• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Szerk Szerk · 2021.10.15.
· Belföld

Ünnepélyesen is megkezdődött a Budapest-Belgrád vasútvonal korszerűsítése

Ünnepélyes alapkőletétellel és az elhasználódott vasúti pálya egy részének elbontásával vette kezdetét ma Kiskunhalas állomáson a Budapest-Belgrád vasúti korszerűsítés magyarországi szakaszát érintő kivitelezés előkészítő fázisa. A kérdés már csak, hogy mikor fog megtérülni a beruházás.

A MÁV-Start közleményéből kiderül: a Soroksár és Kelebia országhatár közötti felújítás érintettségében elkezdődött a szükséges szakanyagok, betonaljak, zúzottkő, sín szállítása, tárolása – elsőként Kisszálláson, majd ezt követi a munkaterületek előkészítése a meglévő, elhasznált állapotú vasúti pálya elbontásához.

A korszerűsítés több mint 150 kilométeres szakaszán – a kétvágányú pálya megépítésével – összesen 339 vágánykilométer hosszban valósul meg a vasútfejlesztés. A kivitelezés előkészítő szakasza az elkövetkező hónapokban nem érinti a vasúti utazási lehetőségeket, a vonatok továbbra is a meghirdetett menetrend szerint közlekednek.

Mint ismert: a Soroksár és Kelebia országhatár közötti vasúti korszerűsítés finanszírozását biztosító támogatási szerződést az Innovációs és Technológiai Minisztériummal 2020 tavaszán kötötte meg a MÁV, ezt követően 2020 júliusában kezdődött el a tervezés és engedélyeztetés, a beruházásnak 2025-re kell elkészülnie.

Budapest-Belgrád vasútvonal

Fotó: MÁV-Start

A vasútvonal az építés és kétvágányúsítás után mind az utasok, mind pedig az áruszállítás számára versenyképes szolgáltatást nyújt majd. 160 km/óra lesz az engedélyezett sebesség, ehhez 188 ezer négyzetméter zajvédő fal épül. Az újonnan épített peronok magassága a sínkorona felett 55 cm magas lesz, amely minden utas számára biztosítja az akadálymentes be- és kiszállást az esélyegyenlőség érdekében. Öt új állomásépület lesz: Délegyházán, Kiskunlacházán, Dömsödön, Fülöpszálláson, Kiskőrösön; továbbá a mostani, meglévő épületet felújítják Soroksár, Dunaharaszti, Taksony, Dunavarsány, Kunszentmiklós-Tass, Szabadszálás, Kiskunhalas és Kelebia vasútállomásain, ezen felül 410 új P+R, 440 új B+R parkoló áll majd az utazók rendelkezésére.

A még nagyobb fokú biztonságot, és az Európában elvárt kölcsönös átjárhatóságot az ETCS 2 (European Train Control System) egységes, európai vonatbefolyásoló-rendszer és új, korszerű biztosítóberendezések fogják garantálni. Fejlesztik az utastájékoztatást, új élet- és vagyonvédelmi berendezéseket telepítenek, peronkamerákkal növelve a biztonságot.

A teherszállítás számára az új pálya lehetővé teszi majd a 225 kN tengelyterhelést és az állomásokon a tehervonati fogadóvágányok 740 méter hosszú vonatok közlekedtetésére lesznek alkalmasak.

Budapest-Belgrád vasútvonal

Fotó: MÁV-Start

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

Kínai befektetők, kínai hitelből, kínai építtetők

Mint írják: mindezt egy olyan nemzetközi konzorcium valósítja meg, amelyben jelentős kínai szereplők is vannak:

“egyedülállóan komplex elméleti szaktudással és óriási gyakorlati tapasztalattal, a legkorszerűbb vasúti technológiákkal a birtokukban, bizonyítva a már megépített kínai gyorsvasúti hálózattal, amelynek a hossza már 38 000 km-nél is több, ez a 70 százaléka teljes világhálózatnak.”

Palkovics László, a Budapest-Belgrád projekt kormánybiztosa, innovációs és technológiai miniszter a beszédében kiemelte:

„A Budapest-Belgrád vasúti korszerűsítés és kapacitásbővítés egyszerre gyarapítja a nemzetgazdaságot, a hazai zöld közlekedéstechnológiát, bővíti a magyar-kínai és magyar-szerb kapcsolatokat is. A kötött pályás teherszállítás versenyképességének megerősítése hozzájárul a közlekedészöldítési erőfeszítések sikeréhez és a 2050-re kitűzött klímasemlegességi cél eléréséhez.”

Budapest-Belgrád vasútvonal

Fotó: MÁV-Start

Palkovics szerint a hazai vasútprogram kiemelt céljai közé tartozik, hogy Magyarország a földrajzi helyzetéből adódó lehetőségekkel élve Közép-Európa teherszállítási, logisztikai és elosztó központjává váljon. Hozzátette: a tranzitkapacitások jobb kihasználtságának feltételét és eszközét az jelenti, ha a lehető legnagyobb mértékben kapcsolódunk be az Európa és Kína közötti, növekvő forgalom lebonyolításába.

Jobb lesz mint a bécsi vasútvonal

Homolya Róbert, a MÁV-Volán csoport elnök-vezérigazgatója elmondta:

A felújítással Budapest és Belgrád között jobb vasúti pálya áll majd a rendelkezésünkre, mint Budapest és Bécs között, hiszen több mint 140 km-en 160 km/h-s lesz az engedélyezett sebesség.

