• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint Mayer Jácint · 2022.09.24.
· Utazás

Vasúttörténeti Park kis masinisztáknak és korosabb kazánfűtőknek

Részlet a Vasúttörténeti Parkból

Részlet a Vasúttörténeti Parkból, Fotó: Mayer Jácint

A vasútrajongást nem lehet időben elkezdeni. Az egész aprók már bölcsődés korban elkerekedett szemmel ülnek Thomas a gőzmozdony előtt és követik kedves napi kalandjait a fűtőház lakóinak. Aztán következik az első utazás a Gyermekvasúton, megismerkednek a nagy pályaudvarok életével, és nincs visszaút annak, „akit a mozdony füstje megcsapott”.

A legendás 424-es

A legendás 424-es, Fotó: Mayer Jácint

Magyarországról általánosságban elmondható a veterán járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok autók, motorkerékpárok, autóbuszok, vagy mozdonyok. Rozsdás ócskavasak születnek újjá igényes és aprólékos munkák következtében második életükre.

411.118-as gőzös

411.118-as gőzös, Fotó: Mayer Jácint

A Vasúttörténeti Park Magyarország egyik különleges, világviszonylatban is egyedülálló múzeuma és programhelyszíne, a gyermekes családok kedvelt szórakozóhelye. A skanzen fő vonzereje az interaktivitásban rejlik. Itt igazi gőzmozdonyok sorakoznak, amelyek vezetőfülkéjébe fel lehet szállni, ki lehet őket próbálni. A vendégek utazhatnak a 411-es nagy gőzössel, tehetnek egy kört a fordító-korongon, kipróbálhatják erejüket egy korabeli kézihajtányon. A kisebbek álma a kerti vasút, amely 850 méter hosszan kanyarog a park területén alagúton át, majd kis tó feletti hídon keresztül tér vissza a kiinduló állomásra.

Fordító

Fordító, Fotó: Mayer Jácint

A mozdonycsodák birodalmában állomásozó legrégebbi gőzmozdony több mint 130 éves, a gyerekek még a kerék tetejét sem érik fel. Hatalmas élmény látni a monumentális gépek között szaladgáló leendő kis masinisztákat, akik gyakran azonosítják a Thomas mese szereplőivel a valós vasparipákat, mint Hiroval a 424-es gőzöst, a Spencerrel az áramvonalas 242-est, vagy a főhőssel valamelyik mellékvonali kismozdonyt.

A Vasúttörténeti Park

A Vasúttörténeti Park, Fotó: Mayer Jácint

A Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét 1999. november 22-én rakták le. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, a MÁV Rt. és a MÁV Nosztalgia Kft. támogatásával közel nyolc hónap alatt megvalósult a beruházás és 2000. július 14-én meg is nyitotta kapuit Európa első interaktív vasúti parkja. A Park 70.000 m2 alapterületen száznál is több vasúti járművet, és a vasút üzemeltetéséhez szükséges berendezést mutat be az egykori Északi Fűtőház vontatási telepén. Az eredetileg ikerfűtőháznak épült 22 és 34 állásos Északi fűtőházból mára csak a nagyobb maradt meg, a kisebb, 22 állásos a második világháború során megsemmisült, de fordítókorongja és mozdonyállásai ma is ott vannak a nagyobb épület tőszomszédságában.

Csajka sínautó

Csajka sínautó, Fotó: Mayer Jácint

A járműkuriózumok gyűjteményében találhatunk ötven ritka mozdonyt és egyéb vasúti járműveket: sínautókat, kézi-és motoros hajtányokat, mérőkocsit, gőzdarukat, hóekéket, hómaró gépeket és egyéb különlegességeket. Az állomány az 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamosmozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez.

A Szent Jobb-ereklyeszállító vagon

A Szent Jobb-ereklyeszállító vagon, Fotó: Mayer Jácint

Érdemes említést tenni a II. világháborúban megsemmisült Aranyvonat újraépített Szent Jobb-ereklyeszállító kocsijáról, mely 2020. augusztus 20. óta látható a Vasúttörténeti Parkban. Az ereklyeszállító kocsit a kormány megbízásából, a Magyar Nemzeti Múzeum irányításával a Dunakeszi Járműjavítóban építették újra 5 év alatt, az eredetivel megegyezően, de a mai vasúti közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelően.

A Malom-tó
Érdemes elolvasniA földfelszín alatti és feletti tavak városában jártunk, Tapolcán

Európa legnagyobb vasúttörténeti múzeuma mára Budapest egyik kihagyhatatlan turisztikai nevezetessége lett nemcsak megrögzött vonatrajongóknak. Gyakran szolgáltat helyszínt mozdonytalálkozóknak, gyermeknapoknak, nosztalgia járatoknak, vagy akár esküvőknek is. A hatalmas területen kialakított szabadtéri múzeum változatos programjaival egész napos látnivalót ígér.

Galéria

A Garamvölgyi Czukorgyár gőzöse
A Garamvölgyi Czukorgyár gőzöse, Fotó: Mayer Jácint
A fűtőház és a fordítókorongja
A fűtőház és a fordítókorongja, Fotó: Mayer Jácint
Nohab
Nohab, Fotó: Mayer Jácint

Munkában a kis Nohab
Munkában a kis Nohab, Fotó: Mayer Jácint
Munkában a kerti kisvasút
Munkában a kerti kisvasút, Fotó: Mayer Jácint
Kis fűtő munka közben
Apró fűtő munka közben, Fotó: Mayer Jácint

Hóeke
Hóeke, Fotó: Mayer Jácint
Kandó-rendszerű villamosmozdony
Kandó-rendszerű villamosmozdony, Fotó: Mayer Jácint
Élet a fűtőházban
Élet a fűtőházban, Fotó: Mayer Jácint

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest képgaléria utazási kalauz
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

  • Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

  • Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

  • Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

  • A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

  • A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Kapcsolódó cikkek

Nevsehir
2025.05.18.

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben


Olvasson tovább
repülőtér Pécs-Pogány Universal Air Magyarország légitársaság
2025.05.16.

Egy népszerű légitársaság leállítja menetrend szerinti magyarországi járatait


Olvasson tovább
Török workshop Budapest
2025.05.16.

Törökország egész éves úti célként népszerűsíti magát Magyarországon


Olvasson tovább
dubrovnik horvátország
2025.05.14.

Idén nyáron újra közvetlen járatok indulnak a horvát tengerpartra


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

A világ leghosszabb folyójának titka, amely még ma is zavarba ejti a tudósokat

Tovább olvasok
Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Kik voltak a történelem leghosszabb ideig regnáló pápái?

Tovább olvasok
Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Majdnem leolvadt az orosz tengeralattjáró magja, mert elfelejtették befizetni a villanyszámlát

Tovább olvasok
Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Az Új Üzbegisztán: A zöld fejlődés útja

Tovább olvasok
A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

A parazita, ami megeszi a nyelved, majd átveszi a helyét

Tovább olvasok
A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

A járvány, amely majdnem eltörölte az emberi civilizációt

Tovább olvasok
Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Románia Csernobilja, amely megmérgezte a Tiszát

Tovább olvasok
Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Öt zseniális magyar feltaláló, akikről méltatlanul keveset beszélünk

Tovább olvasok
Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Kappadókiában jártunk: sziklába vájt keresztény nagyvárosok 60 méter mélységben

Tovább olvasok
Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Az emberiség leghosszabb őstörténeti vándorlása 20 ezer évig tartott

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4