Látványtervek: Megújul Budapest egyik legcsúnyább köztere
A budapesti Ferencváros önkormányzata megkezdi az Ecseri úti M3-as metróállomás felszíni területének teljes megújítását. A főváros egyik leglehangolóbb közterületének átalakítása politikai viták miatt sokáig húzódott, de a döntés végül megszületett.
Budapest egyik legelhanyagoltabb köztere
A Index beszámolója szerint az Ecseri úti metróállomás jelképe annak, milyen állapotban vannak Budapest perifériás részei. Bár a metró földalatti része évekkel ezelőtt megújult, a felszín gyakorlatilag a Kádár-korszakból maradt ránk: hatalmas parkoló, lerobbant pavilonok, elhanyagolt bokrok és autóorientált kialakítás jellemzi. A terület nem alkalmas arra, hogy az emberek megálljanak pihenni egyet vagy beszélgessenek egymással.

Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
A budapestiek hosszú ideje panaszkodnak a köztisztaság és a közbiztonság hiányosságaira, ezért az önkormányzat lakossági egyeztetésekbe kezdett. A polgármester, Baranyi Krisztina eredetileg már korábban elkülönítette volna a forrásokat a beruházásra, azonban egykori szövetségesei a választások előtt elvetették az ötletet. Gegesy Ferenc korábbi kerületi polgármester szerint az elutasítás oka a túl magas költség volt: szerinte 100–200 millió forintból is el lehetett volna végezni a munkát, nem kellett volna 2 milliárd forintot költeni rá, ahogyan azt Baranyi javasolta. Ugyanezért utasította el a projektet a többi képviselő is.
2025-ben az új testület, amelyben Baranyi már többséggel rendelkezik a június 9-i választások eredményeként, új közbeszerzést írt ki változatlan műszaki tartalommal, és az új ajánlat 400 millió forinttal kedvezőbb lett. Így az M3-as metróállomás felszíni megújítása végül 1,6 milliárd forintból valósulhat meg. Érdekesség, hogy a terület mindössze 60%-a tartozik Ferencvároshoz, 40%-a pedig a Fővárosi Önkormányzat tulajdonában van – utóbbi azonban nem tud csatlakozni a beruházáshoz anyagi forrás hiányában.
Áprilisban végéhez ér az első szakasz
Baranyi célja egy olyan közösségi tér létrehozása, amely mindenki számára elérhető, és találkozási pontként is szolgálhat. Elsőként megszüntetik a nagy parkolót, továbbá a buszforgalmat is elvezetik a térről. Ennek eredményeként a park területe minden eddiginél nagyobb lesz. Középen egy szökőkút kap helyet, amelyet pavilonok és egy szolgáltató központ vesznek körül. Új fákat is ültetnek, és a területet összekötik a József Attila lakótelep zöldfelületeivel. A fejlesztés révén a zöldterület 38,6%-kal fog nőni. Emellett kétirányú, védett kerékpárutat is kialakítanak a környéken.

Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
A kivitelezés összesen öt szakaszra oszlik, az első 2025. április 29-én zárul. A tervezést a Garten Studio végezte a LAB5 építészirodával közösen.
A jelenlegi állapotok:

Budapest egyik leglehangolóbb területe. Fotó: Facebook/Vitézy Dávid
Ha ezt a cikket angolul is szeretnéd elolvasni vagy megosztani, kattints ide: Daily News Hungary
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Egy kutatócsoport szerint egy, a húrelméletet alátámasztó bizonyítékot figyeltek meg
Ukrajna 15 ezer harci robotot fog bevetni Oroszország ellen
Isaszegi csata újrajátszása: látványos hagyományőrző csatabemutató a Szoborhegynél – képek, videó
Tudtad? 3 ezer évvel ezelőttig sötét bőrünk volt, a legtöbb európai ősünk nem fehér volt
Váratlan bizonyítékot találhattak a Biblia egyik legismertebb történetére
A történelem 7 legmeghatározóbb fegyvere