Magyarországig érnek a legújabb dízelbotrány szálai

A németországi, az olaszországi és a magyarországi ügyészség a Reuters szerint házkutatásokat tartott több helyszínen, köztük Esztergomban is. Olyan eszközök használatának nyomait keresték, mely hamis képet ad a Suzuki dízelmotoros járműveinek károsanyag-kibocsátásáról, hogy a szint megfeleljen az Európai Unió előírásainak.

A német ügyészség szerdai közleménye szerint a nyomozásban érintett a Suzuki, a Stellantis, ami a világ 4. legnagyobb autógyártója és amely a kérdéses motorokat szállította, illetve a Marelli, egy japán, autóalkatrészeket gyártó cég, amely ezekhez az erőforrásokhoz szállított alkatrészeket.

A kutatásokat Németországban, Olaszországban és Magyarországon folytatják az Eurojust, az Európai Büntető Igazságügyi Együttműködési Ügynökség összehangolt fellépésének részeként.

Az Eurojust szerint a razziákat “egy japán gyártó autóinak motorjaiban alkalmazott, hibás emissziós eszközök használatának megakadályozása érdekében hajtották végre”.

“Az eszközöket állítólag nagyszámú kocsi olasz gyártmányú dízelmotorjaiban helyezték el, amik működésük közben azt a benyomást keltették, hogy a járművek nitrogén-oxid-kibocsátása megfelel az uniós előírásoknak” – közölte a hivatal.

A motorokat ezután egy magyarországi gyártóüzemben szerelték be az autógyártók különböző modelljeibe – tették hozzá.

A németországi európai központtal rendelkező japán Suzuki szóvivője elmondta, hogy a vállalat és a helyi vezetés “együttműködik a nyomozó hatóságokkal”.

A szóvivő hozzátette, hogy a cég nem nyilatkozhat bővebben, mert a vizsgálatok folyamatban vannak.

A Stellantis közölte, hogy leányvállalatát, az FCA Italy-t egy frankfurti vizsgálat részeként felkérték, hogy szolgáltasson információkat és dokumentumokat “a Suzukinak szállított dízelmotorokban egy állítólagosan meg nem engedett károsanyag-kibocsátás-szabályozó szoftver használatával kapcsolatban”.

“A cég továbbra is teljes mértékben együttműködik az ügyben folyó vizsgálatokban” – áll az autógyártó közleményében.

A Marelli egy közleményben szintén közölte, hogy aláveti magát a nyomozásnak.

“A Marelli biztos abban, hogy tevékenységünket mindig az előírásoknak megfelelően végeztük” – írta a cég.

A Stellantis tavaly közölte, hogy egy párizsi bíróság vizsgálatot indított az FCA Italy ellen 2014 és 2017 között dízelüzemű járműveik értékesítésével kapcsolatos fogyasztói csalás vádjával.

A Stellantis 2021 elején jött létre a Fiat Chrysler és a francia PSA egyesülésével.

Hasonló illegális szoftverek, használata eredményezte a Volkswagennél 2015-ben a “dízelgate” botrányt, amely az eddigi legnagyobb ilyen típusú eset volt.

A Volkswagen a vizsgálatok során elismerte, hogy az eszközt a dízelmotorok tesztelésére használta és elmondta, hogy az ügyben világszerte 11 millió jármű érintett. A járműfelújítások, a pénzbírságok és a jövőbeni jogi követelések eddig több, mint 40 milliárd dollárjába került a német autógyártónak.

dacia
Read alsoMegvan a tízmilliomodik Dacia

Source: