A vasútrajongást nem lehet időben elkezdeni. Az egész aprók már bölcsődés korban elkerekedett szemmel ülnek Thomas a gőzmozdony előtt és követik kedves napi kalandjait a fűtőház lakóinak. Aztán következik az első utazás a Gyermekvasúton, megismerkednek a nagy pályaudvarok életével, és nincs visszaút annak, „akit a mozdony füstje megcsapott”.

Magyarországról általánosságban elmondható a veterán járművek iránti hatalmas rajongás és tisztelet, legyenek azok autók, motorkerékpárok, autóbuszok, vagy mozdonyok. Rozsdás ócskavasak születnek újjá igényes és aprólékos munkák következtében második életükre.

A Vasúttörténeti Park Magyarország egyik különleges, világviszonylatban is egyedülálló múzeuma és programhelyszíne, a gyermekes családok kedvelt szórakozóhelye. A skanzen fő vonzereje az interaktivitásban rejlik. Itt igazi gőzmozdonyok sorakoznak, amelyek vezetőfülkéjébe fel lehet szállni, ki lehet őket próbálni. A vendégek utazhatnak a 411-es nagy gőzössel, tehetnek egy kört a fordító-korongon, kipróbálhatják erejüket egy korabeli kézihajtányon. A kisebbek álma a kerti vasút, amely 850 méter hosszan kanyarog a park területén alagúton át, majd kis tó feletti hídon keresztül tér vissza a kiinduló állomásra.

A mozdonycsodák birodalmában állomásozó legrégebbi gőzmozdony több mint 130 éves, a gyerekek még a kerék tetejét sem érik fel. Hatalmas élmény látni a monumentális gépek között szaladgáló leendő kis masinisztákat, akik gyakran azonosítják a Thomas mese szereplőivel a valós vasparipákat, mint Hiroval a 424-es gőzöst, a Spencerrel az áramvonalas 242-est, vagy a főhőssel valamelyik mellékvonali kismozdonyt.

A Magyar Vasúttörténeti Park alapkövét 1999. november 22-én rakták le. A Közlekedési és Vízügyi Minisztérium, a MÁV Rt. és a MÁV Nosztalgia Kft. támogatásával közel nyolc hónap alatt megvalósult a beruházás és 2000. július 14-én meg is nyitotta kapuit Európa első interaktív vasúti parkja. A Park 70.000 m2 alapterületen száznál is több vasúti járművet, és a vasút üzemeltetéséhez szükséges berendezést mutat be az egykori Északi Fűtőház vontatási telepén. Az eredetileg ikerfűtőháznak épült 22 és 34 állásos Északi fűtőházból mára csak a nagyobb maradt meg, a kisebb, 22 állásos a második világháború során megsemmisült, de fordítókorongja és mozdonyállásai ma is ott vannak a nagyobb épület tőszomszédságában.

A járműkuriózumok gyűjteményében találhatunk ötven ritka mozdonyt és egyéb vasúti járműveket: sínautókat, kézi-és motoros hajtányokat, mérőkocsit, gőzdarukat, hóekéket, hómaró gépeket és egyéb különlegességeket. Az állomány az 1870-es gőzmozdonyoktól a nagyteljesítményű villamosmozdonyokig mutatja be a vasút fejlődését. A járművek jelentős része ma is üzemképes, melyekkel a MÁV Nosztalgia Kft. belföldi és külföldi nosztalgiautazásokat szervez.

Érdemes említést tenni a II. világháborúban megsemmisült Aranyvonat újraépített Szent Jobb-ereklyeszállító kocsijáról, mely 2020. augusztus 20. óta látható a Vasúttörténeti Parkban. Az ereklyeszállító kocsit a kormány megbízásából, a Magyar Nemzeti Múzeum irányításával a Dunakeszi Járműjavítóban építették újra 5 év alatt, az eredetivel megegyezően, de a mai vasúti közlekedésbiztonsági előírásoknak megfelelően.
Európa legnagyobb vasúttörténeti múzeuma mára Budapest egyik kihagyhatatlan turisztikai nevezetessége lett nemcsak megrögzött vonatrajongóknak. Gyakran szolgáltat helyszínt mozdonytalálkozóknak, gyermeknapoknak, nosztalgia járatoknak, vagy akár esküvőknek is. A hatalmas területen kialakított szabadtéri múzeum változatos programjaival egész napos látnivalót ígér.
Galéria
Source: