• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Mayer Jácint · 2024.05.16.
· Utazás

Ikarus buszok tartottak nemzetközi találkozót: Magyarország nagyhatalom volt a buszgyártásban

Ikarus 55

Ikarus 55, Fotó: Mayer Jácint

A magyar járműipar mára sajnos inkább csak a ködös múlt kellemes emlékei közé tartozik. A Csepel, Pannónia, Rába vagy az Ikarus nevek évtizedekig a magyar utak mindennapos kiszolgálói voltak, azonban vagy a szocialista gazdaságpolitika, vagy ennek pont az elmaradása már nem kedvezett gyárainknak.

Ikarus faros és a 311-es

Ikarus faros és a 311-es, Fotó: Mayer Jácint

Az elöregedő magyar gépjárműveket újak híján a korszerű, más országokban gyártottak váltották és selejtezésük tömegesen haladt. A gyárak is eltűntek, amik egyébként nem rendelkeztek gyűjteménnyel a saját történelmük bemutatására. Így aztán át is aludtuk az utolsó korszakot, hogy végül utána legyen nagy kapkodás, és csak a 24. óra elmúltával indult iparunk büszkeségének számító buszok, teherautók, motorok és a többiek megmentése.

Ikarus 66

Ikarus 66, Fotó. Mayer Jácint

Az Ikarus busz

Az Ikarus szó az előző évszázad második felének egyik legsikeresebb magyar termékét és az azt gyártó vállalatot juttatja eszünkbe. 1949-ben az államosítással három cég összevonásából jött létre az Ikarus Karosszéria és Járműgyár, mely később a világ autóbuszgyártásának meghatározó szereplőjévé vált.

Ikarus 266

Ikarus 266, Fotó: Mayer Jácint

1964-től a KGST döntése alapján Magyarország szakosodhatott az autóbuszgyártásra. Az Ikarus gyáregységet hozott létre Székesfehérvárott, és motorgyártás indult Győrben.

A hetvenes évek végére az Ikarus 10 ezer darabos éves termelésével Európa legnagyobb gyártója lett, majd a ’80-as évek elejére a világ öt legnagyobb buszgyártója közé került, s mintegy 60 országban közlekedtek buszai. A legtöbb a Szovjetunióban és az NDK-ban, de gyártmányai eljutottak Afrikától Skandináviáig, az Egyesült Államoktól Kínáig.

Csepel D-705 nyergesvontató

Csepel D-705 nyergesvontató, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus legendásabb típusai

Az ’50-60-as évek ikonikus buszai a 60-as, 31-es és 311-es példányok voltak, melyek szinte minden hazai közlekedési – és iparvállalat flottájában megtalálhatóak voltak. De az Ikarus legismertebb legendái között foglal helyet az 55/66-os, vagy ahogy a nép hívta, a „Faros”. Formaterve egyedülálló, valószínűleg a valaha épített legszebb buszok egyike volt, és 1973-ig maradt gyártásban.

Induló faros Ikarusok

Induló faros Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Az Ikarus 60 autóbuszok továbbfejlesztett változataként gyártották 1958 és 1972 között a városi forgalomnak épített Ikarus 620 és a távolsági közlekedés céljára szerkesztett Ikarus 630 típusú, alvázas járműveket.

Ikarus 180 Németországból

Ikarus 180 Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Közismert típusnak a számított egykor a fővárosi utcakép meghatározó járműve, a tetszetős vonalakkal rendelkező csuklós 180-as, melyek a nagyvárosi zsúfoltság kihívásait volt hivatva megoldani.

A legnagyobb sikert, az Ikarus 200-as buszcsalád jelentette, amelyek a világ legnagyobb számban gyártott buszai voltak. Évtizedekre meghatározták Magyarország és sok kelet-európai város utcaképét, komoly nemzetközi elismerést aratva, hiszen megközelítőleg 40 ország útjain lehetett találkozni velük. A gyár későbbi történetében megjelennek még a 300-as, 400-as, 500-as családok is.

Ikarus 311 személyzettel

Ikarus 311 személyzettel, Fotó. Mayer Jácint

Ikarus autóbuszok nemzetközi márkatalálkozóját tartották a hétvégén immáron negyedik alkalommal Tapolcán.

Ikarus generációk pihenőben

Ikarus generációk pihenőben, Fotó. Mayer Jácint

Érdemes elmondani, hogy egy ilyen találkozó rendkívüli terhet ró a tulajdonosokra, hiszen egy magánkézben lévő busz üzemeltetése nem kis költség. Alkatrész egyre kevesebb és ezzel párhuzamosan drágább, mozgatásuk pedig hihetetlen megterhelő az életbe lépett úthasználati díj miatt. Ennek ellenére az idén is kitettek magukért a magyar buszok szerelmesei, és a szervezők.

Csodás állapotban lévő német Ikarusok

Csodás állapotban lévő német Ikarusok, Fotó: Mayer Jácint

Magyarország mellett mindig láthatóak a német műkedvelők tulajdonai is, akik ugyanolyan szeretettel tartják karban egykori munkaeszközeiket, mint magyar kollégáik.

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból

Ikarus 250 SL konferenciabusz Németországból, Fotó: Mayer Jácint

Ikarus buszokkal a legnagyobb számban ma a Volánbusz, a BKK, és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum rendelkezik, melyek egyébként más rendezvények keretén belül is bemutatják állományukat. Ritkaságokat gyűjtenek és újítanak fel. Gyakran tartanak garázsnapot, fotós meneteket, nosztalgia- és retro járatokat, vagy emelik gyűjteményükkel más összejövetelek fényét.

A tapolcai Ikarus-találkozó

A tapolcai Ikarus-találkozó, Fotó. Mayer Jácint

Ilyen rendezvénnyel kapcsolatban a Közel 10 éve már, hogy bezárt a Közlekedési Múzeum: most kihozták öreg Ikarusaikat című cikkünkben tudósítottunk.

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
BKK Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum történelem utazási kalauz Volánbusz
Megosztás

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

Wizz Air járat
2025.08.26.

Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?


Olvasson tovább
tapsolás landolás után Wizz Air
2025.08.26.

Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok


Olvasson tovább
halászbástya kordon fizetős budapest
2025.08.25.

Hogyan verik át a turistát? Budapest és más városok tipikus trükkjei


Olvasson tovább
Szlovákia Kassa Pozsony belföldi járat Wizz Air
2025.08.24.

Újraindul a belföldi légiközlekedés Szlovákiában: a Wizz Air járatot indít a két legnagyobb város között


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Tovább olvasok
Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Tovább olvasok
Németország biztonsági fenyegetésként tekint Magyarországra: milliárdos uniós források múlhatnak Orbán politikáján

Németország biztonsági fenyegetésként tekint Magyarországra: milliárdos uniós források múlhatnak Orbán politikáján

Tovább olvasok
Zavartalanul barangolnak a vaddisznók Budapesten – videó is készült

Zavartalanul barangolnak a vaddisznók Budapesten – videó is készült

Tovább olvasok
Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Különleges járatokat indít a Wizz Air: vajon hova repülhetünk?

Tovább olvasok
Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Az AI elbutít minket? Kutatók szerint veszélyben a fiatalok gondolkodása a ChatGPT miatt

Tovább olvasok
Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Ki nem állhatod a poloskákat? Tudtad, hogy régen a természet nékülözhetetlen segítői voltak?

Tovább olvasok
Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Te is szoktál tapsolni, miután a pilóta leteszi a gépet? A Wizz Air megvizsgálta, miért tapsolnak az utasok

Tovább olvasok
Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Pár nappal az indulás előtt átírta az Otthon Start szabályait a kormány: íme a legújabb fejlemények

Tovább olvasok
Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Óriási szakadék, szinte lehetetlen megélni: ezek Magyarország legszegényebb falvai

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4