• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Papp Virág Papp Virág · 2024.02.04.
· Trend

Miért vagyunk annyira a cukiság megszállottjai?

ai generált kiscica

Forrás: Search, Explore, and Enjoy Free AI Art Images and Creative Prompts Készítő: Ralph | Gratis Graphics

A téma olyannyira pörög, hogy Londonban egy kiállítás járja körbe a cukiság kulturális jelenségét. De mitől olyan népszerű a cukiság és mik a veszélyei?

Egy londoni kiállítás azt vizsgálja, hogyan vált a cukiság ilyen erőteljes – és néha veszélyes – kulturális erővé, derül ki a Smithsonian Magazine riportjából.

Miért találunk valamit cukinak?

Evolúciós oka van, hogy rajongunk a „cuki” dolgokért. Elsődleges célja az utódgondozás támogatása. Amikor meglátunk egy kisbabát, az agyban dopamin szabadul fel. Emellett az orbitofrontális kéreg is aktiválódik az agyban, amely érzelmekhez kötődik. Így pozitív élményt okoz ránézni valami cuki dologra, és azonnal késztetést érzünk, hogy gondoskodjuk róla.

Az evolúció pedig nem bízta a véletlenre a dolgot. Nem csak saját és a környezetünkben élők utódait találjuk cukinak, hanem kisállatokat, de még élettelen tárgyakat is. Sőt utóbbi akár erősebb is lehet, ezzel megfosztva a cukiságot eredeti funkciójától, és új életet adva neki.

A cukiság fogalma már régóta uralja az internetes kultúrát. Amikor 2014-ben megkérdezték Tim Berners-Lee informatikust, aki 1999-ben elindította a mára mindennapos világhálót, hogy mi az internet váratlan felhasználási módja, azt válaszolta, hogy a kiscicák.

Egy kiállítás, ami körbejárja a választ

A macskás mémek webes tárháza csak egy aspektusa a cukiság iránti megszállottságunknak. Januárban a londoni Somerset House-ban nyílt egy új kiállítás, amely ezt a jelenséget vizsgálja. Az egyszerűen csak Cute (Aranyos) címet viselő tárlat az első olyan nagyszabású kiállítás, amely a cukiság rendkívüli és összetett erejét vizsgálja a kortárs kultúrában.

„A cukiság lassan átvette az uralmat a világunk felett” – mondta Claire Catterall, a kiállítás kurátora Rhik Samaddernek az Observertől. „Mára már elfogadottá vált, mint az egyik nyelvünk.”

Amikor a látogatók belépnek a Cute kiállításra, 18 macskaképet láthatnak – mindegyiket mesterséges intelligencia generálta –, amelyek olyan tudományosan imádnivaló tulajdonságokkal rendelkeznek, mint a nagy fej és szemek. „Azonban egyre kevésbé lesznek aranyosak, minél többet nézzük őket, és észrevesszük, hogy valami nem egészen stimmel a szemükbe világító fényben” – írja Rosa Lyster, a New York Times munkatársa.

Ezután a kiállítás az aranyosság kultúrtörténetét mutatja be a világ minden táján. Az Observer szerint a cukiság csillogó, szivárványos szókincsének nagy része a kawaii nevű esztétikából származik, a japán „aranyos” szó után. A kawaii kultúra az 1960-as évek vége felé indult el Japánban, és magában foglalja a „félénkség, a szégyenérzet, a sebezhetőség, a kedvesség és a szerethetőség” jellemzőit – írta 2016-ban Hui-Ying Kerr, a Conversation munkatársa.

A kiállításon a popkultúra jelenségei – például a zene, a divat, a játékok, a videojátékok és a közösségi média – mellett több mint 50 művész kortárs alkotásai és új megrendelései is szerepelnek.

Hogyan vernek át minket a cukisággal?

„A cukiság tagadhatatlanul korunk legmarkánsabb esztétikája. Mégis csak mostanában kezdték komolyan venni” – áll a Somerset House közleményében. „Digitálisan mediatizált korunkban a cukiság olyan módon táplál és kényszerít bennünket, amely azt sugallja, hogy sokkal több van mögötte, mint azt imádnivaló és látszólag ártalmatlan külseje sugallja.”

A „Sugar-Coated Pill” (cukormázba bújtatott pirula) például arra összpontosít, hogy a cukiságot hogyan használták fel a politikai szélsőségesektől a nagy gyógyszergyártókig a kellemetlen dolgok enyhítésére. A hirdetők számos iparágban sikeresen használták a cukiságot, hogy a termékeket kívánatosabbá tegyék. „A cukiság csökkenti az árérzékenységet, ami miatt szívesebben adjuk át a pénzt” – írja az Observer. „A kutatások azt is sugallják, hogy amikor a vállalatok vétkeznek, egy aranyos kabalafigura arra készteti a fogyasztókat, hogy megvédjék őket.”

A cukiság ereje „nemcsak abban rejlik, hogy képes megkérdőjelezni a normát, hanem abban is, hogy át is alakítja azt” – áll Catterall nyilatkozatában.

Érdemes elolvasni:

  • Szó szerint szemétbe öltöztetjük a remeterákokat
  • Milyen gyorsan tudnak a piráják megenni egy kutyát? – VIDEÓ
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
gazdaság trend tudomány
Megosztás

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Az év csillagászati szenzációjának főszereplője lesz a Hold vasárnap

Az év csillagászati szenzációjának főszereplője lesz a Hold vasárnap

Tovább olvasok
Ezen a határmenti magyar településen 1,5 millió forintért lehet letelepedni

Ezen a határmenti magyar településen 1,5 millió forintért lehet letelepedni

Tovább olvasok
Ettől a három magyar ételtől irtóznak a külföldiek

Ettől a három magyar ételtől irtóznak a külföldiek

Tovább olvasok
A szeptember 1-jével életbe lépő legfontosabb változások: lakástámogatás, SZÉP-kártya, autópályadíj és még sok más

A szeptember 1-jével életbe lépő legfontosabb változások: lakástámogatás, SZÉP-kártya, autópályadíj és még sok más

Tovább olvasok
Peru: Utazás az időben, a természetben és az ízekben

Peru: Utazás az időben, a természetben és az ízekben

Tovább olvasok
Csirkeimádók, figyelem: Újabb népszerű amerikai étteremlánc érkezik Budapestre!

Csirkeimádók, figyelem: Újabb népszerű amerikai étteremlánc érkezik Budapestre!

Tovább olvasok
Több mint 800 halottja van a hajnali afganisztáni földrengésnek, falvak pusztultak el teljesen – FRISSÍTÉS

Több mint 800 halottja van a hajnali afganisztáni földrengésnek, falvak pusztultak el teljesen – FRISSÍTÉS

Tovább olvasok
<b>Megtalálhatták a zsinagógát, ahol Jézus csodatételei történtek</b>

Megtalálhatták a zsinagógát, ahol Jézus csodatételei történtek

Tovább olvasok
Öt legendás tárgy a magyar történelemből, amiknek kalandos múltjuk van

Öt legendás tárgy a magyar történelemből, amiknek kalandos múltjuk van

Tovább olvasok
Skorpió került egy bevásárlószatyorba Magyarországon: sokan találgatják, igaz-e a történet

Skorpió került egy bevásárlószatyorba Magyarországon: sokan találgatják, igaz-e a történet

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4