• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztő Szerkesztő · 2023.08.26.
· MIX

Az oroszok nem adják fel, új szonda indulhat a Holdra

A Roszkozmosz mérlegeli annak lehetőségét, hogy a Luna-25 lezuhanása után 2025-2026-ban újabb kísérletet tegyen egy automata állomás sikeres landoltatására a Hold déli pólusán – közölte az orosz állami űrvállalat pénteken.

“A program folytatásának egyik opciójaként mérlegelni lehet a Hold déli pólusára történő leszállásra irányuló küldetés megismétlésének lehetőségét 2025-2026-ban” – állt a közleményben.

A Roszkozmosz vezérigazgatója, Jurij Boriszov pénteken munkamegbeszélést tartott a Luna-25 automata állomás vezető fejlesztőjénél, a Lavocskin Kutató- és Ipari Társaságnál. Boriszov azt mondta, hogy az orosz tervezők és tudósok “égnek a Hold-projekt folytatásának gondolatától”.

A Luna-25 holdállomásnak a tervek szerint hétfőn kellett volna landolnia a Hold déli pólusánál, ám ehelyett a bolygó felszínébe csapódott. Boriszov később közölte, hogy a lezuhanás fő oka hajtóműhiba volt.

A Roszkoszmosz-vezér hangsúlyozta, hogy Oroszországnak nem szabad megszakítania a holdprogramját és részt kell vennie a űrversenyben a technológiai szuverenitása fenntartása érdekében.

Boriszov augusztus 11-én még azt mondta, hogy a Luna-26-ot 2027-ben, a Luna-27-et 2028-ban, a Luna-28-at pedig 2030-ban vagy később tervezik elindítani.

A Luna-25 korrekciós hajtóműve 84 másodperc helyett 127 másodpercig működött, amikor az űrállomás megpróbált a leszállás előtti pályára állni, és a jármű a Holdba csapódott – jelentette ki Jurij Boriszov, a Roszkozmosz orosz állami űrvállalat vezérigazgatója hétfőn a Rosszija 24 televíziós hírcsatornán.

Boriszov szerint a hajtómű leállítása nem rendesen, a ciklogramnak megfelelően történt, és a tervezett 84 másodperc helyett 127 másodpercig működött, amit a szerkezet pusztulása fő okának nevezett. Elmondta, hogy az egész kísérlet a stabil rádiókapcsolat zónájában zajlott, a szakemberek “mindent tudtak a hajó helyzetéről”.

“Ennek ellenére 14 óra 57 perckor a készülékkel való kommunikáció megszűnt. A kommunikáció helyreállítására tett kísérletek nem jártak sikerrel. Az előzetes ballisztikai számítások azt mutatták, hogy a korrekciós hajtóműrendszer rendellenes működése miatt az űrhajó nem zárt Hold-pályára került, és lényegében a Hold felszínébe csapódott” – jelentette ki Boriszov.

A Roszkoszmosz-vezér úgy vélekedett, hogy a történtek után a legrosszabb döntés az orosz Hold-program leállítása lenne és a kudarcért is a korábbi fél évszázados leállást hibáztatta. Leszögezte: Oroszországnak egyértelműen részt kell vennie a Hold erőforrásainak kiaknázásáért a bolygóközi repülésekhez való felhasználásáért folytatott versenyben.

Meglátása szerint Oroszország részvétele a Hold-versenyben “nem csupán az ország presztízséről vagy bizonyos geopolitikai célok eléréséről szól, hanem a védelmi képességek biztosításáról és a technológiai szuverenitásról”.

“Egy ilyen terv minden egyes küldetése kolosszális lökést ad a tudomány és a technológia fejlődésének, és ez feltétlenül értéke ezeknek a kísérleteknek” – nyilatkozott.

Boriszov szerint a Roszkoszmosz felbecsülhetetlen tapasztalatokat szerzett a Holdra repülés, a Hold-közeli pályára állás terén és több tudományos kísérlet során, anélkül is, hogy a Luna-25 elérte volna küldetés fő célját, vagyis a déli póluson való puha leszállást, valamint a Hold talajának elemzését a víz jelenlétének szempontjából. Kifejezte reményét, hogy a Luna-26, Luna-27 és Luna-28 repülése sikerrel jár majd.

