Magyarország legjelentősebb autópálya-fejlesztése során az M1-es kap ráncfelvarrást
Magyarország történetének legjelentősebb autópálya-fejlesztése indul el 2025. szeptember 1-jén, amelynek keretében teljeskörűen megújul az M1-es autópálya.
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) szerint kiemelten fontos a gyorsforgalmi utak koncesszió keretében történő dinamikus fejlesztése és magas színvonalú üzemeltetése.
A közlemény szerint 2025. szeptember 1-jén elkezdődik az M1-es autópálya teljeskörű megújítása, amely 80 kilométer hosszan, az M0-ás csomóponttól Győrig terjedően 2×3 sávosra bővül.
Emellett kiépítésre kerül oldalanként egy-egy intelligens leállósáv (ITS), amely a forgalmi helyzettől függően – például baleset, csúcsforgalom vagy munkavégzés idején – forgalmi sávként is használható lesz, ezzel növelve a közlekedésbiztonságot és a forgalom hatékonyságát.
A gyorsforgalmi úthálózat hosszú távú, magas színvonalú és fenntartható üzemeltetése érdekében módosítottak a koncessziós szerződésen, hogy minden megfeleljen az Európai Unió szabályozásának, ezért a módosítás kizárólag az eredeti szerződéses feltételek között már szereplő kötelezettségek részletesebb kifejtését tartalmazza, érdemi tartalmi változást nem jelent.
A módosított koncessziós szerződés megalapozza a gyorsforgalmi úthálózat jövőbeli dinamikus sávbővítését, új autópályák megépítését és a közlekedési szolgáltatások magas szintű fenntartását. Mindez hozzájárul Magyarország gazdasági versenyképességének erősítéséhez és hosszú távú fejlődéséhez.
Új fizetős utakra kell készülnünk júniustól
2025. június 8-tól újabb fizetős szakaszok lépnek életbe két jelentős magyarországi gyorsforgalmi úton, tovább bővítve a díjköteles utak listáját az országban. A Magyar Közlönyben nemrég megjelent módosítás szerint az M44-es gyorsforgalmi út és az M85-ös autóút egyes szakaszai is teljes mértékben díjkötelessé válnak.
Mely útszakaszok válnak fizetőssé?
A AutópályaMatrica.hu tájékoztatása szerint az alábbi most elkészült útszakaszok használatához érvényes autópálya-matrica szükséges:
- Az M44-es gyorsforgalmi út a Pest M44/Kecskemét Észak csomóponttól a 30-as számú Lakitelek/Tiszakécske csomópontig.
- Az M85-ös autóút a Győr Nyugat csomóponttól a 94-es lehajtóig Sopron közelében, egészen az osztrák határig.
Ezek az útszakaszok korábban részben díjmentesek voltak, de június 8-tól kezdve csak megyei vagy országos matricával lehet azokat használni.
Milyen matricára lesz szükség?
Az M44-es gyorsforgalmi út esetében akár három különböző megyei matricára is szükség lehet, mivel több megyén is áthalad:
- Bács-Kiskun megye
- Jász-Nagykun-Szolnok megye
- Békés megye
Bár a Nagykőrös csomópont közelében az út átvezeti a forgalmat Pest megyébe, a jelenlegi szabályozás alapján egy szomszédos megyei matricával az első lehajtóig még áthaladhatunk – ennek ellenőrzése azonban mindenképpen javasolt.
Az M85-ös autóút esetében egyszerűbb a helyzet: az új díjköteles szakasz teljes egészében Győr-Moson-Sopron megye területén található, így egyetlen megyei matrica is elegendő. Természetesen ezek az útszakaszok napi, heti, havi vagy éves országos matricával is használhatók, amelyek az összes magyarországi díjköteles útra érvényesek.
Érdemes elolvasni:
itt tudod támogatni az oldalunkat
Érdemes elolvasni
Szlovákia elismeri Marokkó autonómia tervét „a végleges megoldás alapjaként” a Szahara-vitában
Ezt rejtette a furcsa, fekete egyiptomi szarkofág, amelyen még jelölés sem volt
Az Amerikáról készült első térkép annyira pontos volt, hogy a kutatókat is ledöbbentette
Ezek a kereszténység legsötétebb ereklyéi
Felkavaró lelet: az azték toronyban rengeteg gyermekkoponyára bukkantak
Nem múlt el a veszélyhelyzet a parajdi sóbánya körül