Viszonylag közismert tény, hogy az Európai Unióban már csak Szlovákia és Magyarország vásárol az oroszoktól olajat, a tengeri kijárattal szintén nem rendelkező csehek és osztrákok éppen idén “jönnek majd le” teljesen az orosz olajról, mégsem látszik összeomlani egyik ország sem. Akkor vajon mégis miért ragaszkodnak Orbánék az orosz olajhoz? A válasz a szakértő szerint a rengeteg pénz, de egy kevéssé ismert diplomáciai szál is feltűnik a háttérben.
Az Orbán-kormány szerint katasztrófa következne, ha leválnánk az orosz olajról
2025-től már csak Magyarország és Szlovákia vásárol orosz olajat és ezért Fico és Orbán miniszterelnökök is minden adandó alkalommal síkra szállnak. Az Európai Unió már az orosz invázió kezdete óta játszik a gondolattal, hogy betiltja a bizniszt (és így is tett pl. tengeri szállítások esetén), ám Budapest és Pozsony eddig mindig mentességet kapott, mivel mi szárazföldi úton, a Barátság vezetéken keresztül kapjuk az olajat.
Múlt héten volt hír, hogy már maga Trump elnök is bedühödött néhány egyeztetés után, hogy mégis miképp fordulhat elő, hogy az orosz háborús gépezetet egyes NATO-tagállamok olajpénzzel táplálják, ám kedélyét egy baráti beszélgetés a magyar miniszterelnökkel oldotta. Orbán úgy tűnik meggyőzte arról a Fehér Ház urát, hogy Magyarország egyelőre nem tud lemondani az orosz olajról.

Trump és Putyin Alaszkában. Itt még – szavak szintjén – reményének adott okot az amerikai elnök az ukrajnai béke kapcsán, azóta azonban élesen kritizálja az orosz felet és felszólította a NATO-tagállamokat, hogy ne vásároljanak Moszkvától olajat. Orbán azonban beszélt vele. Forrás: Kremlin Press Office/Anadolu
A kormány ezt egyébként úton-útfélen elmondja, szerintük elszállna még a benzin ára is, ha más forrásból szereznék be az olajat, azt pedig senki sem akarja. Sőt, Orbánék szerint nincs is olyan forrás, amiből beszerzhető lenne a MOL által finomítani kívánt olajmennyiség. Ráadásul technikai gondok is vannak, mert a MOL csak az orosz Ural-típusú olajat képes finomítani, minden más olajhoz át kellene állni, ami túlságosan nagy befektetés volan és az autósok pénztárcája érezné meg. A szakértő azonban árnyalja e kijelentéseket.
- Magyar cikkre hivatkozva állította az orosz külügy, hogy Ukrajna NATO-országokat támadna
Súlyosan terhelt a magyar-horvát olajviszony
Balogh József energetikai szakértő szerint nem a Barátság az egyedüli opció, a magyar kormány állításaival ellentétben az Adria kőolajvezetéken is lehetne elegendő olajat behozni, ha időben és nagy mennyiségben kötné le a kapacitásokat és nem terhelné a MOL-INA konfliktus a két fél kapcsolatát.
E konfliktus lényege, hogy a horvát bíróságok jogerős ítéletben mondták ki, hogy Hernádi Zsolt MOL-vezér annak idején 10 millió euró kenőpénzért cserébe szerezte meg Ivo Sanader horvát miniszterelnök segítségével az INA horvát olajvállalat irányítási jogait. Az akkori minizterelnök ezért és más bűncselekményekért majdnem 10 évet ült börtönben (idén júliusban szabadult), Hernádi pedig ma sem teheti be horvát elfogatóparancs miatt schengeni tagállam területére a lábát.