Az orosz Hold-programnak a hetvenes évek közepén történt leállást követően a Lavocskin Kutató- és Ipari Társaság által megépített holdállomást augusztus 14-én indították el egy Szojuz 2.1b rakétán, egy Fregat gyorsító fokozattal a Vosztocsnij űrrepülőtérről. Néhány perc múlva a Fregat Föld körüli pályára állt, és 1 óra 20 perccel a felszállás után a Hold felé irányította az űrállomást.

A repülés során az állomás kétszer korrigált a röppályájáján, és augusztus 16-án két fékező impulzus leadása után mintegy 100 kilométeres magasságban állt Hold körüli pályájára. A repülés során az állomás műszereinek adatait, valamint számos fényképet, köztük a Hold déli pólusánál lévő Zeeman-kráterről készült felvételt továbbított a Földre.

Az állomásnak a tervek szerint augusztus 21-én kellett volna landolnia a Hold látható oldalán, a Boguszlavszkij-krátertől északra.

A baleset miatt a Szojuz és Progressz űrhajókat gyártó és az űrtechnológia teljes skáláját fejlesztő Energija Rakéta- és Űrvállalat részvényeinek árfolyama hétfő délelőtt a moszkvai tőzsdén 20,41 százalékkal, 31.720 rubelre esett.

Ez is érdekes lehet:

  • Sikertelen volt Oroszország legújabb Hold-missziója, India átveheti a vezetést
  • Leleplezte a kínai rover, hogy mi van a Hold sötét oldala alatt

Source: MTI

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
kutatás Oroszország tudomány világűr
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában

  • Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén

  • Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt

  • MI-vel fedeztek fel egy 5 ezer éves, elveszett civilizációt a világ legnagyobb sivatagában

  • A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét

  • Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten

Kapcsolódó cikkek

Grand Canyon
2025.06.07.

A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét


Olvasson tovább
jóga világnapja Budapest sporttudományi egyetem esemény
2025.06.07.

Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten


Olvasson tovább
Wizz Air utasok, légitársaság, utazás, Közép-Európa
2025.06.07.

Lenyűgöző helyszínekre tervez járatokat a Wizz Air


Olvasson tovább
új közlekedési tábla Európa
2025.06.07.

Új közlekedési tábla Európában: mit jelent a zöld karika?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában

Egy új felmérés szerint Budapest az egyik legkevésbé gyerekbarát város Európában

Tovább olvasok
Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén

Nagyot nézel, ha meglátod, mennyibe kerülnek kedvenc nyári ételeink idén

Tovább olvasok
Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt

Korábban nyitnak a strandok és élményfürdők a hatalmas hőség miatt

Tovább olvasok
MI-vel fedeztek fel egy 5 ezer éves, elveszett civilizációt a világ legnagyobb sivatagában

MI-vel fedeztek fel egy 5 ezer éves, elveszett civilizációt a világ legnagyobb sivatagában

Tovább olvasok
A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét

A Grand Canyonban talált 500 millió éves kőzetminták átírhatják a Föld fejlődésének történetét

Tovább olvasok
Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten

Az év legnagyobb jógaeseményére kerül sor Budapesten

Tovább olvasok
A világ legősibb piramisát lehet, hogy nem is emberek építették

A világ legősibb piramisát lehet, hogy nem is emberek építették

Tovább olvasok
Lenyűgöző helyszínekre tervez járatokat a Wizz Air

Lenyűgöző helyszínekre tervez járatokat a Wizz Air

Tovább olvasok
Új közlekedési tábla Európában: mit jelent a zöld karika?

Új közlekedési tábla Európában: mit jelent a zöld karika?

Tovább olvasok
Tudtad, hogy Sisi hercegnőnek tetoválása is volt? És azt, hogy titokban beszélt magyarul?

Tudtad, hogy Sisi hercegnőnek tetoválása is volt? És azt, hogy titokban beszélt magyarul?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4