Szeptember óta Prágában rostokol a Wizz Air sérült gépe

A Wizz Air UK első Airbus A321XLR típusú repülőgépe már több mint két hónapja vesztegel a prágai repülőtéren, miután szeptemberben kemény leszállást hajtott végre – derül ki a Cseh Légiközlekedési Balesetvizsgáló Intézet (UZPLN) előzetes jelentéséből.

Két hónapja a prágai repülőtéren áll a Wizz Air gépe

Az incidens szeptember 11-én történt, amikor a G-XLRA lajstromjelű repülőgép menetrend szerinti járatot teljesített London Gatwick repülőtere és Prága között. A gép jó látási viszonyok között, 10 csomós (kb. 18 km/h) változó irányú szélben hajtotta végre az ILS (műszeres leszállórendszer) szerinti megközelítést a 24-es futópályára.

A megközelítés utolsó szakaszában, amikor a repülőgép mintegy 22 méteres magasságból 10 méterre süllyedt, a süllyedési sebesség hirtelen 60 százalékkal megugrott – 146-ról 234 méterre percenként. A repülőgép végül hat fokos orrmagassággal ért földet, a becsapódás során pedig 2,54 G függőleges gyorsulás keletkezett.

Kevés tapasztalatuk volt a típussal

Wizz Air magyar légitársaság
Illusztráció. Forrás: Wikimedia Commons

Az AIRportál értesülései szerint a gép a földet érés után visszapattant, miközben a szárnyakon automatikusan kinyíltak a spoilerek, így az orrmagasság 9,7 fokra nőtt. Ez a manőver azt eredményezte, hogy a repülőgép farkrésze a futópálya burkolatához ért, mielőtt a gép stabilizálódott volna és lefékezett.

Az UZPLN előzetes jelentése alapján a leszállást az első tiszt hajtotta végre, akinek 450 repült órája volt az A320-as család típusain, de az A321XLR változattal ez volt mindössze a harmadik repülése. A kapitány számára pedig ez volt az első bevetés ezen a hosszú hatótávolságú verzión parancsnokként.

A kemény földet érés után a repülőgép biztonságosan gurult be a terminálhoz, senki sem sérült meg, ám az utólagos ellenőrzés a törzs alsó hátsó részén szerkezeti sérülést tárt fel.

Még nem tudni, mikor repülhet újra

A megsérült gép továbbra is a prágai repülőtéren parkol, és több mint két hónap elteltével sem kezdődtek meg a javítási munkálatok. Egyelőre az sem ismert, mikor térhet vissza a forgalomba. Az A321XLR modell megnövelt hatótávolsága és összetettebb rendszerei miatt a karbantartás és az alkatrészellátás bonyolultabb, mint a hagyományos A321-esek esetében.

A szóban forgó repülőgép a Wizz Air UK első és egyetlen A321XLR típusa, amelyet idén májusban állítottak szolgálatba a légitársaság brit bázisairól induló hosszabb távú járatok fejlesztésének részeként. A típus szolgálata azonban már az indulás után röviddel megszakadt, és a légitársaság egyelőre nem közölte, mikor térhet vissza a gép a flottába.

Chilei légitársaságé lehet a Wizz Air egyik le nem vett gépe

Időközben új fényképek jelentek meg az első olyan három Wizz Air-gépből, amelyet a légitársaság végül nem vett át, és amelyet a chilei JetSMART vásárolt meg. Az egyik ilyen A321-est az Aviasur egyik karbantartó bázisán látták, amint vontatás közben készítettek róla felvételeket – a bázist a JetSMART gyakran használja gépei karbantartására.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük