• Ukrajna
  • Egyesült Államok
  • Oroszország
  • történelem
  • Daily News Hungary
hm-logohm-logohm-logohm-logo
  • Külföld
  • Belföld
  • Trend
  • MIX
  • Kult+Múlt
  • Utazás
✕
Rendkívüli hírek
György György · 2025.03.10.
· MIX

Már közel 100 éve is voltak helyek a Belvárosban, ahova nem autóval lehetett behajtani

A fővárosi közlekedés szabályozása nem új keletű probléma. Már 1929-ben is annyira megnövekedett a belváros forgalma, hogy a rendőrség egy sor intézkedést vezetett be a biztonságosabb és gördülékenyebb közlekedés érdekében. A korlátozások egyirányú utcák kijelölését, a teherautók behajtásának szigorítását és jelentős bírságokat is tartalmaztak.

Az egyre növekvő járműforgalom miatt 1929 szeptemberében a Deák Ferenc utca egy szakaszán iránykorlátozást vezettek be: csak a Deák Ferenc tér felől lehetett behajtani, míg a Vörösmarty tér irányából tilos volt a behajtás. A Vörösmarty téren körforgalmi rendszert alakítottak ki, amely a bal oldali közlekedési rend szerint működött, így az autóknak jobbra kellett kerülniük a teret. Hasonló szabályozást léptettek életbe a József nádor téren is — írja a PestBuda.

Ezenkívül a mai József Attila utca – amely akkoriban Gróf Tisza István utcaként volt ismert – területén megtiltották az 1500 kg-nál nagyobb tömegű teherautók, valamint az emberi vagy állati erővel hajtott teherszállító járművek és teherszállításra használt kerékpárok átmenő forgalmát.

További szigorítások a belvárosi teherforgalomra

Novemberben még szigorúbb szabályokat hoztak. A rendelkezések a belváros (akkori IV., ma V. Kerület) és a belső Józsefváros teljes területéről kizárták az átmenő teherforgalmat. A Népszava 1929. November 16-án így számolt be erről:

„A IV. Kerület szűk utcáiban a gyalogközönség biztonságának megóvása, továbbá az akadálytalan járműközlekedés lebonyolítása céljából megtiltotta, hogy az 1500 kg.-nál nagyobb terhelésű tehergépjárművek, állati, vagy emberi erővel vont teherkocsik, továbbá teherszállításra használt, lábbal hajtott kerékpárok a IV. Kerületen keresztül haladjanak.”

A rendelet szerint az érintett járművek csak célforgalomban, a legrövidebb útvonalon haladhattak át a belvároson. Ez azt jelentette, hogy például egy teherautónak az Erzsébet hídról érkezve kerülnie kellett a Múzeum körút felé.

A belső utcák forgalmának korlátozása

A szabályozás nemcsak az átmenő forgalmat érintette, hanem a helyi áruszállítást is. A teherautók nem haladhattak keresztül a belső városrészeken, ha nem az adott utcába szállítottak árut. Emellett a legbelső területeken csak meghatározott időszakokban volt engedélyezett a szállítás, kivéve a postajárműveket és a gyorsan romló élelmiszereket szállító teherautókat.

Belső Józsefvárosban pedig egyirányúsították több utcát, és elrendelték, hogy az akkori bal oldali közlekedés szerint csak az egyik oldalon lehetett megállni. Például a mai Bródy Sándor utcában és Práter utcában csak a páratlan számú házak előtt volt engedélyezett a parkolás.

Korabeli bírságok és ellenállás

A szabályszegőket akár 100 pengős bírsággal is sújthatták, ami akkoriban jelentős összegnek számított. Az új szabályozás azonban nem mindenki tetszését nyerte el. Az Autó című szaklap 1929 decemberében közzétette a Magyar Automobil Club tiltakozását, amely szerint a kétkerekű motorkerékpárokat indokolatlanul sorolták a teherjárművek közé.

Egy másik vitatott intézkedés a villanykürtök tiltása volt. A rendelet szerint a belvárosban csak kézi dudát lehetett használni, amelyet sokan túl halknak találtak a városi forgalomban. Kritikusok szerint az is veszélyes volt, hogy a járművezetők egyik kezükkel a dudát, a másikkal pedig a kormányt kellett tartsák.

