• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Csontos Bálint Csontos Bálint · 2025.09.06.
· Belföld

Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Lázár János autópálya sebességhatár növelés nemzeti konzultáció KRESZ 2025

Lázár János építési és közlekedési miniszter szerint ideje szembenézni azzal, hogy a magyar autópályákon a gyakorlat rég túllépett a 130 km/h-s sebességhatáron.

Hétfőn, a MÁV–Volán-csoport vezérigazgatójával, Hegyi Zsolttal tartott KözlekedésInfó sajtótájékoztatón arról beszélt: a kormány konzultációt indít, amelyben a lakosság véleményét kérik a sebességhatárokról és közúti kérdésekről.

Gyakorlatban magasabb a sebesség

A tárcavezető elmondta, hogy a valós forgalomban sokszor 140–150 km/h körüli a sebesség, így a jelenlegi 130 km/h-s jogi határ elmarad a gyakorlattól. Szerinte bizonyos autópályaszakaszokon emelhető lenne a sebességhatár, de a társadalmi elfogadás kulcsfontosságú.

„A szakma álláspontja szerint erre van technikai lehetőség, azonban az eddigi lakossági vélemény ezt ellenzi” – mondta a közlekedésügyi miniszter a sajtótájékoztatón.

Kitért arra is, hogy a buszok és a teherautók sebességkorlátját is emelnék: a buszok 100 helyett 110 km/h-val, a 7,5 tonnánál nagyobb teherautók pedig 80 helyett 90 km/h-val közlekedhetnének. Hozzátette, hogy személy szerint azt támogatná, ha a városi forgalomban lassabban, az autópályákon viszont gyorsabban haladnának a járművek, így javítva a közlekedés biztonságát és folyamatosságát.

Lázár János autópálya sebességhatár növelés nemzeti konzultáció KRESZ 2025 M3

Magyarországon a legtöbb autópálya sebességhatára 130 km/h, de a valós forgalmi tempó gyakran gyorsabb ennél. Kép: Wikimedia Commons

Nemzeti konzultáció indul

A kormány átfogó nemzeti konzultációt tervez, amelyben a lakosság kifejezheti véleményét az autópályák sebességhatáráról és a KRESZ fontosabb kérdéseiről. „Online felületet indítunk, ahol a lakosság véleményét várjuk a különböző témákban – mondta a miniszter. – A konzultáció a teljes KRESZ-tartalomjegyzékre kiterjed, és a legfontosabb kérdéseket érinti.”

Az átlagsebesség-mérés kérdésére is kitért: személy szerint nem támogatja annak bevezetését, szerinte ez „kellően genyó rendszer”, amely túlzottan szigorú lenne a sofőrökkel szemben. Mégis hangsúlyozta, hogy az emberek véleménye fontos, ezért a konzultáció során a gyorshajtás szabályozásának részleteit is fel fogják tárni.

Érdemes követni a német példát?

A miniszter a német autópályák szakaszos sebességkorlátozásait is említette példaként. Ott bizonyos szakaszokon nincs fix sebességhatár, csak dinamikus szabályozás van, amely a forgalomhoz és az útviszonyokhoz igazodik, így a személyes felelősség kerül előtérbe. Lázár szerint azonban Magyarországon ezt nehéz lenne elfogadtatni, a közlekedési kultúra és az autópark állapota miatt.

„Ennek a rendszernek a kilakítására Magyarországon nincs társadalmi befogadókészség.”- mondta a közlekedési miniszter.

Ezzel együtt felhívta a figyelmet, hogy a városi utakon a lassítás létfontosságú a balesetek megelőzésében. A statisztikák szerint a súlyos vagy halálos balesetek körülbelül egyharmadáért a nem megfelelő sebességválasztás felelős, a leggyakoribb ok azonban továbbra is az elsőbbség meg nem adása.

Szakértők, köztük Tóth Csaba a Levegő Munkacsoport szakértője is arra figyelmeztetnek, hogy a sebességhatár emelése nem csupán technikai kérdés. „A gyorshajtás nem csak egy technikai dolog – mondta Tóth Csaba a 444.hu-nak. – Súlyosabb a kommunikációs vetülete, az összekacsintás a gyorshajtókkal.” Hozzátette: az, hogy a közlekedési miniszter bizonyos szakaszokon megengedhetőnek tartja a gyorshajtást, más utakra is hatással lehet, és a gyorsabb haladásra ösztönözheti az autósokat. A kormány álláspontja szerint viszont a felelősségvállalás és a valós helyzet figyelembevétele a legfontosabb szempont.

Gyilkosságnak minősítette a gázolást

A miniszter a sajtótájékoztató után kedden a Facebookon is a közúti közlekedésről írt. Kiemelte az Árpád hídi gázolás kapcsán:

„Aki a közutat versenyzésre használja, aki – nyilvánvalóan azzal a szándékkal, hogy átlépje a biztonságos közlekedés határait – kikapcsolja a jármű vezetéstámogató rendszereit, vagy aki másokkal szembeni türelmetlenségből veszélyeztet másokat, (…) az a többi közlekedő életére tör. Az ilyen ember kezében a jármű fegyver, ami emberi életek kioltására alkalmas. Ezért tekintem gyilkosságnak az Árpád hídi gázolást” – írta.

Lázár hozzátette, hogy a KRESZ új tervezetét a teljes közlekedési szabályrendszer felülvizsgálata kíséri, így a gyorshajtás és a biztonságos közlekedés kérdése is a konzultáció és a jogszabály-módosítás középpontjában marad.

Ez is érdekelhet:

  • Autópálya bővítés: hatalmas dugók várhatók Ausztria felé, az érintetteknek olcsóbb lesz a matrica
  • A szeptember 1-jével életbe lépő legfontosabb változások: lakástámogatás, SZÉP-kártya, autópályadíj és még sok más
  • Változnak a BKK menetrendjei az iskolakezdéssel

Kiemelt kép: PrtSc / YouTube – Lázár János

 

Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
felmérés közlekedés Magyarország

Vélemény, hozzászólás? Válasz megszakítása

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Elfelejthetjük a 13%-os béremelést: ennyivel növekedhet a minimálbér 2026-ban

Tovább olvasok
Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Kihagyhatatlan: Budapestről indulva három fővárost fedezhetsz fel egyetlen hajóúton!

Tovább olvasok
Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Nemzeti konzultáció dönthet arról, hogy emeljék-e 140–150 km/h-ra a sebességhatárt az autópályákon

Tovább olvasok
Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Figyelmeztették több iskola tanárát, hogy kizárólag az állami kiadású tankönyveket használhatják

Tovább olvasok
Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Az idegenrendészet kiutasította volna a fülöp-szigeteki anyát, a bíróság mentette meg a családot

Tovább olvasok
Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Magyarország tovább növelte függőségét Oroszországtól: már a behozott olaj 92 százaléka orosz

Tovább olvasok
Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Óriási dinoszauruszfajt találtak Kínában: íme a Huashanosaurus qini

Tovább olvasok
Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tudtad, hogy a neandervölgyieknek volt egy titkos szuperétele a mamutsült mellett?

Tovább olvasok
Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Késes támadás Németországban: Tanárnőre támadt egy diák, a rendőrség meglőtte a támadót

Tovább olvasok
Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Kell ez nekünk? Putyin és Hszi szervátültetésekkel élnének örökké: de mennyire lehetséges ez?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4