• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2023.01.28.
· Külföld

A Középfolyosó, amely forradalmasítani fogja a világkereskedelmet

A világ egyre megosztottabb, de még mindig a pénz dominál. Ahogy egyre több pária ország keletkezik, úgy válik egyre nehezebbé a kereskedelem. Hiába az ellenségeskedés a kelet és nyugat között, Európának és Ázsiának továbbra is szüksége van egymásra. Az egyetlen gond, hogy Oroszország és Irán ketté vágja a világot. Azonban van egy út, a Középfolyosó, amelyre egyre több figyelem irányul.

Ugyan a hajózás sok mindenre megoldást jelent, vannak dolgok, amelyeket nem tud pótolni. Európa és Ázsia között jelenleg egyetlen független összeköttetése van, amely elkerüli mind Oroszországot, mind pedig Iránt. Ez a folyosó vasútvonalak hálózatát jelenti, amely Kínától halad Közép-Ázsián át a Kaukázus felé. Az egyetlen megszakítás ezen a vonalon a Kaszpi-tenger. Azonban még ezzel együtt is a legrövidebb út Ázsia és Európa között és folytonos vasúthálózatot biztosít, ahol szabadon folyhat a kereskedelem. A folyosó mindenki számára hasznot jelent és egy új fejezetet nyithat a nemzetközi kereskedelemben.

A Középfolyosó

A folyosó körülbelül 7000 kilométer hosszú, amely az Oroszországon keresztül haladó útvonalnál 3000, a tengeri vonalaknál pedig 13000 kilométerrel rövidebb. Ez legjobb esetben 10 napra rövidíti a világ két fele közti kereskedelmet, az eddigi 15-20 nappal szemben. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy eddig miért nem volt használatba véve. A válasz az infrastruktúrában rejlik, hiszen közel sincs kellő kapacitása a folyosónak a kereskedelem lebonyolítására. Eddig költséghatékonyabb volt más már létező útvonalakat használni. Ugyanakkor a háború megzavarta a világkereskedelmet és 2022-ben a Középfolyosó terhelése hatszorosára emelkedett. Ezenkívül a status quo megbolygatása is veszélyt jelentett, leginkább Közép-Ázsiára nézve.

A Caspian Report elemzése szerint, a közeljövőben a vonalon közlekedő utasok száma 1 millióról 3 millióra fog növekedni. A szállított áru mennyisége pedig 6 millióról 50 millió tonnára fog növekedni. Kína és Törökország már megállapodtak közös infrastrukturális projektekben, amelyek Törökországot kereskedelmi központtá varázsolnák. Ez új vasútvonalak és kikötők építését jelenti.

Ki jár jól?

A kérdésre az egyszerű válasz az, hogy mindenki. A kaukázusi és közép-ázsiai országok rengeteg nyersanyaggal rendelkeznek, amelyekre Európának szüksége van, főleg az orosz piacok kiesése után. Közép-Ázsiának ez remek lehetőség, hogy multivektor külpolitikáját kiterjessze és függetlenítse magát Oroszországtól. Európa számára a több alternatív ellátási útvonal hasznos a független szállításhoz, amely ellehetetleníti az Oroszországnál látott függőség kialakulását. Kína számára pedig olyan útvonalat biztosít, amelyet nem lehet könnyen blokád alá vonni egy esetleges konfliktus esetén. Kína exportjának és importjának jelentős része fojtópontokon keresztül halad, ami nagy veszélyt jelent a kínai gazdaságra nézve.

Problémák

A folyosó legkérdésesebb pontja a Kaszpi-tenger. Technikailag egy a tengert átszelő vasútvonal építése lehetséges lenne, de ennek építését Irán és Oroszország megvétózhatja. Miután a vasútvonal megépítése nem valószínű, így marad a hajózás. Bár ez nem jelent hatalmas gondot, de jócskán lelassítja a kereskedelmet és több plusz lépést iktat be a szállítás folyamatába.

Az alternatívák számát valamelyest csökkenti Türkmenisztán és Kirgizisztán. Türkmenisztán infrastruktúrája alulfejlett, így a fejlesztés nélkülözhetetlen. Ezenfelül magas a szállítási tarifák is az országon keresztül haladó kereskedelem esetében. Kirgizisztán pedig nem látja a hasznot egy vasútvonal kiépítésében, mert a törvényhozók szerint csak egy összeköttetés lenne két piac között.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/01/19/kina-ujabb-szigeteket-epit-a-del-kinai-tengeren-de-vajon-miert/” ][/hm_embed]

 

Source: Caspian Report

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Azerbajdzsán Ázsia Európa Európai Unió gazdaság Kazahsztán kereskedelem Kína Törökország
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A titokzatos budai fekete cica

  • Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

  • A Margitsziget elfeledett története

  • Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

  • Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

  • Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Kapcsolódó cikkek

orosz hadihajó járőrözés árnyékflotta
2025.05.19.

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren


Olvasson tovább
vlagyimir putyin oroszország ukrajna ukrán háború béke
2025.05.19.

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit


Olvasson tovább
Oliy Majlis Akmal Saidov, Üzbegisztán
2025.05.18.

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja


Olvasson tovább
szíria
2025.05.18.

Szíria válsága… Vajon al-Sharaʿ Szíriát cseréli idegen harcosokra?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A titokzatos budai fekete cica

A titokzatos budai fekete cica

Tovább olvasok
Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Az EU összefog az orosz „árnyékflotta” ellen a Balti-tengeren

Tovább olvasok
A Margitsziget elfeledett története

A Margitsziget elfeledett története

Tovább olvasok
Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Putyin elmondta a béke orosz feltételeit

Tovább olvasok
Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Sokkal korábban elpusztulhat az univerzum, mint hittük

Tovább olvasok
<strong>Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ</strong>

Döbbenetes: egy kígyó élve falta fel ezt az embert – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Kísértetek a mélyben: A Budavári Labirintus sötét titkai

Tovább olvasok
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4