Andrej Plenkovic horvát miniszterelnök tegnap is kijelentette, hogy hiba volt annak idején eladni az INA részvényeit, amit vissza szeretnének vásárolni. Forrás: FB/Plenkovic
- Magyarország sincs biztonságban? Gond nélkül elérnének minket az orosz drónok
Tényleg olcsó az orosz olaj?
Balogh szerint ebben igaza van a kormánynak, az orosznál olcsóbban máshonnan nem lehetne beszerezni az energiahordozót (mint ahogyan a gázt sem). A beszerzés inkább politikailag problémás. Balogh szerint a MOL mindent tud arról, hogy miképp kellene leváltani az orosz olajat a finomítókban, “csak valamiért úgy tesznek, mintha nem tudnák.” Hozzátette, hogy magyar érdekkörben van a rijekai (fiumei) finomító, ahol nem orosz olajat dolgoznak fel. A tudás és technológia tehát megvan a váltáshoz.

Somogysámson, Magyarország. Új magyarországi olajmezőt fedezett fel a MOL, de kell az orosz olaj is. Fotó: MOL
“Biztos lehet benne, hogy mindent kidolgoztak a százhalombattai és a pozsonyi átállásra is. Ők felkészültek, pontosan tudják, mit kell csinálni, nagyon profik. Csak nem engedik őket”, tette hozzá a Szeretlek Magyarországnak adott interjújában.
Miért nem lehet leválni az orosz olajról?
Balogh világosan fogalmaz: azért, mert rengeteg pénz forog kockán. A Egyrészt az orosz Ural-típusú olaj olcsóbb a nyugati Brent-típusúnál, az árfolyamkülönbözet nagy része pedig bekerül a költségvetésbe, kisebb része a MOL-nál realizálódik. Ez hatalmas, többszáz milliárdos összeg évente.
Emellett Balogh azt is jelezte, hogy közvetítő cégek is vannak a piacon, “az is busásan jövedelmez valakiknek.”
További cikkek Oroszország témában.
Végezetül utalt arra, hogy akkor, amikor Washingtonban NATO-tagállamok orosz olajvásárlásait kritizálják, akkor valójában nem Magyarországra és Szlovákiára gondolnak (nem véletlenül nem EU-s tagállamokat említenek). A két közép-európai állam vásárlása ugyanis eltörpül a NATO második legerősebb hadseregével rendelkező Törökország orosz olajbehozatala mögött. Erről a bizniszről azonban még említés szintjén sem beszélnek a nyugati nagyhatalmak csak ilyen több értelmű üzengetéssel.

A törököké a második legerősebb NATO-hadsereg, amely képes is megvédeni magát. Amikor 2015-ben légterükbe tévedt egy orosz gép, néhány másodpercen belül lelőtték. Az észt légteret 12 percen át megsértő orosz gépekkel szemben már nem voltak ennyire hatékonyak. Forrás: FB/NATO
Balogh nem utal rá, de mi jelezzük, hogy annak idején voltak olyan hangok, hogy a magyar vétó oka a svédek és a finnek (különösen a svédek) NATO-csatlakozása ellen a török fél igénye volt, Erdogannak ugyanis voltak követelései Stockholmmal szemben. Ilyetén Orbán egyfajta pajzsszerepet vihetett ebben az ügyben, hisz jó kapcsolata Erdogannal köztudott. A pénzügyi szempontok mellett ez a véd- és dacszövetségnek tekinthető helyzet is közrejátszhat az orosz olaj melletti magyar álláspontban.

Forrás: FB/Orbán Viktor
Ugyanakkor az energetikai szakértő azt hozzátette, hogy ha Brüsszel és Washington együttes szorítása elviselhetetlenné válna, akkor a MOL azonnal tud majd váltani, mint ahogyan a kormány is.
Mi újság az orosz gázzal?
A Szeretlek Magyarország kérdésére Balogh jelezte, hogy az orosz gázzal gond nincs, ha nem lenne, akkor jöhetne bármilyen más gáz (pl. azeri is) a Török Áramlaton, de nyitott a lehetőség román, osztrák, horvát irányból is. A legközelebb egyébként a horvátországi Krk LNG-terminálja van, ám vélhetően erre a szállítási lehetőségre is rányomja a bélyegét a MOL-INA problémakör.
Emellett Balogh itt is elismerte, hogy árban nincs jobb az orosznál, ami erős érv a magyar kormány számára vitás helyzetekben.