• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Helló Magyar Helló Magyar · 2024.04.17.
· Trend

Hatalmas pofon a vörös-tengeri válság világnak, de hogyan hatott a magyar vállalkozásokra?

konténerhajó teherhajó hajó

A november óta a Vörös-tengeren zajló, konténerszállító hajók elleni támadások komolyan megzavarták a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalát. Az Irán által támogatott Húszik több mint 40 támadást intéztek kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, amelyek közül egy halálos kimenetelű volt. Az Egyesült Államok és szövetségesei január közepe óta tartó katonai beavatkozása ellenére sem sikerült még biztonságosabbá tenni a Bab El Mandeb-szorost. Johan Gabriels, az iBanFirst Délkelet-Európáért felelős regionális igazgatója az alábbiakban kifejti, hogy a vörös-tengeri válság milyen hatással van a nemzetközi kereskedelemre és az ázsiai cégekkel üzletelő magyar vállalkozásokra.

Vörös-tengeri válság

A Vörös-tengeren, ahol a globális konténeres áruforgalom 21%-a halad át, most valóban gond  van. Némely érintett ország pedig különösen veszélyeztetett. Közülük is kiemelkedik Egyiptom. A Szuezi-csatorna Egyiptom egyik fő devizaforrása. A kairói kormány bejelentette, hogy a csatornából származó bevételek idén eddig 40-50%-kal csökkentek. Egyes források Egyiptom veszteségét 315 millió dollárra becsülik a vörös-tengeri válság miatt. Azonban nem Egyiptom az egyetlen érintett – a globális kereskedelem egésze bajban van.

Hogyan alakul majd a világkereskedelem és a magyar külkereskedelem?

Az ENSZ legutóbbi becslése szerint a Szuezi-csatornán áthaladó kereskedelmi forgalom több mint 40%-kal esett vissza.

A Vörös-tenger a szénhidrogének, főként a kőolaj és a földgáz egyik fő kereskedelmi útvonala, és fontos továbbá az Európába tartó gabonafélék számára is. Egy átlagos időszakban az EU teljes búzaimportjának mintegy 4,7%-a halad át a szoroson. A Bab El Mandeb-szoros fontos a nemzetközi kereskedelem szempontjából, viszont nem stratégiai jelentőségű, mivel a hajók a Jóreménység-foknál áthaladva ki tudják kerülni. Az említett kerülő átlagosan 15-20 nappal hosszabbítja meg az utat, ellenben az áruk biztonságban megérkeznek. Jelenleg így aztán ez egy gyakran használt útvonal. E miatt az Ázsiából/Ázsiába irányuló import és/vagy export tevékenységet folytató érintett magyar vállalatok számára magasabbak a költségek és megnövekedett a szállítási idő.

Természetesen a nemzetközi kereskedelem ismét alkalmazkodott a térség növekvő geopolitikai kockázataihoz. A szállítási költségek – jelentős megugrást követően – csökkenni kezdtek, bár még nem érték el a válság előtti szintet. A Drewry jelentés, amely nyomonköveti a 40 láb hosszú konténerek nyolc fő útvonalon keresztüli szállítási költségeit, beleértve az azonnali és a rövid távú szerződéses árakat is, a múlt héten 3%-kal, 2836 dollárra csökkent.

Minimális az inflációs kockázat Európában és Magyarországon

Az most már nyilvánvaló, hogy a Bab El Mandeb-szoros blokádja nem fog növekvő inflációt okozni Európában és Magyarországon. A szállítási költségek általában csupán 1,5 %-át teszik ki a fogyasztói árindexnek, így ettől akár el is tekinthetünk. A legnagyobb probléma viszont a kikötők zsúfoltsága volt, amit sikerült kiküszöbölni. Az egy konténerre jutó átlagos tartózkodási idő Európában körülbelül 5 nap, szemben a Covid legrosszabb időszakaiban tapasztalt 25 vagy akár 30 napos csúcsidővel.

Fennáll azonban az a veszély, hogy a nemzetközi stabilitás szempontjából stratégiai fontosságú három szoros közül egy vagy több ellenőrzése is megszűnik: a Formosa-szoros (a félvezetők szempontjából létfontosságú), a Hormuzi-szoros (olaj) és a Boszporusz-szoros (búza). Ezek a világgazdaság szempontjából kulcsfontosságú területek, amelyeket nem lehet megkerülni vagy helyettesíteni, mint a Bab El Mandeb-szorost.

A Bab El Mandeb-szoros blokádja rávilágít arra, hogy a tengeri útvonalaink már nem biztonságosak. A szállítási költségek csökkentése és a protekcionizmus most a két fő kiváltó oka az áttelepülésnek és a friend-shoringnak – ezt jól látjuk az alapján is, hogy Mexikó felváltotta Kínát az Egyesült Államok első számú kereskedelmi partnereként. Úgy véljük, hogy a tengeri kereskedelem veszélye az elkövetkező években és évtizedekben is erőteljes tényező marad, amely szorgalmazni fogja a célpiachoz legközelebbi üzleti áttelepülést. Hatvan éven keresztül egy viszonylag békés környezetben éltük. Most viszont visszatérünk a normális kerékvágásba, egy nyugtalan és veszélyesebb világba.

szintén érdekes:

  • Válogatott aljasság a húsziktól: a tengerben húzódó internetkábelek rongálásával vágják el Ázsiát Európától
  • Új atomhatalom születik: már három robbanófejet is tudnak gyártani, őket vehetik célba, részletek itt
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Afrika Ázsia Egyiptom Irán kereskedelem Közel-Kelet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

  • Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

  • Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Kapcsolódó cikkek

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében
2025.07.02.

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK


Olvasson tovább
Debreceni CATL gyár
2025.07.02.

Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek


Olvasson tovább
idegennyelv tanulás
2025.07.02.

Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára


Olvasson tovább
arany
2025.07.02.

Ólomból arany: magyar kutatók is részt vettek a történelmi CERN-kísérletben


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

Tovább olvasok
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Tovább olvasok
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Tovább olvasok
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4