Hozzáfűzte: a Budapest és Belgrád közötti vonatok esetében a jelenlegi nyolc óráról 3,5 órára csökkenhet a menetidő; belföldön a távolsági vonatok egy órával rövidebb idő alatt tehetik majd meg a 160 km-es szakaszt a főváros és Kelebia között, illetve a budapesti elővárosi utasok is akár húsz perces menetidő-csökkenéssel is számolhatnak Kunszentmiklós-Tassig. Javul a menetrendszerűség, és a vonal átbocsátóképességének növekedése révén versenyképessé válik a vasúti áruszállítás, így csökken a környezet terhelése, a levegő szennyezése is.

Budapest-Belgrád vasútvonal

Fotó: MÁV-Start

A projekt megvalósítása a több mint egy évszázada megkezdett munka befejezésének is tekinthető, amire a kormányzati szerepvállalás, a MÁV-val tavaly megkötött támogatási szerződés és a kínai Eximbank által biztosított előnyös és biztonságos hitelszerződés ad lehetőséget.

– mondta Homolya.

Az alapkőletétel után megkezdték az elhasználódott vasúti pálya elbontását.

A projektet ugyanakkor rendkívül sok kritika írta. Ezek egyik, hogy a vasútvonal a legóvatosabb becslések szerint legkorábban 130, legkésőbb 2400 év múlva hozza be a felújítás költségét, ami körülbelül 700 milliárd forint lesz.

A bizonytalanság érthető, hiszen az Országgyűlés titkosított minden, a felújítással kapcsolatos szerződést.

háros
Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok

Utoljára 60 éve nyúltak hozzá

A Budapest–Kunszentmiklós-Tass–Kelebia vasútvonal jövőre lesz 140 éves, az utolsó felújítása az 1960-as években történt meg. 100 km/h-s sebességnek megfelelő paraméterek szerint épült, de ma már csak pár kilométeren lehet ezzel a sebességgel közlekedni, mert a vonal mintegy kilencven százalékán 80, 60, 40, 20 vagy 10 km/h-s sebességkorlátozások vannak érvényben, és a folyamatos terheléstől a korlátozások mértéke és mennyisége várhatóan nőne is a felújítás nélkül.

Az alépítmény, az ágyazat és a sínek elhasználódott állapota miatt gyakran az időjárási körülmények is megnehezítik a közlekedést. Mindez nemcsak hosszabb menetidőt, hanem a pályakapacitás jelentős mértékű csökkenését is jelenti, ami elsődlegesen az áruszállítást érinti kedvezőtlenül.

A vasútvonalat 1882-ben adták át Budapest és Szabadka között, az utasforgalma rendkívül dinamikusan fejlődött, ezért az 1910-es évek elején az átbocsátóképesség növelése érdekében a második vágány megépítését tervezték. Ferencváros és Kiskunlacháza között üzembe is helyezték a második vágányt és Kunszentmiklós–Tassig is helyén volt az új sínpár, azonban az I. világháborút lezáró trianoni békeszerződés a fővonalat Kelebia és Szabadka között vágta el. A határváltozás és a két ország közötti ellentétek miatt a kelebiai vasút forgalma jelentősen visszaesett. A vesztett háborút követően a vonal forgalmának növekedése még távlatban sem volt várható, így az infláció, a MÁV katasztrofális pénzügyi helyzete, valamint a sínanyag hiánya következtében a 2. vágányt felbontották, hogy más vonalakon felhasználhassák, mert ott nagyobb szükség volt rájuk.

Érdemes elolvasniTöbb mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének
Írd meg a véleményed, kattints ide és kommentelj!
közlekedés MÁV Szerbia vasút vasúti közlekedés

Comments are closed.

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
<strong>Kim Dzsongun lánya és a többiek: a történelem leghíresebb diktátorgyerekei</strong>

Kim Dzsongun lánya és a többiek: a történelem leghíresebb diktátorgyerekei

Tovább olvasok
Újabb borzalmas repülőbaleset a magyar határnál, több áldozat is van – képek

Újabb borzalmas repülőbaleset a magyar határnál, több áldozat is van – képek

Tovább olvasok
Így néz ki a legnépszerűbb kutyafajták rangsora Magyarországon

Így néz ki a legnépszerűbb kutyafajták rangsora Magyarországon

Tovább olvasok
Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Budapest a 3. legjobb választás, ha kerékpározni szeretnél Európában!

Tovább olvasok
Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Újabb híres színész járja Budapestet: itt tűnt fel a hétvégén

Tovább olvasok
Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Ha lehet, kerüld el ezt a forgalmas autópályát mától: brutális dugók várhatók

Tovább olvasok
Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Magyarországon tűnt el ez a külföldi: nem ért magyarul, így tudod jelezni, ha láttad – frissítve

Tovább olvasok
Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Megnyílt a kínai Dehua fehér porcelán kiállítás Budapesten

Tovább olvasok
Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Rejtélyes tűzgömb Kína felett: a világon először lelőttek egy meteort légvédelemmel? – VIDEÓ

Tovább olvasok
Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Hatalmas honvédségi átcsoportosítások: harcszerű menetek az utakon, autópályákon, Budapesten!

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4