• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Új, közvetlen amerikai járat Budapestről: itt vannak az árak és az időpontok

Helló Magyar · 2024.04.17.
· Trend

Hatalmas pofon a vörös-tengeri válság világnak, de hogyan hatott a magyar vállalkozásokra?

konténerhajó teherhajó hajó

A november óta a Vörös-tengeren zajló, konténerszállító hajók elleni támadások komolyan megzavarták a világ egyik legforgalmasabb kereskedelmi útvonalát. Az Irán által támogatott Húszik több mint 40 támadást intéztek kereskedelmi hajók ellen a Vörös-tengeren és az Ádeni-öbölben, amelyek közül egy halálos kimenetelű volt. Az Egyesült Államok és szövetségesei január közepe óta tartó katonai beavatkozása ellenére sem sikerült még biztonságosabbá tenni a Bab El Mandeb-szorost. Johan Gabriels, az iBanFirst Délkelet-Európáért felelős regionális igazgatója az alábbiakban kifejti, hogy a vörös-tengeri válság milyen hatással van a nemzetközi kereskedelemre és az ázsiai cégekkel üzletelő magyar vállalkozásokra.

Vörös-tengeri válság

A Vörös-tengeren, ahol a globális konténeres áruforgalom 21%-a halad át, most valóban gond  van. Némely érintett ország pedig különösen veszélyeztetett. Közülük is kiemelkedik Egyiptom. A Szuezi-csatorna Egyiptom egyik fő devizaforrása. A kairói kormány bejelentette, hogy a csatornából származó bevételek idén eddig 40-50%-kal csökkentek. Egyes források Egyiptom veszteségét 315 millió dollárra becsülik a vörös-tengeri válság miatt. Azonban nem Egyiptom az egyetlen érintett – a globális kereskedelem egésze bajban van.

Hogyan alakul majd a világkereskedelem és a magyar külkereskedelem?

Az ENSZ legutóbbi becslése szerint a Szuezi-csatornán áthaladó kereskedelmi forgalom több mint 40%-kal esett vissza.

A Vörös-tenger a szénhidrogének, főként a kőolaj és a földgáz egyik fő kereskedelmi útvonala, és fontos továbbá az Európába tartó gabonafélék számára is. Egy átlagos időszakban az EU teljes búzaimportjának mintegy 4,7%-a halad át a szoroson. A Bab El Mandeb-szoros fontos a nemzetközi kereskedelem szempontjából, viszont nem stratégiai jelentőségű, mivel a hajók a Jóreménység-foknál áthaladva ki tudják kerülni. Az említett kerülő átlagosan 15-20 nappal hosszabbítja meg az utat, ellenben az áruk biztonságban megérkeznek. Jelenleg így aztán ez egy gyakran használt útvonal. E miatt az Ázsiából/Ázsiába irányuló import és/vagy export tevékenységet folytató érintett magyar vállalatok számára magasabbak a költségek és megnövekedett a szállítási idő.

Természetesen a nemzetközi kereskedelem ismét alkalmazkodott a térség növekvő geopolitikai kockázataihoz. A szállítási költségek – jelentős megugrást követően – csökkenni kezdtek, bár még nem érték el a válság előtti szintet. A Drewry jelentés, amely nyomonköveti a 40 láb hosszú konténerek nyolc fő útvonalon keresztüli szállítási költségeit, beleértve az azonnali és a rövid távú szerződéses árakat is, a múlt héten 3%-kal, 2836 dollárra csökkent.

Minimális az inflációs kockázat Európában és Magyarországon

Az most már nyilvánvaló, hogy a Bab El Mandeb-szoros blokádja nem fog növekvő inflációt okozni Európában és Magyarországon. A szállítási költségek általában csupán 1,5 %-át teszik ki a fogyasztói árindexnek, így ettől akár el is tekinthetünk. A legnagyobb probléma viszont a kikötők zsúfoltsága volt, amit sikerült kiküszöbölni. Az egy konténerre jutó átlagos tartózkodási idő Európában körülbelül 5 nap, szemben a Covid legrosszabb időszakaiban tapasztalt 25 vagy akár 30 napos csúcsidővel.

