Egy cigaretta okozta az egyiptomi repülőgép-szerencsétlenséget
Egy most közzétett vizsgálat megállapította, hogy az EgyptAir Párizsból Kairóba tartó MS804-es járatának 2016-os balesetét, amelyet az egyiptomi hatóságok eredetileg terrorcselekménynek minősítettek, egy cigarettázó pilóta okozta, olvasható az Al Jazeera oldalán.
A repülőgép 2016. május 19-én tűnt el a Földközi-tenger felett, Kréta és Észak-Egyiptom partjai között 66 utassal és a személyzettel a fedélzeten, akik mindannyian életüket vesztették a katasztrófában. A roncsok felkutatása mintegy egy hónapot vett igénybe.
Az egyiptomi nyomozók először azt mondták, hogy robbanóanyag nyomait találták a maradványok között. A kairói főügyész sürgős állambiztonsági vizsgálatot rendelt el, de ennek megállapításait soha nem hozták nyilvánosságra.
A francia szakértők által összeállított és a párizsi fellebbviteli bírósághoz eljuttatott bizalmas, 134 oldalas nyomozati dokumentum most a pilóták cigarettázottságának tulajdonítja a baleset okát.
A Corriere della Sera olasz lap birtokába jutott jelentés szerint a másodpilóta oxigénmaszkját „sürgősségi” üzemmódban hagyta a „normál” helyett egy karbantartó mérnök.
A cigaretta hatására az oxigén meggyulladt, ami tüzet okozott a pilótafülkében. A jelentés szerint nem sokkal a repülő eltűnése előtt a gép érzékelőrendszere füstre figyelmeztetett a gép elején.
Az ACARS rendszer, amely rövid üzeneteket továbbít a repülőgépek és a földi állomások között, két másodperc alatt hét jelentést küldött, köztük a repülési manőverezési mechanizmusok szempontjából kulcsfontosságú számítógépes rendszer hibás működésére vonatkozó figyelmeztetést.
A jelentés szerint sem a pilóta, Mohammed Saied Ali Shokair, sem a másodpilóta, Mohammed Ahmed Mamdouh Assem nem kért segítséget.
A baleset idején a hatóságok maximális készültségben voltak a nemrég történt párizsi Bataclan koncertteremben és egy Brüsszelben történt terrortámadás miatt.
Terrorcselekmény gyanújára hivatkozva az egyiptomi hatóságok nem hozták nyilvánosságra megállapításaikat és a nemzetközi jog által előírt egy éven belül nem készítettek jelentést.
A francia Polgári Repülésbiztonsági Vizsgáló és Elemző Iroda (BEA) végezte a repülőgép fekete dobozából kinyert adatok vizsgálatát, de a kormányközi megállapodások megakadályozzák, hogy a francia hatóságok – akik hivatalosan nem felelősek a nyomozásért – bármilyen információt kiadjanak.
A Nemzetközi Polgári Repülésről Szóló Egyezmény (ICAO) értelmében a vizsgálatot végző országnak az incidenstől számított 12 hónapon belül nyilvános jelentést kell készítenie. Ha ezt nem tudja megtenni, az esemény minden évfordulóján előzetes jelentést kell közzétennie.
Az egyiptomi hatóságok soha nem hozták nyilvánosságra megállapításaikat, a francia hatóságok pedig semmilyen információt nem közölhettek, annak ellenére, hogy a balesetben 15 francia állampolgár vesztette életét.
A sajtó 2017 májusában idézett egy, a francia nyomozáshoz közel álló forrást, aki azt mondta, hogy a gép fedélzetén nem találtak robbanóanyagra utaló nyomokat.
Egy – egyébként igen ritka – nyilvános nyilatkozatában a BEA 2018 júliusában azt mondta, hogy „a legvalószínűbb feltételezés az, hogy a repülési idő alatt tűz keletkezett a pilótafülkében, ami gyorsan terjedt és ami a repülőgép feletti irányítás elvesztéséhez vezetett”.
Mindazonáltal azt mondta, hogy „szükséges az incidensről készült zárójelentés, hogy az egyiptomi hatóságok elé tárhassák az esetleges véleménykülönbségeket, ahogyan azt a nemzetközi szabályozás is meghatározza”.
https://hellomagyar.hu/2022/04/09/landolas-kozben-tort-darabokra-a-dhl-repulogepe-video/
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Íme Egyiptom kevésbé ismert piramisai a Középbirodalom korából
Miért Csókolózunk? Az Evolúciós Gyökerek a „Gondozó Végső Csókja Hipotézisben” Rejlenek
Noé bárkájához vezethet el a lenyűgöző 3000 éves térkép
Elhunyt szeretteinkkel beszélgetni AI segítségével? – A „digitális feltámadás” etikátlan, illegális és nem segít a gyász feldolgozásában
A Magyarábiak – Magyarország legmesszebbi gyermek
Levélgereblyézés: miért jobb, ha idén ősszel kihagyod a kertészkedés ezen részét?