A G7 szerint még maga a kormány által készíttetett megvalósíthatósági tanulmány szerint sem indokolja azt semmi, hogy Mohácsnál kétszer két sávos Duna-híd legyen, ami több mint 300 milliárd adóforintjába kerül majd az országnak. Eközben a hatalmas forgalmat bonyólító Petőfi vagy Árpád híd felújítására nincs pénz, a magyar gazdaság egyik ütőerén, a csepeli Gubacsi-hídon pedig 5 km/h-ra van korlátozva a sebesség a súlyos problémák miatt.
Értelmetlen Duna-híd épül
A G7 szerint léteznek Magyarországon túlárazott építési projektek és olyanok is, amelyek létjogosultságát a járadékvadászaton túl (azaz bizonyos körök állami pénzekből történő gazdagodásán) semmi sem indokolja. Gondoljunk csak az M6-os autópályára, ami azóta is tízmilliárdos veszteséget termel az adófizetők számára (2024-ben pl. 54 milliárdot). A verseny erős, ám a mezőnyből még így is kiemelkedik a mohácsi Duna-híd, amely a maga több mint 300 milliárdos bekerülési költségével egyáltalán nem áll arányban az oda prognosztizált napi 600 autós forgalommal.
- Hamarosan a helyére emelik Budapest legújabb vasúti hídját
A kormány az építkezésről még egy tavaly augusztusi határozatban döntött, akkor kapta meg a projektet a Szíjj László által fémjelzett Duna Aszfalt. Bár már javában épül a híd, amiről mi is beszámoltunk, a G7 szerint a minisztérium mégsem akarta kiadni a megvalósíthatósági tanulmányt arra hivatkozva, hogy az még 2025-ben is döntéselőkészítő anyag részét képezi.

Miért titkolták a megvalósíthatósági tanulmányt?
A magyarázat viszonylag egyszerű: az abban foglaltak és a projekt mögött csűrés-csavarás teljesen világossá teszi a mohácsi Duna-híd építésének elhibázott voltát a lap szerint:
- 604-616-os egységjármű-forgalommal számol, ami egy bekötőútnak felel meg (mi az egységjármű? egy olyan vonatkoztatási egység, amivel kvázi 2-3 autónak számítható a teherautó és a busz is, így lehetőséget ad az összehasonlításra);
- ebben már benne van a 2015 és 2025 között számolt forgalomnövekedés is (a G7 cikkéből kiderül, hogy a mérnökök nagyon pontosan tudják előre jelezni a várható forgalmat, így történt például a paksi hídnál is);
- emiatt semmi sem indokolja, hogy kétszer kétsávos legyen;
- már az itteni kompot sem igazán használták, évről-évre csökken a forgalma;
- a Mohácsi kistérség lakossága is csökken.

Mennyibe is kerül maga a híd?
Külön pikáns, hogy a 2015-ben kiválasztott II. B. projektváltozat bekerülési költsége akkor még csak 27,4 milliárd forint volt. Persze azóta volt infláció, gazdasági válság, sőt talán még tart is nálunk. Ezt a lap bekalkulálta, de még így is csak 57,4 milliárd forintos összköltség jött ki. Ötöde a Szíj által elnyert összegnek.
De akkor mégis miért ennyi? Nos, azért, mert az eredeti tervhez képest alaposan kibővítették a műszaki terveket. Miközben sem a Petőfi, sem az Árpád híd felújítására nincs pénz Budapesten (miközben azok valódi ütőerei a hazai közlekedési hálózatnak) és a Gubacsi-hídon is azért kell 5 km/h-val menni, mert félő, hogy összeroskad (az új híd pedig majd csak az évtized végére lesz talán kész, de úgy is csak 44 milliárdba kerül majd), Mohácsnál valamiért úgy döntött a kormány, hogy kétszer kétsávos hidat kell építeni és legalább 26 km négysávos bekötő utat. Ehhez jön még a G7 szerint a kormányhoz közeli vállalkozók extraprofitja.

Érdekes összevetés, hogy miközben 2021-ben 150 milliárd forintra becsülték a budapesti Galvani-híd építését, amin 44 ezer autó közlekedett volna naponta villamossal együtt, ráadásul több kerületet is összekapcsolna segítve a dél-budapesti rozsdaövezet revitalizációját is, a megvalósítás érdekében még egy kapavágás sem történt.
Miért van rá szükség a kormány szerint?
A kormány szerint azért van szükség a hídra, mert erre bonyolódik majd a balkáni tranzit. Számítások szerint azonban ez nem igaz, továbbra is az M5-ös autópályán és az Eszék-M6-os vonalon mennek majd a kamionok.
- További híd témájú cikkeinkért pedig kattints.
Azt már mi tesszük hozzá, hogy a híd – amellett, hogy látványosan egyfatja presztízsberuházás – amiatt is fontos lehet a kormánynak, hogy “méltóképpen” tudjon megemlékezni jövőre a mohácsi csata 500 éves évfordulójára, amire nagyszabású programokkal,fejlesztésekkel és török-magyar együttműködéssel készül. Az pedig nagyon nem mindegy, hogy esetleg Erdogan elnök milyen hídon érkezik majd a mohácsi síkra.
Íme egy látványos videó a híd építéséről:
Source: