Brutálisan megdrágulhat a budapesti taxizás, kitiltanák a dízeleket
A főváros vezetése hajlik a megegyezésre a taxitársaságokkal a tarifa emelésére tett kérelmükre vonatkozóan, ám nekik is vannak feltételeik.
Jelen pillanatban mintegy 4.500 taxi rója Budapest útjait, melyek egységáras díjszabást követnek – ez jelenleg 700 forintos alapdíjat, 75 forintos percdíjat és 300 forintos kilométerdíjat jelent. Ám ezek az összegek a taxisok szerint az emelkedő benzinárak és az elszabadult infláció mellett nem teszik lehetővé a személyszállítás gazdaságos üzemeltetésért.
Tavaly november óta tart az egyeztetés a Városháza és a taxisok képviselői között, egyelőre érdemi megegyezés nélkül.
A Világgazdaság című lap szerint azonban elmozdulás tapasztalható az ügyben, legalábbis információik szerint Budapest engedélyezheti a tarifaemelést, ám csak akkor, ha ez egy „zöldprogram” keretében történik.
Ugyanis – mint mondják – a városvezetés elkötelezett a környezetvédelem és a levegő tisztasága mellett, így úgy gondolják, hogy bár jogos a taxisok felvetése, nekik is részt kell vállalniuk a közlekedés fenntarthatóvá tételében.
A távlati cél az lenne, hogy a jövőben csak elektromos vagy plug-in hybrid járművek kaphatnának taxiengedélyt, de ezt csak fokozatosan vezetnék be, első körben megelégednek a dízelüzemű autók korlátozásával.
A tervek szerint 2025-től nem adnának ki új működési engedélyt az ilyen típusú motorral rendelkező járművekre, a jelenleg forgalomban levőket pedig 10 éves korukban kellene kivonni a szolgáltatásból.
A taxisközösség a hírek szerint hajlik a feltétel elfogadására, mondván, hogy a politikai támogatás megszerzése érdekében kénytelenek kompromisszumot kötni, ám értetlenül állnak a dolog előtt. Érveik között szerepel, hogy a jelenleg futó állomány csak kis része dízelüzemű, illetve kettős mércét emlegetnek, ugyanis a fővárosi buszok jó része is ilyen motorral van felszerelve, ám azok kivezetése még sincs napirenden.
A tarifaemelés vonatkozásában kétféle lehetséges verzió van az asztalon.
Az egyik terv szerint az alapdíj 900-ra, a percdíj 90-re, a kilométerdíj pedig 360-ra nőne, de úgy, hogy közben az úgynevezett határértéket megszüntetnék. Jelenleg 15 kilométer per órás sebesség alatt a taxióra nem számít fel kilométerdíjat, afölött pedig percdíjat. A változtatással ezek a tételek a haladás tempójától függetlenül megjelennének az utazás végösszegében, ez átlagosan körülbelül 40-50 százalékos emeléshez vezetne.
A másik elképzelés megtartaná a határértéket, viszont 1000 forintos alapdíjat, 100 forintos percdíjat és 400 forintos kilométerdíjjal kalkulál. Így a drágulás inkább a 40 százalékhoz közelítene.
A Világgazdaság forrásai szerint Budapest inkább a második lehetőséget favorizálná, ám az emelés mértékét túlzónak tartja.
A taxisok mielőbb megoldást sürgetnek és azt szeretnék, hogy a Fővárosi közgyűlés már a hónap végén szavazzon a kérdésről. Ha ez megtörténik és elfogadják a javaslatot, úgy 90 nap az átfutási idő, tehát nyár elejétől már az új, emelt viteldíj szerint számol majd a taxióra.
Érdemes elolvasniIjesztően elöregedett a magyarországi gépjárműállomány
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Újra látható lesz a Budavári Palota északi szárnyán a Hungária szoborcsoport
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon