Izraeli légitársaság nemzetbiztonsági kockázatnak tartja a Wizz Airt, blokkolnák a bázisnyitást

Az El Al izraeli légitársaság szerint a magyar Wizz Air izraeli bázisnyitása nemcsak a helyi légitársaságok számára volna káros, hanem Izrael Állam számára is. A helyi hatóságokhoz írt levél úgy állítja be a magyar fapadost mintha az nemzetbiztonsági kockázatot jelentene a közel-keleti állam számára.

Nemzetbiztonsági kockázat a Wizz Air?

A The Jerusalem Post számolt be hosszabban az El Al légitársaság által írt levél tartalmáról. Cikkük szerint a levelet az El Al ügyvezető igazgatója, Dina Ben Tal Ganancia és az igazgatóság elnöke írták alá és az Airportal szerint Benjamin Netanjahu izraeli miniszterelnöknek, valamint Miri Regev közlekedési miniszternek címezték.

A levél szerint az, ha beengedi Izrael a Wizz Air-t bázissal rendelkező légitársaságként kifejezetten káros volna a helyi légitársaságokra. Ennek oka, hogy onnantól a magyar fapados is használhatná a Ben-Gurion repteret, éjszakáztathatná helyben a dolgozóit és elérhetőkké válnának számára jobb indulási résidők is.

Wizz Air
Forrás: FB/Wizz Air

Kiszorítanák az izraeli cégeket

Az El Al szerint a Wizz Air bázisnyitása precedensértékű lehet, így a külföldi légitársaságok kiszoríthatnák a helyieket az izraeli piacról. Márpedig ez olyan háborúval fenyegető helyzetek idején, mint amire idén nyáron is volt példa, kiszolgáltatná az országot, hisz ezek a légitársaságok beszüntetnék járataikat és elvágnák Izraelt a külvilágtól. Ezzel pedig gyengülne az állam ellenállóképessége ilyen típusú konfliktusok esetén. Az El Al jelezte, hogy a “légihidakat” a nyári eszkaláció idején is csak a helyi társaságok tartották fenn.

Az El Al levele fenyegetést is tartalmazott: szerintük ha engedélyezik a Wizz Air bázisnyitását, akkor az izraeli légitársaságok külföldre települnének.

Versenyelőnyhöz jutna a Wizz Air?

Mint ismert, a Wizz Air júniusban, a közel-keleti helyzet eszkalálódásakor valóban beszüntette tel-avivi járatait, ám pontosan így tettek más légitársaságok is. Ráadásul augusztus 8-án, több mint egy hónappal a tervezett időpont előtt, a járatok újraindultak. Tegnap írtunk arról, hogy a térség egy másik városába, Jordánia fővárosába, Ammánba is újra járnak a Wizz Air gépei jövő héttől.

Wizz Air készpénzmentes fizetés
Illusztráció. Kiemelt kép: depositphotos.com

Az El Al amiatt is panaszkodott, hogy a helyi légitársaságoknak súlyos pénzeket kell invesztálnia a szigorú biztonsági előírásoknak való megfelelésbe. Ezt azonban nem írnák elő a külföldieknek, így a Wizz Airnek, ezáltal ők versenyelőnyhöz jutnának.

A Wizz Air ügyvezetője, Váradi József jövő hónapban tervez ellátogatni Izraelbe, hogy lezárja a bázisnyitással kapcsolatos tárgyalásokat. Ő egyébként korábbi interjúiban csak berepülő társaságként beszélt cégéről Izrael kapcsán, bázis szóba sem került.

József Váradi Wizz Air vezérigazgató Magyarország Minden Repülhetsz
A Wizz Air vezérigazgatója, József Váradi. Fotó: FB/Budflyer

Súlyos vádak az El Al ellen

A The Jerusalem Post cikke felhívja a figyelmet az El Al légitársasággal szemben az izraeli ügyészségen megfogalmazott súlyos vádakra. Eszerint a 2023. október 7-i támadás után, amikor valóban monopolhelyzetbe került a piacon, tudatosan drágította a jegyárakat. A per nem kis pénzekről szól, a teljes kártérítési összeg több mint negyedmilliárd forintra rúg.

A vád azt is megfogalmazza, hogy az El Al egyfelől erkölcsileg kifogásolható módon járt el, ám emellett illetálisan is, miközben megpróbált hasznot húzni egy nemzeti tragédiából pusztán azért, hogy jelentősen növelje profitját.

Az El Al azt jelezte, hogy jogi csapata meg fogja vizsgálni a vádat és válaszolni fog mindenre a bíróság előtt.

További híreink a témában:

Wizz Air archívumunkért kattints.

 

Source:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük