem véletlen tehát, hogy a legtöbb, olajszállítással és raktározással foglalkozó multicég megtalálható a kikötőben.
Közülük négyet ért súlyos elektronikus támadás, ami komoly zavarokat okozott az ügymenetükben.
A Reuters szerint a múlt hét vége óta a német Marquard & Bahls tulajdonában lévő Oiltanking raktártársaságot és a Mabanaft olajkereskedő céget, valamint a belga SEA-TANK-ot és a holland Evost támadták meg a hackerek.
A vállalatok kénytelenek voltak több tevékenységüket is felfüggeszteni, ami hatással volt az olajszállításra Hollandiában, Belgiumban és Németországban. Azt egyelőre nem sikerült kideríteni, hogy összehangolt támadásról van-e szó, vagy egymástól függetlenül történtek a számítógépes rendszerekbe való betörési kísérletek.
A Handelsblatt német lap arról számolt be, hogy az Oiltankingot és a Mabanaftot zsarolóvírus-programmal támadták meg. A cégek egyelőre nem kívánták kommentálni az értesüléseket.
A hét elején vis maior helyzetet jelentettek be németországi műveleteikre vonatkozóan, emaitt a Shell igyekszik alternatív útvonalakon célba juttatni a szállítmányokat.
Egy, a Mabanafthoz közel álló forrás szerint a benzinkutak normálisan működnek, de a teherautók tankolása továbbra is problematikus.
A SEA-TANK-nak és az Evosnak, akik az Amszterdam-Rotterdam-Antwerpen olajháromszögben több tárolóval is rendelkeznek, továbbra is nehézségeket okoz a szállítmányok kijuttatása a kikötőből.
A Refinitiv Eikon hajókövetési adatai szerint legalább hét üzemanyagszállító tartályhajó várakozott berakodásra Belgium partjainál, a Rajna folyón kialakított tranzitútvonalakon szintén jelentős késések voltak tapasztalhatók.
“A kimaradások az egész ellátási láncot érintik, mert a hajókat más kikötőkbe kellett átirányítani. Egyes uszályok üzemeltetőinek körülbelül egy hetes késéssel kell számolniuk, hogy üzemanyag szállítása ismét helyreálljon a szárazföldön, illetve a finomítók és a telephelyek között”
– közölte Lars van Wageningen, az Insights Global cég képviselője.
Az Antwerpenben öt helyszínen működő SEA-TANK vasárnaptól kapacitásai csökkentésre kényszerült. Az ügyben jártas forrás szerint pénteken “visszaálltak a normál kerékvágásba, de egyelőre nem teljes sebességgel”. Az Evos pénteken közölte, hogy késések várhatóak a hollandiai Terneuzenben, a belgiumi Gentben és a máltai terminálokon.
Érdemes elolvasniOlaj- és gázkutakat temettet be Biden
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Ismét adventi vonatokkal utazhatunk a bécsi és zágrábi karácsonyi vásárokra
Egy rabszolga előzhette meg Magellánékat a Föld megkerülésében
Ez a 2 centiméternél is kisebb fosszília lehet a hiányzó láncszem az evolúcióban
Putyin hajlandó lezárni a háborút, de ez korántsem ilyen egyszerű
Tudod, mi a barbakán? Megmutatjuk a megmaradt magyarországi barbakánokat
Magyarország nagyon szomorú statisztikában világelső