A szabályozás hatása a főváros közlekedésére

A szigorítások 1930-ban is folytatódtak, és kiterjedtek Budapest további területeire is. Bár a gépjárművezetők körében vegyes fogadtatásra találtak, a gyalogosokat kevésbé érintették ezek a változások. A Magyarország című lap 1930 augusztusában megállapította:

„A járókelők valószínűen továbbra is úgy fognak közlekedni, mint azelőtt, különösen ha nincs rendőr a közelben.”

Bár a forgalomirányítás és a közlekedési szabályok azóta sokat fejlődtek, a belvárosi védett övezetek kérdése már 95 évvel ezelőtt is napirenden volt, és a főváros már akkor is próbált egy élhetőbb, biztonságosabb közlekedési rendszert kialakítani.

Ezeket a cikkeket is érdemes elolvasni:

Tudtad, hogy Elvis Presley Budapest díszpolgára?
A Sas-hegyet hogyan kerülte el a beépítés?

Ha szeretnéd segíteni a HellóMagyar munkatársainak munkáját és a független újságírást,
itt tudod támogatni az oldalunkat
autó+motor Budapest
Megosztás

Érdemes elolvasni

  • KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

  • 6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

  • Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?

  • Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal

  • Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint

  • Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Kapcsolódó cikkek

Csontszáraz az ország
2025.07.02.

KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok


Olvasson tovább
A csillagoknak nagy a szerepe a bolygók lakhatóságában (Nap) 420
2025.07.01.

Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?


Olvasson tovább
Wizz Air utasok repülés légitársaság All You Can Fly
2025.07.01.

Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal


Olvasson tovább
aszteroida meteoreső
2025.06.30.

A „városölő” aszteroida meteorzáport küldhet a Földre, ha a Holdba csapódik


Olvasson tovább
rkk_336x280px

Érdemes elolvasni

stso

Adatkezelési tájékoztató

Süti (cookie) kezelése

Jogi közlemény

Szerzői Jogok

Hirdess velünk

Impresszum

© 2025 HelloMagyar. Minden jog fenntartva! | Szerver: levixdc.hu
Olvastad már?
KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

KÉPEK: Csontszáraz az ország, tombol a hőség, rekordalacsony a Tisza és a Duna, elvándorolhatnak az állatok

Tovább olvasok
6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

6000 éves populáció nyomait találták Dél-Amerikában, amely genetikailag nem kötődik a mai emberhez

Tovább olvasok
Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?

Tudtad, hogy régebben 420 nap volt egy földi év?

Tovább olvasok
Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal

Ezt a fajta repülőbalesetet lehetetlen elkerülni: ez történt a Wizz Air gépével és az utasokkal

Tovább olvasok
Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint

Nyaralók, figyelem: Már az álomnyaralás is lehet elérhető áron, annyira erős a forint

Tovább olvasok
Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Mától szabályozhatják az ingatlanvásárlást az önkormányzatok: elértéktelenedik-e a házunk, lakásunk?

Tovább olvasok
Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025

Több mint tízezren ünnepelték a koreai kultúrát a Margitszigeten – hatalmas sikerrel zárult a KoreaON 2025

Tovább olvasok
Alaposan megszigorítja a vízumszerzés feltételeit az Egyesült Államok a magyarokkal szemben is

Alaposan megszigorítja a vízumszerzés feltételeit az Egyesült Államok a magyarokkal szemben is

Tovább olvasok
Figyelem! Mától olcsóbbak a gyógyszerek, a vasúti közlekedés, de változik a családok adózása is hazánkban

Figyelem! Mától olcsóbbak a gyógyszerek, a vasúti közlekedés, de változik a családok adózása is hazánkban

Tovább olvasok
Átalakulnak a banki átutalások Magyarországon, a mesterséges intelligencia dönti el, mehet-e a pénz

Átalakulnak a banki átutalások Magyarországon, a mesterséges intelligencia dönti el, mehet-e a pénz

Tovább olvasok
  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4