Egyenlő munkáért egyenlő fizetést? A szlogen ismerős lehet sokaknak, ám megvalósítani sokkal nehezebb, mint azt elsőre gondolnánk. Ezért is jutott eszébe az európai döntéshozóknak, hogy adminisztratív eszközökkel kényszerítsék ki: ha látom a kollégám fizetését, akkor én is kérhetek annyit, sőt eljövök, ha nem annyit kapok.
Sokkal kisebb a nők fizetése ugyanazért a munkáért
A szakmai kifejezés ezzel kapcsolatban a bértranszparencia, azaz egy átlátható, világos rendszer azzal kapcsolatban, hogy egy adott munka elvégzéséért, egy adott pozíció betöltésekor mi az az elvárható és igényelt bértömeg, amit egy munkavállalónak – nemtől függetlenül – oda kell(ene) adni.
Magyarországon például a statisztikák szerint a nők átlagosan 17%-kal kevesebb fizetést kapnak ugyanazon munkáért, mint a férfiak. EU-s szinten kissé jobb a mutató, 13%, de ez még mindig nagyon távol van a béregyenlőségtől azonos feladatok esetében.
- Minden harmadik magyarnak kevesebbet ér a fizetése, mint egy éve ilyenkor
Az Európai Unió bértranszparencia direktívája egyaránt érvényes lesz a verseny- és a közszférára és jövő októberig ad határidőt a tagállamoknak arra, hogy megalkossák a saját szabályozásukat a fizetések átláthatósága érdekében. Ettől kezdve kell a vállalatoknak azt kimutatni, hogy náluk objektív, nemi szempontból semleges kritériumokon alapul a bérstruktúra, így az elvégzett munka értéke összehasonlítható lesz.

Sokkal jobb, ha tudja a leendő munkavállaló a bérét
Az irányelv kiterjed majd a teljes bérezési rendszerre, tehát bónuszokkal, prémiumokkal, egyéb juttatásokkal sem lehet majd eltüntetni egy-egy munkavállaló valós keresetét.
Ugyanakkor ez nem feltétlenül személyre szabott béreket jelent majd, inkább az a cél, hogy az értékelési és bérezési folyamatok tiszták és egyértelműek legyenek, és ne hagyjanak teret a diszkriminációnak.
- A fizetés csak a negyedik legfontosabb lenne a tökéletes munkahelyen?
A PwC friss kutatása szerint egyébként sem erre vágynak a munkavállalók, hanem annak átlátására, hogy milyen szempontok mentén dönt a vezetőség bérezési kérdésekben. A Profession.hu szerint egyébként már most is 20%-kal hatékonyabbak azok a hirdetések, amelyekben feltüntetik az adott pozícióhoz tartozó ellentételezést, így érdemes mindenképp ebbe az irányba elindulni szerinte a cégeknek önkéntesen is.
Nem jelent még meg a jogszabály
A vonatkozó magyarországi jogszabályok még nem jelentek meg, ezért a PwC és a Profession.hu együttműködést indított segítve a szervezetek felkészülését. A közösségimédia-megjelenések, podcastok, videók, szakmai cikkek és tanulmányok mellett szervezett eseményekből felépülő kampány célja, hogy a cégek számára kapaszkodót nyújtson az EU-s irányelv alapján, amely már most is számos gyakorlati támpontot kínál a transzparens bérezési gyakorlat kialakításához.
Az első videójukban például arra adnak választ, hogy pontosan milyen adatokat is kell majd közzétennie a cégeknek és a munkaerőfelvétel során mikor egy adott pozícióhoz kapcsolódó díjazás kapcsán. A videót itt nézheted meg:
Source: