• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2024.03.29.
· Kult+Múlt

A világ leghosszabb repülőútja több mint 2 hónapig tartott

Ha legközelebb egy hosszú távú repülőútra készülsz, jusson eszedbe Robert Timm és John Cook eszement története. A két pilóta 1958-1959-ben felállította a leghosszabb repülőút rekordját, amikor 64 nap, 22 óra és 19 percig repültek megállás nélkül Las Vegas felett, végül 1959. február 7-én landoltak.

Az emberi elhivatottsággal a gépek sem versenyezhetnek

Összesen 240 ezer kilométert tettek meg, ami több mint hat, Föld körüli útnak megfelelő távolság.

Rekordjuk pedig már 65 éve áll, derül ki az IFLScience beszámolójából. Valójában még pilóta nélküli, autonóm repülőgépek sem tudták megdönteni. 2022-ben egy Zephyr nevű, napenergiával működő drón közel járt ehhez, de végül 64 nap, 18 óra és 26 perc után lezuhant. Kevesebb mint 4 óra hiányzott a rekord megdöntéséhez.

Airbus Zephyr uav drón repülő

Az Airbus Zephyr ábrázolása. Wikipédia

A világ leghosszabb repülése mögött álló történet méltán furcsa és hihetetlen. 1956-ban a Hacienda Hotel és Kaszinó megnyitotta kapuit a nevadai Paradise-ban, a Las Vegas Strip-en (sávon). A megnyitó népszerűsítése érdekében a tulajdonosok beleegyeztek egy gigászi reklámfogásba. A terv az volt, hogy felfestik a szálloda nevét egy repülőgép oldalára, és azzal teljesítik a leghosszabb repülés rekordját.

Az ambiciózus tervet Timmre bízták, egy volt második világháborús bombázópilótára, aki nemrég csatlakozott a szálloda személyzetéhez, mint játékgép-szerelő.

A kiválasztott gép egy Cessna 172-es volt, egy kis egymotoros repülőgép, amelyet tömegesen gyártottak. Számos módosítást végeztek, hogy a gép megfeleljen a célnak, beleértve egy 360 literes hasi tartály beszerelését az extra üzemanyag számára.

leghosszabb repülőút rekord cessna 172

A rekorder Cessna 172-es, amellyel Timm és Cook több mint 64 napig volt egyhuzamban a levegőben. Fotó: Daniel Piotrowski

“A legfontosabb dolog azonban az volt, hogy megoldjuk a tankolást. Addig a pontig rengeteg kísérlet történt a légi utántöltéssel, de nem igazán volt mód arra, hogy egy Cessna 172-est úgy alakítsanak át, hogy repülés közben lehessen megtankolni. Ezért létrehoztak egy extra tartályt, amelyet egy földi teherautóról lehetett feltölteni” – mondta Janet Bednarek, a Daytoni Egyetem repüléstörténész professzora.

“Amikor tankolniuk kellett, nagyon alacsonyan, alig az átesési sebesség fölött repültek, majd jött a teherautó, és felcsörlőzött egy tömlőt, majd egy szivattyúval átfejtette az üzemanyagot a repülőgépbe. Ez tényleg drámai légi bemutató volt, mert volt, hogy éjszaka kellett csinálniuk, és ez precíz repülést igényelt”.

Timm első három próbálkozása kudarccal végződött több mechanikai hiba miatt, beleértve – nem meglepő módon – a tankolással kapcsolatos problémákat.

Timm azonban nem tántorodott el, és úgy döntött, hogy a negyedik kísérletet Cookkal, egy repülőgép-szerelővel közösen fogja megtenni. 1958. december 4-én a duó elindult a Las Vegas-i McCarran repülőtérről, és több mint 64 napig lábuk sem érte a földet.

Robert Timm John Cook leghosszabb repülőút Cessna 172

Robert Timm és John Cook rekordállítás közben. Fotó: SDASM Archives

Minden egyes tankolásra a Kalifornia-Arizona határ mentén húzódó egyenes úton került sor, ahol a repülőgép alacsonyan repülhetett, és egy jármű elhaladhatott mellettük. Ezeket az alkalmakat arra is kihasználnák, hogy élelmiszert, vizet és egyéb ellátmányt adjanak át.

A mosdóba járást sem bonyolították túl, a páros egyszerűen a repülőgép kabinjának hátsó részébe vonult, és egy kempingezéshez készült, összecsukható WC-t használt. A használt zacskókat ezután ünnepélyesen kidobták az ablakon a sivatagba.

Manapság egy pár órás repülőút is az őrületbe kergethet minket

A kis kabin hátsó részében egy matrac volt elhelyezve, és a páros felváltva aludt. Ezt azonban könnyebb mondani, mint megtenni egy zajos kisrepülőgépen. Cook naponta bejegyzést írt egy naplóba, amely a jelentések szerint a küldetés előrehaladtával egyre inkább tele volt blődséggel, valószínűleg az alváshiány, a stressz, a fizikai fáradtság és a puszta unalom miatt.

Ezenkívül az alváshiány majdnem a két pilóta életébe került. A repülés 36. napján Timm elaludt a gép kormányánál, és a gép több mint egy órán át magától, robotpilótával repültek 1200 méteres magasságban. Néhány nappal később a robotpilóta-rendszer tönkre is ment, hangsúlyozva, hogy ez az alvás okozta baklövés soha többé nem fordulhat elő.

A 65. naphoz közeledve Timm és Cook úgy döntött, hogy befejezik a munkát. A rekord már a zsebükben volt, és ez ma is igaz.

Robert Timm 1976-ban, John Cook pedig 1995-ben halt meg, de a páros addigra rég beírta magát a repülés történetébe. Az 1959-es rekordrepülésük még figyelemre méltóbb, ha figyelembe vesszük, hogy időben közelebb voltak a Wright fivérek 1903-as első repüléséhez, mint napjaink modern repülőgépeihez.

Nyilvánvaló azonban, hogy az ilyen merész teljesítményeknek ára van.

“Legközelebb, ha úgy érzem, hogy kedvem támad kiadós repüléshez, inkább bezárom magam egy szemetesbe, ahol a porszívó fut, és Bob [Robert Timm] steakeket szolgál fel nekem, apróra vágva egy termoszban. Legalábbis addig, amíg a pszichiáterem ki nem nyit reggel”,

– mondta Cook egy riporternek, amikor megkérdezték tőle, hogy fontolóra venne-e egy újabb hosszútávú repülést. Ezzel arra célzott, hogy milyen is volt az élet 64 napon keresztül egy repülőben.

Érdemes elolvasni:

  • Royal Merchant: a hajók Eldorádójaként süllyedt el a 17. században, most megkeresik
  • Fiume Szabadállam, ahol hivatalos nyelvvé tették a magyart
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Egyesült Államok furcsa rekord történelem
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Átadták végre a hévízi rendezvényteret

  • Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

  • Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

  • Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

  • Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

  • Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Kapcsolódó cikkek

tiszazugi méregkeverők
2025.07.18.

300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története


Olvasson tovább
Big Wind tűzoltó magyar mérnökök kuvait öbölháború
2025.07.17.

A magyar mérnökök által alkotott tűzoltó, amely egy tankból és két sugárhajtóműből áll


Olvasson tovább
Kőkorszak ősemberek vadkan lakoma közösség
2025.07.17.

Mit vittek magukkal a vendégek egy kőkorszaki lakomára? 11000 éves leletekből rekonstruálták az eseményt


Olvasson tovább
Nílus sziklarajz Egyiptom fáraó
2025.07.16.

A sziklarajz az első fáraót ábrázolja, akit eddig nem ismertünk?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Átadták végre a hévízi rendezvényteret

Átadták végre a hévízi rendezvényteret

Tovább olvasok
Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

Strandok Éjszakája 2025: Éjszakai fürdőzés, koncertek és különleges programok július végén

Tovább olvasok
Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

Budapest is ott van a világ 50 leginnovatívabb városai között

Tovább olvasok
Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

Hamarosan kezdődik a Körszálló felújítása, és végigkövethetjük az egészet!

Tovább olvasok
Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

Hatalmas gond van a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren az üzemanyag-ellátással

Tovább olvasok
Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Medúzákat találtak a Hármas-körösben, de mit jelent ez a folyóra nézve?

Tovább olvasok
300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története

300 áldozat és egy bába: A tiszazugi méregkeverők hátborzongató története

Tovább olvasok
Autós üldözés Budapest szívében: VIDEÓN az elfogás pillanata

Autós üldözés Budapest szívében: VIDEÓN az elfogás pillanata

Tovább olvasok
Hollywoodi feszültség Budapesten: Rami Malek és Russel Crowe egymásnak estek a Nürnberg forgatásán!

Hollywoodi feszültség Budapesten: Rami Malek és Russel Crowe egymásnak estek a Nürnberg forgatásán!

Tovább olvasok
Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Visszamondja legmodernebb gépeit a Wizz Air: Mi áll az XLR-flotta megvágása mögött?

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4