Óriási az érdeklődés a Nyugati pályaudvar és környezetének megújítására kiírt nyílt, nemzetközi építészeti tervpályázaton! A zsűrinek nehéz dolga lesz: 36, köztük több világhírű építésziroda jelentkezett a feladatra – írja Fürjes Balázs saját Facebook-oldalán.
“Ázsiából, Amerikából és Európából is jelentkeztek. Japántól kezdve Spanyolországon, Litvánián, Svédországon, Hollandián és Franciaországon át egészen Nagy-Britanniáig jönnek a pályázók. Külön öröm, hogy 15 magyar iroda is rajthoz áll önállóan vagy külföldi építészirodákkal közösen”
– írja Budapest és fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára.
Úgy vélte: Budapest van annyira érdekes és titokzatos hely, hogy egy komoly kihívásra a legnagyobbak is felfigyeljenek. Ám ez még mind kevés ahhoz, hogy tényleg elinduljanak egy budapesti tervpályázaton. Ahhoz az is kell, hogy a pályázatot világszínvonalúnak, profinak és tisztességesnek tartsák. Különben nem pazarolnak rá energiát. E három feltétel most együttesen teljesül, ezért az óriási túljelentkezés.
Hozzátette: az elmúlt 15 évben Európa nagy történelmi vasútállomásainak megújítását megtervező irodák szinte mind indulnak.

Budapest, 2021. november 2.
Az Esztergom és Budapest között közlekedõ elsõ emeletes vasúti járat a Nyugati pályaudvaron 2021. november 2-án.
MTI/Máthé Zoltán
Nyugati volt, fő lesz
A jelentkezők egy része olyan futó nagy európai, brit és ausztrál metró- és vasútfejlesztési projektekben is érintett, mint a Grand Paris Express (a metróhálózat kiterjesztése a francia főváros tágabb környékére), a Crossrail Londonban és környékén vagy a sydney-i metró új állomásainak tervezése. Referenciáik között ott az új bécsi, amszterdami, zürichi vagy éppen a rotterdami főpályaudvar. És London megújult ikonikus vasútállomásai is: a King’s Cross, a St. Pancras vagy éppen a London Bridge.
Az államtitkár értékelése szerint a “fejlesztés eredményeként a Nyugati lesz a magyar főpályaudvar, ahol majd randevút ad egymásnak a múlt és a jövő”.
A pályaudvar 1877-ben átadott, impozáns, történeti csarnoka Gustave Eiffel tervezőirodájának munkája. Acélszerkezete már a 19. század végén is igazi építészeti bravúrnak számított!
A jövő pedig az a 21. századi, korszerű vasúti mélyállomás, amit a csarnok alatt építünk, a Városligetig tervezett zöldfolyosó és a pályaudvar épülete mellett születő vadonatúj városrész.
Mint írja: a 36 jelentkező építésziroda és mérnöki konzorcium közül a szakmai előszűrés alapján 12 iroda adhat majd be részletes pályázatot a Nyugati és környezete megújítására jövő márciusig.
Alagúttal érkezhetünk meg a 21. századba
Mint ismert: megkezdődött a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar alatti vasúti alagút előkészítése, amivel egy több mint 100 éves terv válhat valóra.
Az Európai Unió közbeszerzési honlapján még októberben jelent meg a Budapest Fejlesztési Központ közbeszerzési felhívása az alagút kapcsán környezeti hatásvizsgálat elvégzésére és a környezetvédelmi engedélyek megszerzésére. Az előkészítést az Európai Unió közvetlen forrásokkal támogatja, a Kormány segítségével benyújtott pályázatunkkal a többi tagállam hasonló beruházásaival versenyezve nyertük el a támogatást.
“A Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút rendkívül érzékeny, sűrűn lakott, belvárosi területen, illetve a Duna alatt épül, számos környezetvédelmi kérdésre kell megnyugtató választ találni”
– írt még korábban Vitézy Dávid ennek kapcsán. A Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója úgy vélte: a Duna-alagút környezeti hatásvizsgálatára és az ahhoz kapcsolódó műszaki vizsgálatokra az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) nevű alapból az EU-tól 500 millió forintnyi forrás érkezett, a kormány ehhez ugyanekkora önrészt biztosított.
“Tehát nem az történt, mint a legtöbbször, hogy az országnak jutó uniós támogatáson belül kapott egy fontos cél forrást, hanem a magyar kvótán felül sikerült pénzt szerezni minden más uniós tagállammal versenyezve – olyan projektekkel került az alagút versenyhelyzetbe, mint a Lisszabon–Madrid nagysebességű vasút előkészítése vagy épp Zágráb vasúti csomópontjának fejlesztési stratégiája.”
– mondta Vitézy, ugyanakkor felhívta a figyelmet arra, hogy a vasúti alagút megépítéséről nem született még végleges kormányzati döntés.

Érdemes elolvasniKelenföld és Százhalombatta közötti megújított vasúti pályán már 120-szal is közlekedhetnek a vonatok
Több mint 100 éves terv megvalósítására várunk
Az alagút építésére az első javaslat 1902-ből származik, hisz már akkor, a Keleti pályaudvar elkészülte után kevesebb mint 20 évvel is látszott: a fejpályaudvarok a vasútfejlesztés korlátai, de már az 1860-as években tervezték a Nyugati és a Déli pályaudvar ősének összekötését, bár akkor még a Duna fölött, zömmel felszínen. A világháborúk és a szovjet mintájú metróépítést erőltető szocialista közlekedéspolitika miatt az elképzelés háttérbe szorult a 20. században, de az elővárosi vasutak térnyerésével, az egyre fokozódó szuburbanizációs nyomással újra napirendre került az elmúlt években, hisz a fejpályaudvarok a vonatok sűrítésének korlátját jelentik.

Fotó: Vitézy Dávid Facebook-oldala
Vitézy emlékeztetett: a Kelenföld és a Nyugati pályaudvar közötti vasúti alagút kitalálása, előkészítése 2020 novembere óta folyik, akkor írtuk alá a szerződést a magyar-svájci-holland-brit tervezőcsapattal a részletes műszaki vizsgálatokra és a megvalósíthatósági tanulmányra.
Aki többre is kíváncsi a vasúti alagúttal kapcsolatban, az ezen a linken megtekintheti az október 6-ai egy konferenciát.
Körvonalazódni látszanak a tervek: eszerint elegendő kétvágányú alagutat fúrni 4 és 6 vágányos állomásokkal a két végén. Vitézy szerint ezen is biztosítható óránként és irányonként 20 vonat áthaladása, ami elegendő a célok eléréséhez.
Több mint száz éves terv adhat új lendületet Budapest közösségi közlekedésének/show]
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Régi magyar megszólítások és köszönések, ahogy ma már ritkán hallani őket
Tényleg egy magyar királyról mintázták Lancelot lovagot? Egy izgalmas történelmi párhuzam
Csillagközi látogató lépett be a Naprendszerbe
Megnyílt Budapest első élelmiszer-outletje
Omladozik az egri vár másolata – a rendkívüli haditettről forgatott hatalmas sikerű film helyszínén jártunk
Rendkívüli: Több tízezer utas járatát törölték, budapesti járatokat is érint a francia sztrájk