Jelentős útfejlesztés kezdődött Horvátországban, a magyar közlekedés is nagyot léphet előre

A rendkívüli horvát közútfejlesztési program a jövőben akár a határátlépést is jelentősen megkönnyítheti, hazánkban pedig a déli határszakasz és Pécs környéki utak mellett hamarosan a rendkívül túlterhelt M7-es autópálya is megújulhat.

Komoly gyorsforgalmi útfejlesztés indult a horvátországi Virovitica térségében, mindössze húsz kilométerre a magyar határtól. A Bjelovar és Virovitica közötti DC12-es út építése már a tényleges kivitelezés szakaszába lépett, ami jól látható a lezárásokból, a forgalomelterelésekből és a munkagépek jelenlétéből, írja a Pénzcentrum.

A projekt évtizedek óta várt fejlesztés mindkét ország számára, hiszen a Podravinát Zágrábbal összekötő útvonal részeként stratégiai jelentőségű szerepet tölthet be.

Két éven belül be is fejeződhetnek a munkálatok

A közútfejlesztési munkálatokért a Hrvatske ceste, a horvát állami közúti infrastruktúra-vállalat felel, és céljuk, hogy 2026-ra, vagy legkésőbb 2027-re az egész szakasz forgalomba kerüljön.

A DC12-es útról így hosszabb távra is tovább lehetne haladni Terezino Polje felé, közvetlen kapcsolatot teremtve a magyar határral. Az út tervezett hossza 45 kilométer, 2×1 sávos kialakítással és 100 km/h-s sebességhatárral, de később 2×2 sávossá bővíthető.

A magyar oldalon is útfejlesztések kezdődnek

Ezzel párhuzamosan a magyar oldalon is új lendületet kapott az M60-as gyorsforgalmi út tervezése. A jelenleg Pécsig tartó szakasz folytatására már zajlik a kiviteli tervek beszerzése, míg a Szigetvár–Barcs közötti rész már környezetvédelmi engedéllyel rendelkezik.

A határátlépésnél egy új, kétszer két sávos Dráva-híd megépítése is szerepel a tervek között, amely az M60-as és a horvátországi D12-es utat kötné össze. Ehhez a felek közötti egyetértés már megszületett, a híd létesítéséhez szükséges nemzetközi szerződés előkészítése pedig folyamatban van.

A nyomvonal 64,4 kilométer hosszú lenne, 110 km/h-s sebességhatárral, burkolt padkával, és két ütemben valósulna meg: először a nagy forgalmú Pécs–Szigetvár szakasz épülne meg, majd ezt követné a Barcs felé vezető rész.

A projekt célja a régió versenyképességének növelése és a munkahelyteremtés támogatása, illetve a horvát útfejlesztésekkel összhangban egy teljes értékű, határon átnyúló közlekedési folyosó megteremtése.

Hamarosan az M7-es is megújulhat

A horvát és magyar útfejlesztések mellett az ország egyik legforgalmasabb szakasza, az M7-es autópálya is jelentős bővítés előtt áll. Az M0 és Balatonvilágos közötti, különösen nyáron túlterhelt szakasz modernizációja engedélyezési szakaszban van, a kivitelezés pedig várhatóan 2027 szeptemberében kezdődhet.

M7-es autópálya sávlezárás felújítás Siófok Zamárdi
M7-es autópálya. Forrás: Wikimedia Commons

A tervek szerint az M0–Szabadbattyán közötti rész 2×3 sávossá válik egy megnyitható ITS üzemi sávval kiegészítve, míg Szabadbattyán és Balatonvilágos között 2×2+1 ITS kialakítás valósul meg.

Az intelligens közlekedési rendszer kamerákkal, szenzorokkal és valós idejű irányítással segítené majd a forgalom kezelését, az ITS-sáv pedig szükség esetén – például balesetkor, karbantartáskor vagy a nyári csúcsforgalomban – a járművek számára is megnyitható.

A fejlesztés célja az autópálya kapacitásának növelése, a torlódások csökkentése és a közlekedésbiztonság javítása, különösen a főváros–Balaton közötti, kiemelten terhelt szakaszon.

Az M1-es bővítése már javában folyik

Idén szeptemberben az M1-es autópálya fejlesztése is megkezdődött, mely a jelenlegi tervek szerint négy éven keresztül tart majd. Ahogyan a hvg is beszámolt róla, az M0-s és Concó pihenő közötti 78 kilométeres szakaszt a jelenlegi 2×2 helyett 2×3 sávosra bővítik, és itt készül majd ITS-sáv.

A két lépcsőben megvalósuló projekt első részeként 2028-a az M0-s és Bicske közötti szakasz, 2029-re pedig a hátralévő rész készülne el, a végső cél pedig, hogy Budapesttől egészen Győrig 2×4 sávon haladhasson majd a forgalom.

Forrás:

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük