• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
Szerkesztőség Szerkesztőség · 2025.03.07.
· Belföld

Időzített föld alatti bomba: Budapest ikonikus metróvonala már nem bírja sokáig

A budapesti Millenniumi Földalatti Vasút, azaz a kisföldalatti járművei hamarosan eléri a kritikus, 60 éves kort. A jelenleg közlekedő szerelvények többsége már meghaladta a tervezett élettartamát, és bár rendelkeznek a működéshez szükséges engedélyekkel, a járműcserére sürgősen szükség van.

A Népszava beszámolója szerint Karácsony Gergely budapesti főpolgármester korábban jelezte, hogy a járművek közlekedéshatósági engedélye hamarosan lejár, ám a BKV cáfolta ezt, hangsúlyozva, hogy a jelenlegi típusengedély visszavonásig érvényes. Azonban a közelekedési vállalat megjegyezte, hogy járműcseréhez szükséges előzetes típusengedély valóban lejár 2025. május 20-án.

M1-es metró kisföldalatti

Fotó: BKK

Időigényes, de szükséges folyamat

A járművek cseréje időigényes folyamat, amelyhez tervezési és engedélyezési fázisok is tartoznak. Optimista becslések szerint legalább négy-öt év szükséges az új járművek beszerzéséhez. Az új szerelvények legkorábban 2029-2030-ra érkezhetnek meg, feltéve, hogy még 2025-ben kiírják a közbeszerzési tender. Az új járművek beszerzése nemcsak a jelenlegi vonal kiszolgálásához szükséges, hanem a tervezett bővítéshez is. A Rákosrendező beépítésével szükségessé váló új állomások miatt további járművekre lesz szükség.

Az egyedileg a földalatti alagútjába gyártott szerelvények darabja 1,9 milliárd forintba kerül, és összesen 22 járműre van szükség a jelenlegi vonalhoz, plusz öt további a bővítéshez. Ez összesen 45,4 milliárd forintba kerül, nem számítva a pálya, az alagút és a biztosítóberendezések felújítását. A finanszírozás biztosítása kulcsfontosságú a projekt megvalósításához. A BKV reméli, hogy a kormány által korábban ígért forrásokhoz hozzájuthat majd, de ez egyelőre nem biztos. Alternatív megoldásként a hitelfelvétel is szóba került, ám ehhez a kormány engedélye szükséges, ami korábban nem volt megadva.

A kisföldalatti

Fotó: Mayer Jácint/Helló Magyar

Sürget az idő

Az idő sürget, hiszen a járművek elöregedése biztonsági kockázatot jelent. A Népszava szerint az 1-es metróvonal járművei hamarosan elérik a 60 éves kort, ami utasbiztonsági szempontból egy kritikus határ. A BKV-nak sürgősen lépnie kell, hogy a közlekedési rendszer biztonságát és hatékonyságát fenntartsa. A fővárosi közlekedésben a kisföldalatti nélkülözhetetlen szerepet játszik, hiszen naponta több ezer utast szállít. Az új járművek beszerzése nemcsak a jelenlegi szolgáltatás fenntartását biztosítaná, hanem a jövőbeli fejlesztéseket is lehetővé tenné.

A közlekedési infrastruktúra fejlesztése hosszú távon a város gazdasági és környezeti fenntarthatóságát is segíti. A modern, energiahatékony járművek csökkenthetik a környezeti terhelést és javíthatják az utazási élményt. A projekt sikeréhez azonban szükséges a kormányzati és önkormányzati szereplők közötti hatékony együttműködés, valamint a lakosság támogatása is. A főváros lakói számára fontos, hogy a közlekedési rendszer biztonságos és megbízható legyen, ezért a járműcserére irányuló erőfeszítések támogatása elengedhetetlen.

M1 metró Oktogon kisföldalatti

Az Oktogon megálló. Fotó: Random photos 1989/Wikimedia

Európa első földalatti vasútvonala a budapesti M1-es

“Az M1-es Metróvonal Budapest első metróvonala, 1896-os megnyitásával a kontinentális Európa első földalatti vasútvonala,” írja a BKK. 1973-ban meghosszabbították, 1987-ben felújították a vonalat, 2014-ben pedig már elkészült a fejlesztési és meghosszabbítási terve. A tervezett beruházás céljai között szerepel az új, korszerű járművek beszerzése, a vonal meghosszabbítása mindkét irányban, az átszállási lehetőségek fejlesztése, valamint a vonal akadálymentesítése.

A hosszabbítással kapcsolatban a Budapesti Közlekedési Központ több változatot is megvizsgáltatott, végül az M3-as autópálya bevezető szakasza menti meghosszabbítás bizonyult a legjobbnak. A meghosszabbított vonal első ütemben az autópálya szervizútja mentén halad majd a Kassai térig, a második ütemben pedig a felszínen folytatódhat, ráadásul a metró eléri majd a külső körvasutat is.

Érdemes elolvasni:

  • Európa leginkább alulértékelt városai közé sorolták az egyik megyeszékhelyünket
  • Új szabadstrand nyílik Budapesten
  • Valóban szellemek járták a Budai Várnegyedet? Az Úri utca rejtélye
Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
Budapest közlekedés Magyarország tömegközlekedés
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

  • A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

  • Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

  • Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

  • Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

  • Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

Kapcsolódó cikkek

Budapest ingatlan lakás
2025.07.02.

Jó hír: Jelentősen csökkennek az árak az ingatlanpiacon, egyre inkább a vevők kerülnek előnybe


Olvasson tovább
párbaj vívás sportfogadás
2025.07.02.

Hozzájárulhatnak-e a sportfogadások a magyar sport fejlődéséhez?


Olvasson tovább
Magyar útlevél erős forint külföldi nyaralás fizetőeszköz
2025.07.01.

Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint


Olvasson tovább
Tihany Balaton ingatlan településképvédelmi törvény
2025.07.01.

Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Megtalálhatták a valódi Drakula sírhelyét?

Tovább olvasok
A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

A magyar történelem legrégibb térképe: Tabula Hungariae

Tovább olvasok
Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Már bűncselekmény lehet, ha kriptóval kereskedsz – új magyar törvény lépett életbe

Tovább olvasok
Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Új négycsillagos hotel nyílt Budapest szívében, a Lánchíd mellett – KÉPEK

Tovább olvasok
Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

Magyarországon tilos a melegházasság, de egy esetben mégis el kell azt ismerni – mutatjuk

Tovább olvasok
Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

Az üzbég-azeri együttműködés fejlesztéséről

Tovább olvasok
Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek

Még a kínaiakat is meglepte: központi utasításra rúgtak ki magyarokat a debreceni CATL-gyárból, helyükre vendégmunkások jöhetnek

Tovább olvasok
Jó hír: Jelentősen csökkennek az árak az ingatlanpiacon, egyre inkább a vevők kerülnek előnybe

Jó hír: Jelentősen csökkennek az árak az ingatlanpiacon, egyre inkább a vevők kerülnek előnybe

Tovább olvasok
Vidéki horror: Ledöfte az ötgyermekes édesanyát, fiát is megsebezte, majd elvágta a saját torkát – KÉPEK

Vidéki horror: Ledöfte az ötgyermekes édesanyát, fiát is megsebezte, majd elvágta a saját torkát – KÉPEK

Tovább olvasok
Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára

Az 5 legjobb ingyenes fordítóeszköz nyelvtanulók számára

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4