• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
  • Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

György György · 2024.09.15.
· Kult+Múlt

A Vasa, Svédország zászlóshajója, amely a kikötőből kifelé egyből elsüllyedt

Vasa svéd hajó

A nagy testvér, a Vasa. Fotó: Wikimedia Commons/JavierKohen

1628. augusztus 10-én a svéd hadihajó, a Vasa, a svéd haditengerészet büszkesége, első útjára indult. A látvány lenyűgöző volt: egy kolosszális, díszes fafaragásokkal díszített hajó, amely soha nem látott számú bronzágyúval volt felfegyverezve, és amelyet technológiai csodaként ünnepeltek. A vízre bocsátást követő 20 percen belül azonban a Vasa elsüllyedt a stockholmi kikötőben, 30 ember életét követelve és az egész nemzetet megrázva. Bár története katasztrofális kudarcként kezdődött, a Vasa öröksége ma is hatással van a történészekre, a régészekre, sőt még a menedzsmentszakértőkre is.

A Vasa a svéd haditengerészet koronaékszerének készült, amelyet II Adolf Gusztáv király rendelt meg, hogy megmutassa Svédország tengeri erejét. A hajó 64 bronzágyúval büszkélkedhetett, ami a 17. századi hajóépítés monumentális teljesítménye volt, és bonyolult fafaragásokkal díszítették, amelyek a királyt és a svéd királyi családot ünnepelték. Több ezer ember gyűlt össze Stockholm vízpartján, hogy tanúja legyen Európa legambiciózusabb hadihajójának vízre bocsátásának — írja a Smithsonian.

A katasztrófa azonban szinte azonnal bekövetkezett. Miután túlélte az első széllökést, egy második széllökés felborította a Vasát. A nyitott ágyúnyílások miatt a víz gyorsan elárasztotta a hajót, és a bámészkodók elborzadt szeme láttára elsüllyedt. A hadihajó, amely Svédország hatalmának jelképe volt, most tragikus roncsként hevert a kikötő fenekén.

A Vasa gyors elsüllyedése azonnali kérdéseket vetett fel. Hamarosan vizsgálatot tartottak, amelyből kiderült, hogy a hajó kezdettől fogva instabil volt. A katasztrófa valódi okai azonban évszázadokig vita tárgyát képezték. A modern vizsgálatok szerint az ágyúfedélzet egyszerűen túl nehéz volt, ami egy olyan hajóépítő rossz tervezésének eredménye, akinek nem volt tapasztalata ilyen súlyosan felfegyverzett hajókkal. A helyzetet tovább rontotta, hogy az építési folyamatot maga a király siettette.

Az újrafelfedezés: A 17. századi időkapszula

Bár a Vasa első útja tragédiával végződött, elsüllyedése évszázadokkal később áldássá vált a régészek számára. A Balti-tenger hideg, oxigénszegény vize megőrizte a hajót, amely figyelemre méltóan sértetlen maradt, védve a szokásos fapusztító baktériumoktól és férgektől. Amikor 1961-ben végül kiemelték a roncsot, a hajó faszerkezetének mintegy 95 százaléka még mindig megmaradt.

A Vasa kiemelésére és konzerválására tett erőfeszítés monumentális mérnöki teljesítmény volt. Közel három évtizedbe telt, amíg sikerült stabilizálni a hajót és megakadályozni a további romlást. Miután a hajót megőrizték, a régészek és a történészek végre részletesen tanulmányozhatták, és fontos információkat fedeztek fel a 17. századi hajóépítésről, a tengeri hadviselésről és a tengeri életről.

A Vasa tanulságai: Tanulságok Svédország büszkeségéről

A Vasa elsüllyedése nem csupán a mérnöki munka, hanem a vezetés és a kommunikáció kudarca is volt. A hajó tragikus sorsából született meg az, amit a modern menedzsment szakértők „Vasa-szindrómának” neveznek, amely kifejezés azt írja le, hogy a rossz kommunikáció, a rossz irányítás és a nem megfelelő célok hogyan okozhatják a nagyszabású projektek kudarcát.

A Vasa esetében az esztétikát és a tűzerőt helyezték túlságosan előtérbe a tengerállóság rovására. Az eredetileg 36 ágyú szállítására tervezett hajót kétszer ennyivel szerelték fel, mire kihajózott. A hajót díszítő díszes faragványok is jelentős súlyt adtak hozzá, ami tovább destabilizálta a hajót. Ezeket a döntéseket a szakértőkkel való megfelelő konzultáció nélkül hozták meg, és a tesztelést siettették, hogy megfeleljenek a király követeléseinek. Az eredmény egy olyan hajó lett, amely lenyűgözően nézett ki, de alapvetően hibás volt.

A menedzsmenttudósok a Vasa-t esettanulmányként használják, szemléltetve az alapvető funkcionális kérdések figyelmen kívül hagyásának veszélyeit, miközben a felszínes célokat helyezik előtérbe. A hajó története ma is erőteljes emlékeztetőül szolgál a projektmenedzserek és mérnökök számára: még a legimpozánsabb terveknek is meg kell felelniük a gyakorlati előírásoknak ahhoz, hogy sikeresek legyenek.

A Vasa Múzeum: A történelem megőrzése

Ma a Vasa az egyetlen teljesen konzervált 17. századi hajó a világon. Otthona, a stockholmi Vasa Múzeum Svédország egyik legnépszerűbb turisztikai célpontjává, valamint a történelmi és régészeti kutatások központjává vált. A világ minden tájáról érkeznek látogatók, hogy megcsodálják a hajót és megismerjék tragikus, de lenyűgöző történetét.

A Vasa öröksége az emberi ambíció és kudarc szimbólumaként marad fenn, egy olyan hajó, amely elsüllyedt a hullámok alatt, de felemelkedett, hogy időtlen tanulságokkal szolgáljon a tervezés, a vezetés és a történelem terén. Az egykor nemzeti szégyenfoltnak számító hajó ma már gazdag tudás- és inspirációs forrás, amely még jóval azután is tovább ad, hogy elsüllyedt a stockholmi kikötő mélyén.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

A brit uralkodók szenvedélyes titkai: Utazás a királyi hálószobákban
Az Antarktisz elveszett emberei: Egy lezuhant amerikai repülő története

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Svédország történelem
Megosztás

Comments are closed.

Kapcsolódó cikkek

abu dhabi kereszténység_borító
2025.08.26.

Újraírhatja a kereszténység történelmét ez az 1400 éves kereszt


Olvasson tovább
Mohácsi vész csata I.Szulejmán szultán I.Károly francia király levele
2025.08.23.

Miért maradtak magukra a magyarok Mohácsnál?


Olvasson tovább
Kádár János
2025.08.23.

Kádár-titkok: Brezsnyev visszacsatolta volna Erdélyt Magyarországhoz?


Olvasson tovább
Jézus
2025.08.19.

Tudja, hogy Jézusnak milyen volt a vércsoportja – állítja egy szakértő


Olvasson tovább

Érdemes elolvasni

rkk_336x280px
stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Egy külföldről érkezett invazív növény veszélyezteti a hazai vizeket

Egy külföldről érkezett invazív növény veszélyezteti a hazai vizeket

Tovább olvasok
Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Ferencváros szívében: modern otthonok születnek a 19. századi romos bérházból

Tovább olvasok
Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Ő itt Denny, az eddigi egyetlen ismert hibrid ember

Tovább olvasok
Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Újabb orosz figyelmeztetés? Putyin szóvivője elmondta, ez az egyik fő oka a háborúnak

Tovább olvasok
Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Új korszak kezdődik a mozizásban: LED-technológiás terem nyílik Budapesten

Tovább olvasok
Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Nagyon vigyázzunk, ha autóba ülünk: szaharai por és erős szél rontja a látási viszonyokat csütörtökön

Tovább olvasok
Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

Döbbenet! Súlyos üzemanyaghiány Oroszországban, kilométeres sorok a kutaknál

Tovább olvasok
Megújulnak a BKK jegyautomatái, újbudai buszok menetrendje fog változni

Megújulnak a BKK jegyautomatái, újbudai buszok menetrendje fog változni

Tovább olvasok
Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Megkezdődött a Keleti Pályaudvar felújítása: Ezt találnád alatta

Tovább olvasok
Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Vasárnap két budapesti fürdő is bezár

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4