1978 és 1987 között Líbia és Csád háborúban állt egymással. Eleinte Csád vesztésre állt, ám ekkor megérkeztek a kisteherautók. Ezek örökre megváltoztatták a hadviselés szabályait, hiszen modern harci járműveknek nem volt esélyük a Toyota kisteherautókkal szemben. Végül Csád nyerte a háborút, pusztán a járműveknek köszönhetően.
Nem véletlen, hogy ha milicista csoportokat látunk valahol a TV-ben, akkor szinte biztos, hogy platós kisteherautókkal fognak közlekedni. Ez a trend az 1983-ban kirobbant líbiai megszállással kezdődött, mikor Moammer Kadhafi nem akarta elismerni Hisséne Habré elnök legitimitását. A francia segítség ellenére, a konfliktusban sokáig a líbiai erők álltak nyerésre.
A líbiai erők 8 000 katonával és 300 tankkal törtek előre, tüzérségi rakétákkal és harci repülőgépekkel felvértezve. Azonban Kadhafi a háború végére elvesztette összes támogatóját, így magára maradtak egységei, vakon a Szaharában. Emellett 1987-re a francia légierő segített megállítani a líbiai légierőt, másrészt ellátták a csádi erőket 400 Toyota kisteherautóval. Innen ered a háború neve.
Mitől jók ezek az autók?
A Toyota Land Cruiser és Hilux típusok mára már ismerősek lehetnek, hiszen gyakorlatilag minden milicista csoport ezeket használja. Mivel Csád egy elég szegény ország, így a jól fegyverzett Líbia ellen nem sok esélyük volt. 10 000 katonán kívül nem sokat mindent tudtak felmutatni, amivel az elképesztő erővel szemben nem tudták felvenni a versenyt. Ekkor kerültek képbe a kisteherautók.
Bár elsőre nem tűnik túl hasznosnak a segítség, amit a franciák nyújtottak, mint kiderült a Toyota kocsiknak döntő szerepük volt a háborúban. Ezeket a járműveket egyszerűbb volt kezelni, mint a bonyolult hadi járműveket és a platóra könnyen feltudtak szerelni nehézfegyverzetet.
A kisteherautók könnyedén át tudták szelni a sivatagot különösebb gond nélkül. A védelmi rendszerek számára túl gyorsnak és túl kicsinek bizonyultak. Ráadásul olyan bátorsággal vetették bele magukat a támadásokba, hogy arra líbiai erők nem voltak felkészülve. 1987. január 2-án Fadanál a csádi hadsereg 3 000 embert vetett be. Itt a kisteherautókkal könnyedén el tudták kerülni a bombázást. Líbia elvesztett 800 katonát, 92 tankot és 33 gyalogsági járművet.
A Toyota kisteherautók nagy előnye volt még, hogy az aknák sem értek sokat ezek ellen. Mint rájöttek a katonák, ha elég gyorsan hajtanak át az aknákon, akkor azok vagy nem aktiválódnak, vagy pedig már biztonságos távolságba kerülnek, mire a robbanás bekövetkezik. Így gyakorlatilag a védelmi rendszerek jelentős része értelmét vesztette.
Emellett az autók strapabírósága is nagy szerepet játszott a csádi sikerekben. Egy ilyen kisteherautót totálkárosra lehet törni, majd pótalkatrészek nélkül szigszalaggal meg pár alap eszközzel könnyedén javíthatók.
Látva a csádi sikereket, az ilyen kisteherautók azóta mindenfelé elterjedtek. Szokás ezeket a járműveket az autók AK-47-esének is nevezni, elképesztő egyszerűségük, szívósságuk és könnyen szerelhetőségük miatt.
Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Putyin szerint az ukrajnai háború globális méreteket ölthet
Megtalálták az eddigi legősibb ábécét, és 500 évvel régebbi, mint a korábbi rekordtartó
Űrhajó? Dehogy! Egy tanulmány szerint egy fejlett idegen civilizáció az egész csillagrendszerét terelheti
Létezett a természetben is nukleáris reaktor, és kevesebb, mint 2 milliárd éve még aktív volt
Eddig ismeretlen vulkánt fedeztek fel Magyarországon
Elképesztő: a gízai nagy piramisnak nem 4, hanem 8 oldala van