• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2024.08.28.
· Utazás

125 éves a 2015-ben bezárt Közlekedési Múzeum: Ikarus-történeti bemutatóval emlékeztek

Ikarus 620 és 311

Ikarus 620 és 311, Fotó: Mayer Jácint

Szürreális helyzet. Országosan a legismertebb közgyűjtemények közé tartozik a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, amely most ünnepli 125 éves fennállását. Generációknak okozott annak idején maradandó élményt, most mégse egyszerű megtalálni, tekintve, hogy csak a kereteit tudják működtetni, épülete tulajdonképpen nincs.

MÁVAG TR5, Ikarus 60

MÁVAG TR 5, Ikarus 60, Fotó: Mayer Jácint

Bezár a Városligetben a Közlekedési

2015 áprilisában arról tudósított bennünket a sajtó, hogy akkor három évre bezár a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum, mert a Liget Budapest Projekt keretében az eredeti, világháborús bombatalálat előtti állapotokat szeretnék újjáépíteni. A bezárást követően a Bálna épületében válogatott kiállítás volt hivatott az átmenetet biztosítani, valamint a Múzeum tagintézményei láttak még el hasonló feladatokat.

A három év viszont letelt, épületük azonban máig sem lett. Azóta született néhány elképzelés a folytatásra: ez a telephely-az a telephely, vidék, stb. Abba nyilván bele sem gondolt senki, hogy normális esetben, ha egy ilyen kaliberű közgyűjteményt bezárunk, akkor előtte szükséges helyszínt biztosítani a további működéshez.

Faros Ikarusok

Faros Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Magyarországon általánosságban jellemző a magyar ipar által gyártott járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok mozdonyok, motorkerékpárok, vagy autóbuszok. Ezért egy ilyen közgyűjtemény mindig nagy érdeklődésre tarthat számot.

Ha a hegy nem megy Mohamedhez, Mohamed megy a hegyhez

Kénytelen sajnos, mert ha az érdeklődőknek meg szeretnénk ilyen esetben mutatni értékeinket, eleget szeretnénk tenni kulturális szolgáltató kötelezettségeinknek, akkor ki kell vinnünk az emberek közé a tudásunkat. A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum nem először teszi tanúbizonyságát kreativitásának. Mozdítható járműveik gyakran láthatók a közönség előtt kipróbálási lehetőséggel.

Ikarus 180

Ikarus 180, Fotó: Mayer Jácint

Adódó és méltó rendezvény iparunk egyik legsikeresebb üzemének, az Ikarus buszgyárnak a termékeivel eldicsekednünk. Az előzmények is sikeresek voltak, de igazából a fellendülést az adta, hogy 1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben.

A hetvenes évek végére a gyár 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek az Ikarus buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Ikarus 556

Ikarus 556, Fotó: Mayer Jácint

A hétvégén a magyar buszgyártás generációit igyekeztek bemutatni a 4. Ikarus MiniFeszt keretében az Északi Járműjavító területén. A harminc darab kiállított Ikarus autóbusz jó része a Múzeum saját gyűjteményébe tartozik, emellett magángyűjtők, a BKV Zrt. és a Volánbusz Zrt. féltve őrzött műtárgyai is felsorakoztak.

Ikarus 30

Ikarus 30, Fotó: Mayer Jácint

A „gördülő legendák” között megtekinthető volt a Múzeum Ikarus 556-os autóbusza, amely a világon az egyetlen fennmaradt példány; a BKV Zrt. jóvoltából az Ikarus 280.00, amelynek kialakítása − harmonikaajtója, ablakelosztása, Prága váltója − rendkívüli kuriózumnak számít. Látható volt a Volán Zrt. tulajdonában lévő 200 000. legyártott Ikarus autóbusz, szintén az Ikarus 280-as típusból.

Rába TR3,5

Rába TR 3,5, Fotó: Mayer Jácint

Megcsodálhattuk a Rába TR 3.5-öst, a Mávag TR 5-öt, amelyet az Ikarus gyártás elődjeként tartunk számon, a 70 év feletti 30-ast, a 60-ast, és természetesen a 311-esekket és a legendás farosokat, melyekkel menni is lehetett. Itt voltak 200-asok, és a jobbkormányos Ikarus 481-es típusú autóbusz is, amely sokáig Angliában, a Heathrow reptéren szolgált, így a jármű mindkét oldalán ajtókat alakítottak ki.

A színes programok megkoronázásának a szombati kerekasztal beszélgetést tekinthetjük.  A meghívottak közt László Anna gépészmérnök, az Ikarus 286-os tervezője; Szedlmajer László, a BKV vezérigazgató-helyettese; Adamis Gábor, az Ikarus egykori vezérigazgató-helyettese; Simon Pál, az Ikarus egykori munkatársa, a régi buszok megmentője és Lovász György, az Ikarus-gyár történetét feldolgozó Gördülő legendák című könyv társszerzője szerepeltek.

200-as Ikarusok

200-as Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

A Közlekedési Múzeum dolgozóinak gratulálunk a jól felépített rendezvényért! Még sok születésnapot kívánunk nekik és rendezett jövőt, mert munkájuk igazi nyertesei mi vagyunk!

Közlekedéstörténettel még a A Bivaly éve – 100 éves lett a magyar közlekedéstörténelem legismertebb mozdonya, a legendás 424-es című írásunkban foglalkoztunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

  • A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

  • Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

  • Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

  • Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

  • Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Kapcsolódó cikkek

Ryanair
2025.07.04.

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire


Olvasson tovább
Az egri vár a rondella mellvédjéről
2025.07.03.

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk


Olvasson tovább
Paris charles de gaulle repülőtér sztrájk Budapest
2025.07.03.

Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk


Olvasson tovább
Wizz Air készpénzmentes fizetés
2025.07.03.

„Mélyrepülésben” a Wizz Air, ha ez így megy tovább, nem csak őket érinti majd


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

Utazz júliusban a BKK nosztalgiajárataival!

Tovább olvasok
A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

A Ryanair hamarosan nagyobb poggyászokat is felenged ingyen a repülőire

Tovább olvasok
Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Veszprém várának egy 700 éves részletét találták meg

Tovább olvasok
Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Amerikai filmakadémia: Három magyar filmes mostantól Oscar-szavazó!

Tovább olvasok
Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Szabályosan élt Magyarországon az afgán diák, mégis kiutasították

Tovább olvasok
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket

Tovább olvasok
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam

Tovább olvasok
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe

Tovább olvasok
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje

Tovább olvasok
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4