• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

György György · 2023.01.28.
· Külföld

A Középfolyosó, amely forradalmasítani fogja a világkereskedelmet

A világ egyre megosztottabb, de még mindig a pénz dominál. Ahogy egyre több pária ország keletkezik, úgy válik egyre nehezebbé a kereskedelem. Hiába az ellenségeskedés a kelet és nyugat között, Európának és Ázsiának továbbra is szüksége van egymásra. Az egyetlen gond, hogy Oroszország és Irán ketté vágja a világot. Azonban van egy út, a Középfolyosó, amelyre egyre több figyelem irányul.

Ugyan a hajózás sok mindenre megoldást jelent, vannak dolgok, amelyeket nem tud pótolni. Európa és Ázsia között jelenleg egyetlen független összeköttetése van, amely elkerüli mind Oroszországot, mind pedig Iránt. Ez a folyosó vasútvonalak hálózatát jelenti, amely Kínától halad Közép-Ázsián át a Kaukázus felé. Az egyetlen megszakítás ezen a vonalon a Kaszpi-tenger. Azonban még ezzel együtt is a legrövidebb út Ázsia és Európa között és folytonos vasúthálózatot biztosít, ahol szabadon folyhat a kereskedelem. A folyosó mindenki számára hasznot jelent és egy új fejezetet nyithat a nemzetközi kereskedelemben.

A Középfolyosó

A folyosó körülbelül 7000 kilométer hosszú, amely az Oroszországon keresztül haladó útvonalnál 3000, a tengeri vonalaknál pedig 13000 kilométerrel rövidebb. Ez legjobb esetben 10 napra rövidíti a világ két fele közti kereskedelmet, az eddigi 15-20 nappal szemben. Jogosan merülhet fel a kérdés, hogy eddig miért nem volt használatba véve. A válasz az infrastruktúrában rejlik, hiszen közel sincs kellő kapacitása a folyosónak a kereskedelem lebonyolítására. Eddig költséghatékonyabb volt más már létező útvonalakat használni. Ugyanakkor a háború megzavarta a világkereskedelmet és 2022-ben a Középfolyosó terhelése hatszorosára emelkedett. Ezenkívül a status quo megbolygatása is veszélyt jelentett, leginkább Közép-Ázsiára nézve.

A Caspian Report elemzése szerint, a közeljövőben a vonalon közlekedő utasok száma 1 millióról 3 millióra fog növekedni. A szállított áru mennyisége pedig 6 millióról 50 millió tonnára fog növekedni. Kína és Törökország már megállapodtak közös infrastrukturális projektekben, amelyek Törökországot kereskedelmi központtá varázsolnák. Ez új vasútvonalak és kikötők építését jelenti.

Ki jár jól?

A kérdésre az egyszerű válasz az, hogy mindenki. A kaukázusi és közép-ázsiai országok rengeteg nyersanyaggal rendelkeznek, amelyekre Európának szüksége van, főleg az orosz piacok kiesése után. Közép-Ázsiának ez remek lehetőség, hogy multivektor külpolitikáját kiterjessze és függetlenítse magát Oroszországtól. Európa számára a több alternatív ellátási útvonal hasznos a független szállításhoz, amely ellehetetleníti az Oroszországnál látott függőség kialakulását. Kína számára pedig olyan útvonalat biztosít, amelyet nem lehet könnyen blokád alá vonni egy esetleges konfliktus esetén. Kína exportjának és importjának jelentős része fojtópontokon keresztül halad, ami nagy veszélyt jelent a kínai gazdaságra nézve.

Problémák

A folyosó legkérdésesebb pontja a Kaszpi-tenger. Technikailag egy a tengert átszelő vasútvonal építése lehetséges lenne, de ennek építését Irán és Oroszország megvétózhatja. Miután a vasútvonal megépítése nem valószínű, így marad a hajózás. Bár ez nem jelent hatalmas gondot, de jócskán lelassítja a kereskedelmet és több plusz lépést iktat be a szállítás folyamatába.

Az alternatívák számát valamelyest csökkenti Türkmenisztán és Kirgizisztán. Türkmenisztán infrastruktúrája alulfejlett, így a fejlesztés nélkülözhetetlen. Ezenfelül magas a szállítási tarifák is az országon keresztül haladó kereskedelem esetében. Kirgizisztán pedig nem látja a hasznot egy vasútvonal kiépítésében, mert a törvényhozók szerint csak egy összeköttetés lenne két piac között.

[hm_embed link=”https://hellomagyar.hu/2023/01/19/kina-ujabb-szigeteket-epit-a-del-kinai-tengeren-de-vajon-miert/” ][/hm_embed]

 

Source: Caspian Report

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Azerbajdzsán Ázsia Európa Európai Unió gazdaság Kazahsztán kereskedelem Kína Törökország
Megosztás

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

húsevő parazita ember
2025.08.28.

Félelmetes: Az Egyesült Államok megerősítette, hogy húsevő parazita fertőzött meg embert


Olvasson tovább
Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál putyin
2025.08.27.

Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak


Olvasson tovább
Trump és Putyin
2025.08.26.

Veszélyben Putyin nukleáris arzenálja? Trump drámai bejelentést tett


Olvasson tovább
MVM Románia E.On
2025.08.26.

Románia megálljt parancsolna a magyar MVM-nek: orosz kapcsolatok miatt bukhat a milliárdos üzlet


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Nem túl jó a helyzet a szomszédban: Származásuk miatt bántalmazzák a vendégmunkásokat – VIDEÓ

Nem túl jó a helyzet a szomszédban: Származásuk miatt bántalmazzák a vendégmunkásokat – VIDEÓ

Tovább olvasok
Kitiltották Magyarországról a Barátság kőolajvezetéket megtámadó kárpátaljai magyar parancsnokot

Kitiltották Magyarországról a Barátság kőolajvezetéket megtámadó kárpátaljai magyar parancsnokot

Tovább olvasok
Félelmetes: Az Egyesült Államok megerősítette, hogy húsevő parazita fertőzött meg embert

Félelmetes: Az Egyesült Államok megerősítette, hogy húsevő parazita fertőzött meg embert

Tovább olvasok
Vészjelzés a Balatonnál: közel 300 millió köbméter víz tűnt el a tóból!

Vészjelzés a Balatonnál: közel 300 millió köbméter víz tűnt el a tóból!

Tovább olvasok
Egy külföldről érkezett invazív növény veszélyezteti a hazai vizeket

Egy külföldről érkezett invazív növény veszélyezteti a hazai vizeket

Tovább olvasok
Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Tovább olvasok
Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Tovább olvasok
Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Tovább olvasok
Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Tovább olvasok
Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4