Több ezer kamion okozhat ma totális káoszt Budapesten: hamarosan indul a tüntetés – frissítve: videó, képek

Az egyik kamionos szakszervezet szerint a kormány előnytelen szerződést írt alá több érdekképviselettel az ún. infrastruktúra díj emelése kapcsán. Ennek következtében a főutakon sokkal többet kell majd fizetniük, ami a kis és közepes magyar vállalkozásokat sújtja majd és közvetetten jelentős áremelkedést hozhat például az élelmiszer kapcsán. A kormány értetlenül áll a több ezresnek beharangozott tüntetés előtt, szerintük a cél az, hogy a gyorsforgalmi utakon bonyolódjon a kamionforgalom, ráadásul erről minden mérvadó szereplővel megállapodtak.

Több ezer kamion zárhatja ma le Budapestet

Több ezer kamion lepheti ma el Budapestet az előre bejelentett M3 bevezető – Róbert Károly körút – Árpád híd – Szentendrei út – Batthyány utca – M0-s autóút – Megyeri híd – M3-as autóút – M3 bevezető – Kós Károly sétány – Állatkerti körút – Hősök tere útvonalon. A terv szerint tüntetésük, illetve felvonulásuk 14 órakor indul majd és 20 órakor ér véget. A sajtó szerint mindez azt jelenti, hogy Budapesten gyakorlatilag nem lesz érdemes ma délután autóba ülni, mert az egész városban totális közlekedési káosz várható, írja a Blikk.

A HVG szerint már hosszú sorokban közelítenek a tüntetők a főváros felé az M3-as autópályán. Az autópályán a forgalmat nem akadályozzák, a külső sávban haladnak. A portál munkatársai képet is közöltek az egyik karavánról.

A legutóbbi taxistüntetés óta példátlan lépésre az egyik szakmai érdekképviselet tagjai szánták el magukat miután a kormány december 19-én aláírta hat másik szereplővel az útdíjak 2026. évi emelésére vonatkozó megállapodást. Lázár János közlekedési miniszter ennek kapcsán korábban az Országgyűlés szabizottsága előtt kifejtette, hogy céljuk a gyorsforgalmi utakra terelni a kamionforgalmat.

Figyelem: Változik a közlekedési rend az év végi ünnepek idején – erre érdemes figyelni
Káoszba döntheti a budapesti közlekedést a ma délutáni tüntetés. Fotó: BKK

A magyar fuvarozók nem tudják kitermelni az emelést?

Januárban ezért több mint 50%-os emelést javasoltak a teherfuvarozók számára a főutakra vonatkozatva, illetve 4,3%-os emelést az autópályák kapcsán. A tárgyalások azóta is folynak, december 19-én végül abban állapodtak meg, hogy az autópálya-használati díjemelés marad, a főutakra vonatkozó pedig két lépcsőben kerül bevezetésre és 35%-ra mérséklődik. Emellett bizonyos főutakról a kormány ki is tiltja a kamionforgalmat.

Orosz Tibor érdekvédő szerint félő, hogy az intézkedés 2000 forintra emelheti a kenyér árát. Azt is hozzátette, hogy a megállapodás alapvetően a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének elnökével, Barna Zolttal köttetett, aki egyben a Waberer’s nevű fuvarozó óriás igazgatója is. A cég tulajdonosa pedig nem más mint Tiborcz István, Orbán Viktor miniszterelnök veje.

Orbán Viktor Forint Tiborcz István Fidesz Kárpátalja brüsszel
A miniszterelnök veje, Tiborcz István hazánk negyedik leggazdagabb embere. Forrás: Facebook / Orbán Viktor

Szerinte a megállapodás értelmében a kis és közepes vállalkozások, akiket ki akarnak szorítani a piacról sokkal hosszabb utat kell majd megtegyenek két város között, hisz az autópályákat kell majd választaniuk. Ez pedig drágítani fogja szolgáltatásukat. Arra már Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő hívta fel a figyelmet, hogy egyedi döntésekkel a kormány engedélyezheti majd bizonyos cégeknek a most egységesen tiltott főutakon is a fuvarozást, ám ezt az engedélyt szerinte majd csak a kormányközeli vállalkozások kapják meg, aminek következtében magyar kis- és középvállalkozások kényszerülhetnek csődbe.

A kormány nem érti a felháborodást

Orosz Tibor ezért ma délutánra régóta nem látott kamionos felvonulást szervezett Budapestre. Szerinte több mint 2000 teherfuvarozó jelenik majd meg az M3-as bevezetője és a Hősök tere között, amivel gyakorlatilag több órára káoszossá válna a közlekedés a fővárosban. A tüntetést a rendőrség tudomásul vette és a közlekedők megértését kéri az esetleges torlódásokért.

A Lázár János vezette tárca ugyanakkor értetlenül áll a fejlemények előtt. Szerinte hét fuvarozói szervezet írta alá a megállapodást, Orosz tüntetését pedig egyéni akciónak nevezték, amivel a köznyugalmat akarják megzavarni. A tárca szerint a cél, hogy “a nemzetközi tranzitforgalom minél nagyobb mértékben a 2×2 sávos úthálózaton bonyolódjon le”. Lázár szerint erre azért van szükség, mert különben a teherforgalom tönkretenné az újonnan épített főutakat és zavarná a lakosságot. Emellett még azt a kedvezményt is megadták, hogy aki főúton fuvarozik csak március 1-től fizessen lényegesen többet annál, mint idén. Orosz Tibor szerint azonban ezzel nincsenek előrébb.

Kamionos tüntetés Budapesten
Megbéníthatja a fővárost a mai tüntetés. Forrás: depositphotos.com

A Tisza Párt nem nyilatkozott

Az ellenzéki Demokratikus Koalíció közleménye szerint már el is kezdték kirúgni a sofőröket a szállítmányozási cégek az emelés miatt. Dobrev Klára, a párt elnöke azt is hozzátette, hogy az intézkedés miatt sokkal drágább lesz az élelmiszer, “megemelt útdíjakat pedig a boltokban fogjuk megfizetni a végén”. A DK kemény intézkedéseket ígért az ügyben a kormányváltás esetén, ám a közvélemény-kutatások alapján erre minimális esélyük van, hisz a parlamentbe való bejutási küszöb (5%) körül egyensúlyoznak.

Az Orbán rendszer leváltására jelenleg egyetlen magyarországi politikai formációnak van esélye, a Tisza Pártnak. Ők azonban nem nyilatkoztak még ebben a témában.

Frissítés: jönnek a kamionok, rengetegen vannak

A Több, mint Kamionos Facebook-oldal közzétett néhány képet és egy élő videót is arról, hogy mennyire sok kamionos érkezik a fővárosba a ma délutáni tüntetésre. Tényleg nem lesz egyszerű közlekedni ma Budapesten:

És az ígért élő videó:

További, közlekedéssel kapcsolatos híreinkért kattints.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük