Szeptember elsejével elindultak a főpálya bővítési munkálatai az M1-es autópályán – közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. közös közleményben kedden az MTI-vel.
Magyarország legnagyobb autópálya bővítése
Hangsúlyozták, az ÉKM felügyeletével és támogatásával Magyarország legnagyobb autópálya bővítése veszi kezdetét. A kivitelezés a belső elválasztó sáv növényzetének eltávolításával és az üzemi átjárók építésével indul, de az előkészítő munkálatok már tavaly ősz óta folyamatosan zajlanak.
Az 1-es sztráda 78 kilométer hosszan, az M0-ás és a 94-es kilométernél található Concó pihenő között bővül 2×3 sávra, plusz oldalanként egy-egy teljesértékű forgalmi sávként használható, úgynevezett intelligens leállósáv is épül, amely baleset, munkavégzés, vagy nagyobb forgalom idején megnyitható lesz a közlekedők számára, így akár 2×4 sávon is haladhat a forgalom Budapest és Győr között – ismertették.

Címlapképünk illusztráció. Forrás: FB/MKIF
A magyar állammal kötött koncessziós szerződés szerint az M0-Bicske közötti szakasz 2028. augusztus 31-ig, a Concó pihenőig tartó szakasz pedig 2029. augusztus 31-ig készül el. Concó pihenő és Hegyeshalom között is bővül a pálya, de egy későbbi időpontban. A sávbővítéseket úgy végezik el, hogy mindvégig biztosítják a közlekedők számára a 2×2 forgalmi sávot – írták.
13 nyelvű oldalt hoztak létre
A közlekedők hiteles és gyors tájékoztatása érdekében az MKIF Zrt. keddtől egy külön weboldalt indított az M1-es bővítéséről. Ezen minden, a közlekedéssel kapcsolatos információ szerepel: a csomópontok, pihenőhelyek esetleges zárása, az aktuális terelések térképpel és a műszaki mentés rendje, a vészhelyzeti leállóöblök elérhetősége, valamint az aktuális forgalmi rend.
A folyamatosan frissülő oldal magyar, szlovák, ukrán, román, szerb, horvát, szlovén, lengyel, török, bolgár, angol, német és orosz nyelven olvasható. Az oldal elérhető IDE kattintva.
Arról, hogy az eredeti forgalmi rendből hogyan, és milyen terelések, munkafolyamatok révén lehet eljutni a végleges, bővített M1-es új forgalmi rendhez egy animációt tettek közzé:
Komplex fejlesztés
Kiemelték, az M1-es bővítése nem egyszerű sávbővítés, ennél egy sokkal komplexebb, rendszerszintű fejlesztés, amelyek során 72 meglévő alul-, és felüljárót építenek át, hogy megfeleljenek az új keresztmetszeti követelményeknek.
A kiszélesített pálya ezek alatt vagy felett egyszerűen nem férne el. Továbbá 11 meglévő csomópontot korszerűsítenek, és 4 új külön-szintű csomópontot is kialakítanak. Hat komplex pihenőhelyet teljesen átépítenek, a többi pihenőhelyet bővítik és modernizálják. Mintegy 300 új kamionparkolót alakítanak ki, és mellette a családbarát pihenői átalakítások is elkészülnek.
Két mérnökségi telepet bővítenek, korszerűsítenek (Bicske, Komárom), 7 szintbeni alcsomópontot korszerű, körforgalmi csomópontokká alakítanak át. Korszerű vízelvezető és víztározó rendszereket építenek ki. Jelentősen növelik a zajvédő falak hosszát és azok magasságát is – részletezték a közleményben.
Hitel és saját pénz
Az M1-es autópálya bővítését az MKIF Zrt. hitelből és saját forrásból, jelentős önerőből, a magyar állammal kötött koncessziós szerződés alapján valósítja meg, együttműködésben az Építési és Közlekedési Minisztériummal.
Az elmúlt évtizedek legnagyobb autópálya bővítése része annak a 10 éves fejlesztési időszaknak, amely során a koncessziós társaság 2025 és 2034 között, az M1-es mellett bővíti az M7-es és az M3-as autópályákat 299 kilométer hosszan, és épít 279 kilométer új gyorsforgalmi utat is – közölték.
Lázár János: új matricát vezetnek be
Lázár János építési és közlekedési miniszter tegnap az ATV Egyenes beszéd c. műsorának a vendége volt, ahol hosszab beszélt a különféle fejlesztésekről, így a tegnap elindult, M1-es autópályát érintő felújításról is. A tárcavezető úgy fogalmazott, hogy a Budapestet az osztrák határral összekötő M1-es sztráda mellett élők jelentősen alacsonyabb, 15 ezer forintos éves matricát fognak tudni váltani 2026-tól.
Szerinte komoly közlekedésszervezési manővert hajtanak majd végre, hogy ne alakuljanak ki hatalmas dugók. Azt is jelezte, hogy a sávbővítésre az autópálya túlterheltsége miatt van szükség. Az éves országos matrica ára ma kicsivel kevesebb, mint 60.000 forint. Azt nem cizellálta, hogy mekkora lesz az a körzet, ahol az olcsóbb matricát meg lehet majd vásárolni és milyen igazolás kell majd ehhez.
Olvass tovább nálunk:
- Jövőre újra drágulnak az autópálya-matricák, ennyibe fognak kerülni
- Ősztől dugó nélkül az Adriára: elkészült a Budapestet a tengerrel összekötő autópálya utolsó szakasza!
További, közlekedés témájú híreinkért kattints.