A Wizz Air újabb komoly döntés előtt áll: a légitársaság mintegy 100 Airbus repülőgép átvételének elhalasztásáról tárgyal, ami jelentősen befolyásolhatja a következő évek menetrendjeit és jegyárait is. A Bloomberg értesülései szerint a most és 2030 között esedékes gépátadások egy részét a következő évtizedre tolná el a vállalat.
Lassuló növekedés, szigorúbb költségkontroll
A döntés célja, hogy a társaság visszafogja az elmúlt évek rendkívül gyors terjeszkedését, ami már a befektetőket is aggasztotta – számolt be a Portfolio. Ha az egyeztetések az Airbusszal sikerrel zárulnak, az a következő évek gépátadásainak több mint egyharmadát érintheti. A Wizz Air jelenleg 281 darab A321neo típusú repülőgépre rendelkezik érvényes megrendeléssel.
A cég egy októberi befektetői prezentációban már jelezte, hogy a korábban tervezett 2030-as flottacélját két évvel eltolja, így az 500 gépes határt csak 2032-re érné el. A Wizz szerint 2027-ben akár 50 gép átvételét is halaszthatják, és a következő években évi átlagosan 10–15 százalékos bővüléssel számolnak.

Elemző: kisebb kapacitás, lassabb bővülés
Alexander Paterson, a Peel Hunt elemzője úgy véli, a 90–100 gép átvételének halasztása a tervezett 14 százalék helyett nagyjából 10 százalékra lassíthatja a társaság kapacitásnövekedését.
Ez azt jelenti, hogy kevesebb járat és szűkebb választék várható egyes útvonalakon, különösen a Wizz Air által korábban gyorsan bővített piacokon.
Nehézségek: hajtóműgondok és bezárások
A Wizz Air az elmúlt hónapokban több fronton is kihívásokkal küzdött. A Pratt & Whitney hajtóművek karbantartási problémái miatt több repülőjét ideiglenesen kivonta a forgalomból, ami már most is okozott járattörléseket és késéseket. Szeptemberben a társaság bezárta abu-dzabi leányvállalatát, részben a hajtóműgondok, részben pedig geopolitikai korlátozások miatt. Emellett bécsi bázisát is megszünteti 2026 márciusáig.
Mit jelent ez az utazók számára?
Bár a Wizz Air továbbra is jelentős szereplő marad az európai piacon, a növekedés lassítása és a flottaátvételek eltolása hatással lehet a járatsűrűségre és az árakra is. Kevesebb új repülőgép érkezése azt jelentheti, hogy a társaság nem tud olyan gyorsan új útvonalakat indítani, és a meglévőkön magasabb kihasználtságra, így akár magasabb jegyárakra is számíthatnak az utasok.
A Wizz Air részvényei idén eddig 21 százalékot estek, ami szintén jelzi, hogy a piac bizonytalan a cég jövőbeli növekedését illetően.
Forrás:

