• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.05.16.
· Utazás

Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A magyar járműipar mára sajnos inkább csak a ködös múlt kellemes emlékei közé tartozik. A Csepel, Pannónia, Rába vagy az Ikarus nevek évtizedekig a magyar utak mindennapos kiszolgálói voltak, azonban vagy a szocialista gazdaságpolitika, vagy ennek pont az elmaradása már nem kedvezett gyárainknak.

Ikarus faros és a 311-es

Ikarus faros és a 311-es, Fotó: Mayer Jácint

Az elöregedő magyar gépjárműveket újak híján a korszerű, más országokban gyártottak váltották és selejtezésük tömegesen haladt. A gyárak is eltűntek, amik egyébként nem rendelkeztek gyűjteménnyel a saját történelmük bemutatására. Így aztán át is aludtuk az utolsó korszakot, hogy végül utána legyen nagy kapkodás, és csak a 24. óra elmúltával indult iparunk büszkeségének számító buszok, teherautók, motorok és a többiek megmentése.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó. Mayer Jácint

Az Ikarus busz

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

Ikarus 266

Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben.

A hetvenes évek végére az Ikarus 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Csepel D-705 nyergesvontató

Csepel D-705 nyergesvontató, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus legendásabb típusai

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 60-as, 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak. De az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban.

Induló faros Ikarusok

Induló faros Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket.

Ikarus 180 Németországból

Ikarus 180 Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amelyek a világ legnagyobb számban gyártott buszai voltak. Évtizedekre meghatározták Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni velük. A gyár későbbi történetében megjelennek még a 300-as, 400-as, 500-as családok is.

Ikarus 311 személyzettel

Ikarus 311 személyzettel, Fotó. Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron negyedik alkalommal Tapolcán.

Ikarus generációk pihenőben

Ikarus generációk pihenőben, Fotó. Mayer Jácint

Érdemes elmondani, hogy egy ilyen találkozó rendkívüli terhet ró a tulajdonosokra, hiszen egy magánkézben lévő busz üzemeltetése nem kis költség. Alkatrész egyre kevesebb és ezzel párhuzamosan drágább, mozgatásuk pedig hihetetlen megterhelő az életbe lépett úthasználati díj miatt. Ennek ellenére az idén is kitettek magukért a magyar buszok szerelmesei, és a szervezők.

Csodás állapotban lévő német Ikarusok

Csodás állapotban lévő német Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Magyarország mellett mindig láthatóak a német műkedvelők tulajdonai is, akik ugyanolyan szeretettel tartják karban egykori munkaeszközeiket, mint magyar kollégáik.

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus buszokkal a legnagyobb számban ma a Volánbusz, a BKK, és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum rendelkezik, melyek egyébként más rendezvények keretén belül is bemutatják állományukat. Ritkaságokat gyűjtenek és újítanak fel. Gyakran tartanak garázsnapot, fotós meneteket, nosztalgia- és retro járatokat, vagy emelik gyűjteményükkel más összejövetelek fényét.

A tapolcai Ikarus-találkozó

A tapolcai Ikarus-találkozó, Fotó. Mayer Jácint

Ilyen rendezvénnyel kapcsolatban a Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat című cikkünkben tudósítottunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
BKK Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum történelem utazási kalauz Volánbusz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

  • Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

  • Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

  • Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

  • Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Kapcsolódó cikkek

Az egri vár a rondella mellvédjéről
2025.07.03.

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk


Olvasson tovább
Paris charles de gaulle repülőtér sztrájk Budapest
2025.07.03.

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk


Olvasson tovább
Wizz Air készpénzmentes fizetés
2025.07.03.

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd


Olvasson tovább
Horvátország Budapest kulturális esemény Touch of Croatia
2025.07.02.

Horvátország újra Budapestre hozta kultúráját – így zajlott a Touch of Croatia esemény


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk

Tovább olvasok
„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd

Tovább olvasok
Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Tovább olvasok
A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4