A gibraltári repülőtér a világ egyik legveszélyesebbje, de nem a rajta húzódó útkereszteződés miatt
Ha unod a vasúti átkelők előtti várakozást, akkor gondolj csak bele, hogy volt egy hely, ahol az embereknek repülőgépekre kellett várakozniuk.
Egészen tavaly márciusig a Gibraltári Nemzetközi Repülőtéren áthaladó járművezetők éppen ezzel a problémával küzdöttek, ugyanis a sziget Spanyolország felé vezető főútja pont a repülőtér kifutópályáján keresztül vezetett, ennek következtében pedig gyakorta nagy forgalmi dugók alakultak ki, számolt be róla a Metro. Az út az 1940-es évek óta keresztezi a reptéri kifutópályát, így a naponta akár 15 alkalommal is előfordulhatnak fennakadások.
A Gibraltári Nemzetközi Repülőtér a védelmi minisztérium tulajdonában van, és a Királyi Légierő üzemelteti, a civileket pedig olyan légitársaságok szolgálják ki, mint a British Airways és az easyJet.
Gibraltár repülőtere minden szempontból különleges
De míg a legtöbb repülőteret elzárták a forgalomtól és egyéb akadályoktól, itt a reptér keresztezi a Winston Churchill sugárutat, a sziget egyik legforgalmasabb útvonalát, amely a Gibraltárt Spanyolországgal összekötő szárazföldi határhoz vezet. Ez pedig azzal jár, hogy a gépek leszállás után átkelnek az úton, hogy elérjék a repülőtér fő részét, ami viszont rendszeresen torlódásokhoz vezetett, mivel az utat minden alkalommal le kell zárni, amikor egy repülőgép felszáll vagy leszáll.
Azonban nem ez az egyetlen veszélyforrás a repülőkre nézve, ugyanis nagyon gyakori a köd a környéken, illetve nem elhanyagolható részlet, hogy a Gibraltári szikla által okozott légörvények kiszámíthatatlanok, és fel- és leszálláskor egyaránt nagy erőket képesek kifejteni a gépekre.
Az utat a gyalogosok is használják. A reptér hivatalos honlapja csak úgy hivatkozik rá, mint „Gibraltár számos szokatlan turisztikai látványosságának egyikére”. „A látogatók gyakran meglepődnek, hogy ugyanazon a kifutópályán sétálnak át, amelyen percekkel korábban éppen leszálltak.”
Azok, akik átkelnek a kifutópályán, szigorú utasításokat kapnak a biztonságos átkelésről. Fényképeket természetesen szabad készíteni, de jobb sietni, mert bár „a légiforgalmi irányítás közelében lévő helyek remek lehetőséget nyújtanak fényképek készítésére, nem szabad elfelejteni, hogy a terület egy aktív kifutópálya.”
Bár az évek során rengeteg közlekedési káoszhoz vezetett, a torlódások napjai véget értek. A 2000-es években egy elkerülő alagutat javasoltak, amely lehetővé tenné, hogy a forgalom a kifutópálya alatt haladjon át. A projekt építése 2008-ban kezdődött meg, de a jogi viták és az építkezéssel kapcsolatos problémák miatt évekig késlekedtek a projekttel. Az új alagutat végül 2023. március 31-én, éjfél után egy perccel nyitották meg, a kifutópályán átvezető járműforgalmat pedig lezárták.
Bár az út továbbra is megmaradt, a lakosság már nem használhatja, és csak különleges okokból, például vészhelyzet esetén hajthatnak rá. A gyalogosok pedig külön alagúttal rendelkeznek, amelyet a kerékpárosok is használhatnak, viszont furcsa mód a járművekkel ellentétben számukra nem kekötelező használni azt, és továbbra is átkelhetnek az úttesten a kifutópálya közepén.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
A magyar ipar úttörője, az ágyúk és vasúti kerekek mestere: Ganz Ábrahám
Miért nem tudjuk a villámokat energiafejlesztésre használni?
Mi a legnagyobb eddig ismert prímszám?
Hány nukleáris fegyvert használtak eddig a történelem során?
12 ezer méter mély lyukat ástak a tudósok, hátborzongató dolgot találtak
Az eddigi legfiatalabb bolygót találták meg csillagászok