Teljesen átalakul a közlekedés Magyarországon: új sebességkorlátok, sávok, matricák az új KRESZ-ben
Jelentős, minden közlekedőt érintő módosításokra készülhetünk 2026-tól a KRESZ-ben. A kormányzat a felelős szerveken túl civil szervezetekkel és közlekedési szakértőkkel együtt dolgozik azon, hogy a szabályok jobban igazodjanak a mai közlekedési szokásokhoz, az új típusú járművekhez és a biztonsági igényekhez. Bár a hivatalos szöveg még nem jelent meg, számos konkrétum már kiszivárgott.
Új sebességhatárok: gyorsabban is, lassabban is

Fotó: depositphotos.com
Az autósokat talán leginkább az új sebességhatárok érintik majd. A tervek szerint bizonyos autópályaszakaszokon – az útkezelő döntése alapján – akár 140 km/órás tempó is engedélyezett lehet, írja a Blikk. Emelkednek a korlátok a nagyobb járműveknél: a buszok, teherautók és járműszerelvények számára lakott területen kívül egységesen 90 km/óra lesz a maximum, míg a 2,5 méternél nem szélesebb mezőgazdasági vontatók 60 km/órával közlekedhetnek majd.
Kezdő és idős vezetők: szigorúbb feltételek a KRESZ-ben
Fontos újítás, hogy a friss jogosítványosok nem ülhetnek nagy teljesítményű, 300 kilowattnál (mintegy 400 lóerőnél) erősebb autók volánja mögé. Ez a korlátozás várhatóan olyan robusztus terepjárókat is érint, amelyek akár 500 lóerőt is tudnak. A cél a kezdő sofőrök baleseteinek visszaszorítása, és csak legalább két év vezetési tapasztalat után vezethetők ezek a járművek. Az idősebb, már nem teljes vezetési képességű sofőrök autóira figyelmeztető matrica kerülhet, így a többi közlekedő fokozott óvatossággal közelítheti meg őket.
Az irányjelzés és a vészvillogó új szabályai

Fotó: depositphotos.com
Az irányjelzés szabályai is pontosabbak lesznek: 2026-tól legalább két másodperccel a manőver megkezdése előtt kötelező lesz indexelni. Bár a vezess.hu szerint egy kis körforgalomban ez aligha kivitelezhető, az új szabály alapvetően a forgalombiztonságot erősíti. Emellett a már most is ismert szokás hivatalossá válik: ha az autós hirtelen veszélyt észlel, vészvillogóval figyelmeztetheti a többieket.
Biztonságos követési távolság és cipzár-elv
Az új KRESZ-ben helyet kap a kötelező követési távolság fogalma is. Autópályán legalább két másodperc – 130 km/órás sebességnél mintegy 72,2 méter – távolságot kell tartani az előttünk haladóhoz képest. Lakott területen kívül ez egy másodpercre csökken. A gördülékenyebb forgalom érdekében pedig hivatalosan is rögzítik a cipzár-elvet, amely szerint sávszűkülésnél vagy kereszteződésben felváltva kell beengedni egymást.
Védelmi sáv és az új megnevezések
Új fogalom is megjelenik az új KRESZ-szabályok között: a védelmi sáv, amely a gyalogosok és kerékpárosok védelmét szolgálja a menetirány szerinti jobboldali sáv szélén. A kerékpárosok számára ide való be- és kihajtás a sávváltás szabályai szerint történik majd. A leállósáv nevét is megváltoztatják, mivel a szakemberek szerint félrevezető és balesetveszélyes a jelenlegi elnevezés.
Rollerhasználat: sisak, biztosítás, korhatárok
Nem maradnak ki a rollerek sem a KRESZ változtatásaiból. Külön szabályok vonatkoznak majd a kisebb, legfeljebb 25 km/órás sebességre képes elektromos rollerekre, amelyeket 12 év felett, az első két évben sisakkal lehet vezetni. Járdán legfeljebb 10 km/órával, másutt 20 km/órával közlekedhetnek. Az erősebb, akár 45 km/órás rollerhez 14 éves kor fölött, kötelező felelősségbiztosítással lehet hozzájutni. Utas mindkét típuson tilos lesz.
Gyalogosoknak: tilos a mobilozás az átkelőknél
A gyalogosokra is vonatkozik új szabály: átkelőhelyen – legyen az közúti vagy vasúti – tilos lesz telefonálni vagy a mobilkészüléket nyomkodni. Ezzel az új KRESZ-szabállyal a figyelmetlen áthaladásokból adódó baleseteket szeretnék megelőzni.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Figyelem: Kiadták a figyelmeztetést, vörös kód lépett életbe, rendkívüli a hőség
Már félsivatag a Duna-Tisza köze, lassan termelni sem lehet a Homokhátságon: egyre több gazda hagyja el a földjét
Szív alakú formák a Marson – a NASA különleges felvételei bejárták a világot
Vörös festékkel tiltakoztak a prágai magyar nagykövetségnél
Különleges burkolatot kap a Honvéd Főparancsnokság megújuló épülete
Megújulás előtt áll a budapesti tömegközlekedés