Fennáll azonban az a veszély, hogy a nemzetközi stabilitás szempontjából stratégiai fontosságú három szoros közül egy vagy több ellenőrzése is megszűnik: a Formosa-szoros (a félvezetők szempontjából létfontosságú), a Hormuzi-szoros (olaj) és a Boszporusz-szoros (búza). Ezek a világgazdaság szempontjából kulcsfontosságú területek, amelyeket nem lehet megkerülni vagy helyettesíteni, mint a Bab El Mandeb-szorost.

A Bab El Mandeb-szoros blokádja rávilágít arra, hogy a tengeri útvonalaink már nem biztonságosak. A szállítási költségek csökkentése és a protekcionizmus most a két fő kiváltó oka az áttelepülésnek és a friend-shoringnak – ezt jól látjuk az alapján is, hogy Mexikó felváltotta Kínát az Egyesült Államok első számú kereskedelmi partnereként. Úgy véljük, hogy a tengeri kereskedelem veszélye az elkövetkező években és évtizedekben is erőteljes tényező marad, amely szorgalmazni fogja a célpiachoz legközelebbi üzleti áttelepülést. Hatvan éven keresztül egy viszonylag békés környezetben éltük. Most viszont visszatérünk a normális kerékvágásba, egy nyugtalan és veszélyesebb világba.

szintén érdekes:

  • Válogatott aljasság a húsziktól: a tengerben húzódó internetkábelek rongálásával vágják el Ázsiát Európától
  • Új atomhatalom születik: már három robbanófejet is tudnak gyártani, őket vehetik célba, részletek itt
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Afrika Ázsia Egyiptom Irán kereskedelem Közel-Kelet
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

  • Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

  • Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

  • Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

  • Hogyan változtatta meg az internet a szórakozás szemléletét

  • Gyötrelmes halált okozó kullancsok terjednek hazánkban – VIDEÓ

Kapcsolódó cikkek

Budapest augusztus 20.
2025.08.20.

Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK


Olvasson tovább
Budapest augusztus 20 eseménysorozat
2025.08.20.

Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok


Olvasson tovább
Trump és Zelenszkij
2025.08.19.

Trump, Putyin és Zelenszkij Budapesten köthetnek békét


Olvasson tovább
Kapu Tibor újra Budapesten
2025.08.18.

KÉPEK – Kapu Tibor újra Budapesten: “egy kis ország is alkothat nagyot”


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Elkezdődött az ünnep, Budapesten több helyen is olcsó a sör, bor, pálinka – KÉPEK

Tovább olvasok
Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Hidegfront közeledik záporokkal, elmossa a tűzijátékot? – Előrejelzés

Tovább olvasok
Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Augusztus 20-ai programok Budapesten és vidéken: ingyenes koncertek, múzeumlátogatás és tűzijátékok

Tovább olvasok
Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Trump-Putyin-Zelenszkij találkozó lehet Budapesten, ha Orbán támogatja az ukrán EU-tagságot?

Tovább olvasok
Hogyan változtatta meg az internet a szórakozás szemléletét

Hogyan változtatta meg az internet a szórakozás szemléletét

Tovább olvasok
Gyötrelmes halált okozó kullancsok terjednek hazánkban – VIDEÓ

Gyötrelmes halált okozó kullancsok terjednek hazánkban – VIDEÓ

Tovább olvasok
Megbuktatták Orbán szövetségesét Boszniában: beavatkozik a TEK?

Megbuktatták Orbán szövetségesét Boszniában: beavatkozik a TEK?

Tovább olvasok
Orosz imázsépítés Budapesten: orosz minisztérium filméjszakát hoz Magyarországra

Orosz imázsépítés Budapesten: orosz minisztérium filméjszakát hoz Magyarországra

Tovább olvasok
VIDEÓ: 2 újabb BKV-busz füstölt el Budapest belvárosában, ez lehet az ok

VIDEÓ: 2 újabb BKV-busz füstölt el Budapest belvárosában, ez lehet az ok

Tovább olvasok
Invázió: Nem lehet megmaradni a Balatonnál, szájba, fülbe, orrba másznak a szúnyogok – VIDEÓK

Invázió: Nem lehet megmaradni a Balatonnál, szájba, fülbe, orrba másznak a szúnyogok – VIDEÓK

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4